jesson

Alla inlägg under januari 2009

Av Jessica - 19 januari 2009 18:41

Så var det kvällen och jag har kommit hem från jobbet, kört igång en maskin tvätt, en maskin disk, lagat  middag och ätit.


Nu har jag just kraschat i soffan - det är handboll på  TV; Sverige-Spanien! Ja, det är väl så nära svettiga träningskläder jag kommer idag, förutom när darlingen och sonen kommer hem från fotbollsträningen förstås. Hur sjukt lät inte det då?! Men ja, om du själv tränar/tränat vet du vad jag menar.


Jag bokade av min träning ikväll. =( Får väl lyssna på kroppens signaler, hur tråkigt det än känns, den gör ju ont! Ska den ge upp nu, när jag närmar mig 40, eller vad?! You tell me...


Fick sms från min musikkompis. Han tycker det är dags att träffas för att spela och det tycker jag också.  Vi behöver komponera lite nytt och så vill vi spela in några gamla låtar som vi inte hunnit med tidigare. Det är inte så lätt att få tid till att spela när båda har familj, jobb och andra fritidssysselsättningar också, men vi siktar på helgen 6-8 februari.


Av Jessica - 19 januari 2009 07:03

Det var inte bra att gå på step igår! Kände av vaden ganska omgående efter det att passet börjat. Vid "kick på brädan - långt steg bakåt på golvet - kick på brädan" började det kännas riktigt ordentligt. Jag genomförde passet, men fasen vad ont det gjorde! Så onödigt att få tillbaks samma skada/smärta igen - jag trodde ju faktiskt att jag var helt okej.


I dag hade jag tänkt gå på step1 igen, och på step2 på onsdag. Jag tror tyvärr att jag måste avstå! =( Det får bli cirkelgym i kväll och eventuellt spinning i morgon. Suger lite på den karamellen så vår vi se hur det blir.


Igår snöade det på kvällen igen, men det blev bara slask av det tyvärr. Jag var ute och körde - skulle hämta sonen hos en kompis - och då snöade det ganska kraftigt. Jag hoppades innerst inne att snön skulle lägga sig, så att vi skulle få lite riktig vinter, men nu på morgonen ligger asfalten så gott som helt blottad, svart & glänsande och vi har en plusgrad.


Det är måndag morgon och dags för en ny arbetsvecka. Vi inleder med morgonmöte och sedan ska jag ta hand om det jag inte hann med förra veckan. Det blir nog en bra vecka - jag känner det på mig. Det är för övrigt min sista vecka som 39-åring - bara det låter spännande tycker jag.

Av Jessica - 18 januari 2009 13:13

Postkodmiljonären var ju inte igår. =( Det antog jag bara att det skulle vara eftersom det var lördag. Men det fick gå ändå. En lördag utan Rickard Sjöberg, vad är väl det? Nåväl, det funkade faktiskt och det är ju inte Rickard himself som är själva "grejen" med Postkodlotteriet för min del. Jag älskar frågesport helt enkelt!


På kvällen fick vi besök av två kompisar och det blev massa jobbsnack, karlar emellan, medan vi tjejer pratade om SPA, skidsemester och annat. Lite kortspel hann vi allt med under kvällen också.


Idag är jag trött! Gäsp! Det låg lite snö ute i morse när jag vaknade, men det var så lite, så den lyste inte upp tillvaron särskilt mycket. Kallt tror jag att det är ute också... Den grå himlen ser inte så vansinnigt inspirerande ut. Lika bra att kura här inne med lite tända ljus och soft musik. Läsa tidningar och bok. Nice!


Klockan sex ska jag träna Step1 och jag får nog sällskap av makens systerdöttrar. Kul! Det är för all del alltid roligt att träna, men när man gör det tillsammans med någon man känner är det extra roligt!


Men innan dess ska jag laga till en god söndagsmiddag - klassisk gryta från franska Alsace. Vad sägs om fläskfilé med ost- och senapssås? Mmm säger jag. Receptet har jag hittat på www.arla.se.


Fläskfilé i ost- & senaspssås (4 portioner)


600 g fläskfilé

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

Arla smör- & rapsolja

2 1/2 dl Kelda matlagningsgrädde

1 dl torrt vitt vin

1 msk vetemjöl

2 msk koncentrerad kalvfond

1 msk fransk senap

1 dl Arla Köket Kvibille Svecia


Gör så här:

Skär köttet i skivor. Skala och hacka löken och vitlöken. Bryn köttet i smör- & rapsolja i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop grädde, vin, lök, mjöl, fond och senap i en gryta. Låt koka upp under vispning. Lägg över köttet i grytan. Låt köttet koka i såsen 3-5 minuter. Ta grytan från värmen. Rör i osten. Strö gärna över hackad persilja. Servera med kokt ris och grönsaker.


Åh, igår kväll, när jag satt i soffan såg jag det här fenomenet genom fönstret:
http://www.kvp.se/nyheter/1.1435785/spektakulart-fenomen-lyste-upp-sydsverige  Läs om det!


Se det själv:

http://www.expressen.tv/KVP/1.1435804/se-himlafenomenet-har 

Jag upplevde det som ett slags stjärnfall först, men sedan lyste himlen upp i en grön nyans och jag tyckte det mullrade lite, så jag antog att det var ett fyrverkeri och reflekterade inte vidare över det förrän jag läste om det i GT i förmiddags.


Men min första reaktion var: "Åh" följt av en djup inandning. Maken undrade vad det var frågan om. Han satt i fåtöljen mitt emot mig, och såg alltså inte det jag såg. Han tyckte jag skulle sagt till - så han också fick se, men det hela var över på ett par sekunder, så jag hann bara reagera på ovanstående sätt.


Nu ska jag ägna mig åt att läsa en stund. Ska nog fira lite ikväll, för igår gick "Dagens Dubbel" in för maken och svågern - de fick sjuttontusen att dela på! De har just varit hos ett spelombud och hämtat ut sina pengar. Roligt, roligt! =)


C U L8R


Av Jessica - 17 januari 2009 18:24

Så var det kväll - vad hände med den här dagen egentligen?


Efter frukost gick vi den planerade stadspromenaden. Det var kyligt, soligt och riktigt härligt! Väl hemma igen sken solen in genom fönstren, till tröst för oss som skulle tillbringa resten av dagen inne med sysslor.


Maken började städa direkt. Vi vädrade sängläder och tvättade några maskiner som jag hängde upp. Men så fort jag kände att jag hade huvudet ovanför vattenytan - när det gällde tvätten - vällde tvättkorgen plötsligt över igen och jag sjönk åter ner en bit under ytan. Sonens tvättskörd är inte av denna värld - ett steg framåt, två tillbaka. Vojne, vojne...


Jag vattnade blommorna, tog hand om tvätten, sorterade omaka stumpor, gick igenom vad som skulle upp på veckans meny, planerade och skrev upp inköpen samt textade en veckomeny till kylskåpet. Överkurs, enligt min äkta hälft, men vad fasen, lite lyxigt kan det väl få kännas även om det bara gäller vardagsmaten...?!


Efter en för min del välbehövlig dusch åkte vi och handlade. Jag köpte 20 underbara, vita tulpaner som just nu står och drar i kallt vatten. Om en timma ska jag "släppa ut dem" ur plasten så deras skönhet kommer till sin fulla rätt.


Just nu sitter jag och lyssnar på härlig musik - det är lite blandat; Bo Kaspers orkester, Lena Philipsson, Brittney Spears, Eva Dahlgren, Linda Bengtzing, Duffy - you name it. Det är - vad jag tror - min älsklings "Fredagsmys"-lista som spelas just nu.. Oh la la - funkar även på en lördag! "You got me begging you for mercy, why won't you release me...."


Han sitter förresten i badet just nu, mannen i mitt liv. Läser Magdalena Graafs "Det ska bli ett sant nöje att döda dig". (Han badar med Maggan och här sitter jag - hrmpf...) En kall öl står på badkarskanten, ljus brinner i badrummet - här också för övrigt - och just nu tror jag att min make mår riktigt bra. Det är han värd; det och guld! 


Snart ska vi äta lite mat. Dricka ett glas vin och invänta "Postkodmiljonären" samt "Körslaget". Lördagkväll - yeah! =)



Av Jessica - 17 januari 2009 09:41

Himlen är så gott som molnfri, solen lyser - om än lite tvekande än så länge - i öster, men det ser ut att bli en kanondag!


Idag ser agendan ut ungefär så här, om allt blir som jag tänkt:

- Tvätta

- Äta frukost

- Gå stadspromenaden

- Vattna blommorna

- Städa

- Skriva shoppinglista och göra veckomeny

- Veckohandla

- Laga middag

- TV-kväll med min käre make


Jag hoppade spinningpasset idag, för jag låg faktiskt och sov ända till klockan nio! Det hör inte till vanligheterna när jag är inne i den vanliga vardagslunken att jag faktiskt sover länge ens på helgerna. Brukar vakna tidigt och gå upp och hämta tidningarna. Sen är man ju igång. Men i morse sov jag alltså ut. Det var ganska skönt... Nu blir det frukost!

Av Jessica - 17 januari 2009 09:18

Mmm... För ett tag sedan fick jag av min chef ett recept som hon hittat på "Allt om mat". Hennes kompis hade bjudit på denna rätt och det hade varit så gott, sa hon. Jag fick receptet och tänkte att jag skulle prova någon gång, trots att det skulle vara fryst salladskyckling och dessutom spenat i.


Igår kväll var det dags för testlagning. Istället för fryst salladskyckling köpte jag dock en grillad kyckling som jag plockade isär i smådelar. Spenaten fick vara kvar, och åh, vad gott det blev! Och så enkelt det var att göra. Jag var hemma från jobbet strax efter fem och klockan sex satt älsklingen och jag till bords och började äta. Perfekt fredagsmat!


Nåväl, här kommer receptet:


Kycklinglasagne

Ingredienser - 4 portioner


1 st schalottenlök (jag tog röd lök)

1 st vitlöksklyfta

250 g fryst bladspenat

4 st soltorkade tomater inlagda i olja

1 msk smör

5 dl färdig ostsås, Kelda

1 krm svartpeppar, nymald

1 st förpackning (200 g) färska lasagneplattor

1 st påse (250 g) fryst salladskyckling eller 1 hel delad grillad kyckling

1 dl lagrad ost, riven


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 225 grader. Skala och hacka lök och vitlök. Tina spenaten och dela den i mindre bitar. Finhacka tomaterna.

2. Fräs lök vitlök och spenat i smör 2-3 minuter. Rör ner tomater, ostsås och peppar.

3. Varva lasagneplattor, kyckling och spenatsås i en smord ugnssäker form. Avsluta med spenatsås och riven ost. Grädda mitt i ugnen c:a 15 minuter. Servera med blandad sallad.


Min sallad igår bestod av isbergssallad, gurka, tomater, morötter, purjolök, solrosfrön, val- & pecannötter samt krossade linfrön. Det var jättegott till!


Av Jessica - 16 januari 2009 07:28

Jag har förmånen att få jobba i ljusa, fräscha och trevliga lokaler; har en toppenarbetsplats helt enkelt. Första orden från mig i morse var dock "back to the coal mine again". Vad syftade jag på då? Jo, jag måste erkänna att mörkret ute till slut har påverkat min annars så positiva livssyn.


Att stiga upp ur en varm, skön säng och veta att man snart ska ut i en kolsvart, minus sex-gradig värld känns inte så mega-lockande när klockan är sex på morgonen. Hutter och brrr...


Som tur är har jag ett varmt kontor, och jag vet ju att senare under dagen kommer jag att se ljuset genom fönstret och värmen kommer att ha infunnit sig. Nu släpper jag morgonens första, negativa reflektion - det är ju trots allt fredag! =)


Igår kväll funkade det alldeles utmärkt att träna, och jag är så lycklig för det. Ska absolut testa att köra step på söndag, tror jag. Eller cirkelgym. Det kan till och med bli frågan om dubbel-pass på söndag; först cirkelgym halv fem och därefter step klockan sex. Hoppas det finns platser att boka. Men först siktar jag på ett spinpass i morgon bitti klockan tio. Skönt att vara hel igen.


Ikväll blir det däremot ingen träning. Fredagar brukar jag ha som vilodagar. Dels för att det är skönt och viktigt att vila från träning emellanåt, men framförallt för att det inte är några av mina favoritpass på fredagar och för att det är så mysigt att bara vara hemma och äta en bit extra god fredagsmat med familjen.


Eller ja, åtminstone en del av familjen brukar det bli vid middagsbordet, det vill säga maken och jag, ni vet ju hur tonåringar är - de är sällan hemma en fredagkväll. Ibland blir det ju också så att man faktist hinner umgås med vänner på fredagkvällen och om inte kan det vara mysigt att sjunka ner i TV-soffan och gäspa i kapp när kvällen börjar lägga sig som en filt över vår del av världen.


Nu ska nog dock filten snart tas bort efter den här natten, så det är bäst jag passar på att ge mig ut och iväg. Vill ju inte missa en ny härlig dag!

Av Jessica - 15 januari 2009 07:03

God morgon världen!


Igår bestämde jag mig på eftermiddagen för att avstå från step2-passet på kvällen. Jag kände - och känner fortfarande - av vaden, och när jag tänkte på en lugn kväll hemma blev frestelsen mig nästan övermäktig.


Tänk, vad härligt att inte behöva stressa vare sig hit eller dit, utan bara vara hemma en kväll! Komma hem från jobbet, äta och ta det lugnt för en gångs skull - inte hoppa i träningskläderna och rusa iväg. Det var väldigt skönt och jag är såhär i efterhand glad för att jag unnade mig en hemmakväll.


Idag petar jag dock åter i femmans växel och gasar på. Jag har tusen och en saker att göra på jobbet så jag börjar tidigt idag igen, tar förmodligen ännu en kort-kort lunch och kommer i bästa fall hem strax efter fem. Så ska jag fixa lite god vegetarisk (yes!) mat och halv åtta är det dags för träning.


Jag värdar idag, så idag blir det ett styrka/medel-pass. Ser fram emot det. Hoppas att det inte kommer att göra alltför ont i vaden. Det här är ju ett pass utan bräda, så det ska förhoppningsvis inte belasta vaden så mycket. Det kan väl eventuellt vara lite upphopp och så som kan komma att kännas, men då får jag göra så gott jag kan eller hitta på någon annan rörelse.


Dags att rulla in mot stan och börja dagens arbete.


Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards