jesson

Alla inlägg under mars 2009

Av Jessica - 12 mars 2009 06:44


Tänk vad många kompensationstimmar jag har att plocka ut hos min man i form av TV-fria kvällar framöver. Kvällar då vi istället ska spela Gin Rummy, Yatzy och bara umgås. Han är inte så jättepigg på det. Om det sen beror på att han bara av gammal hävd och vana alltid knäpper på TV:n eller om det är jag som är dödligt tråkig att umgås med, ja därom tvista de lärde.


Men igår var det i alla fall fotbollskväll här i det Rambäckska hemmet igen! Jag gick in i sovrummet med böcker och tidningar under ena armen och den lilla datorn under den andra. Somnade inte så tidigt igår kväll, utan min rekvisita höll mig sysselsatt och vaken.


Vad fick jag reda på igår hos diestisten då? Jo, att jag ska äta så tufft bröd som möjligt, havrekli och eventuellt köpa D-vitaminer. Hon frågade mig om jag inte kunde träna på att börja äta fisk, men det bär mig emot, måste jag säga. Jag fortsätter med mina Omega 3-kapslar. I övrigt sa hon nog inget som jag inte redan visste. Vi ska ses om en månad igen ungefär.


Himlen lovar glada och extroverta möten människor emellan idag. Man kan skoja om att vi svenskar alltid pratar om väder, men det är inte så konstigt, vi har ju väldigt många olika sorters väder och vi blir påverkade av det. Det syns och märks skillnad på folk en grå höstruskig dag och en dag som denna, när himlen är ljus och i det närmaste molnfri, solen skiner och det doftar av vår i luften. Vem kan väl låta bli att påverkas? 


Idag ska sonen provträna för gymnasieintagningen. Spännande! Hoppas det går bra, så att han kan få med fotbollsträning på schemat när han börjar gymnasiet till hösten. Nu ska jag köra honom hem till en kompis, som också ska provträna, så, hej so long!


Av Jessica - 11 mars 2009 19:39


Stötte på Herr och Fru And som var ute på morgonpromenad när jag var på väg till jobbet i morse. Stiliga är de, den tidiga timman till trots, och se vilket härligt morgonljus vi hade här i Kungsbacka, stax innan åtta... Fler underbara morgonbilder finns på Facebook, om du vill se.



Av Jessica - 11 mars 2009 06:31


Mittwoch igen - tiden går fort! Undrar vad vi ska ha som dagens ord på jobbet idag? Hmmm, det dyker nog upp något. Om man försöker lära sig ett nytt ord varje dag på jobbet, och jobbar fem dagar i veckan, blir det väldigt många nya ord man lär sig på ett år... Intressant!


Det känns som att det kommer att bli en riktigt fin dag idag. Temperaturen ligger runt nollan, det är halvklart och med tanke på det sköna vädret igår är det nog inte omöjligt att det faktiskt blir fint även idag. Har inte lyssnat på någon väderrapport nu på morgonen, men det blir ju väder ändå, som bekant.


I dag ska jag till medicinmottagningen på sjukhuset och träffa en dietist. Det ska bli spännande. Läkaren jag var i kontakt med i höstas, i samband med den förmodade TIA-attacken, har remitterat mig till den här kvinnan.


Jag ville det själv, när vi pratades vid i telefon i januari - tror jag redan skrivit om det här på bloggen också - då kolesterolsänkande mediciner och bantningskurer kom på tal. Jag har med mig min "matönskelista" som jag började skriva när jag startat Cambridgekuren och lite annat som jag vill diskutera med dietisten. Ser verkligen fram emot det här mötet.


Det ska bli skönt att få reda på vad mer jag själv kan göra för att förbättra kolesterolvärdena. Jag tycker ju redan att jag äter hälsosamt, och rör mig gör jag ju allt som oftast, men tydligen räcker inte det. Och kan vi hitta en lösning på mitt viktproblem blir ju det en bonus. Nu ska jag ge mig iväg till jobbet - ha en riktigt bra onsdag!





Av Jessica - 10 mars 2009 19:11


Vår i luften! När jag kom hem från jobbet kunde jag inte låta bli att gå ut och njuta av den underbara vädret. Kunde inte förmå mig själv att åka bort och sätta mig i spinningsalen, när himlen var klarblå och det bara dallrade av vår i luften. Lunchpromenaden tidigare på dagen hade givit mig blodad tand. Därför drog jag med mig maken ut på stadspromenaden efter middagen.


Månen var gigantisk när vi gick förbi Signeskulleområdet, nere vid ån, och motivet med månen vid vattentornet i fjärran etsade sig fast på min näthinna. Åh, om jag ändå haft kameran med mig! Och fåglarna kvittrade... Det var rent magiskt! Nu börjar det hända grejer ute i naturen! Åh, så ljuvligt!


Ett minne från dagen, som jag har svårt att släppa, är också den otroligt starka empatikänsla som infann sig när jag hörde - och såg - ett litet barn som satt i kärra på ett fik här i stan, gråtande kvida fram "Jag vill inte sitta i vagnen". Åh, det gick rakt ner i magen på mig! Jag kände så med denne lille underbare kille. Jag ville lyfta upp honom ur vagnen, stoppa honom under armen och bära med mig honom hem...


Nu ska det snart bli fotboll på stora TV:n i vardagsrummet. Det betyder tidigt sänggående för fru Rambäck igen alltså. Eller också får jag sätta mig och teckna i köket. Eller hänga med grabbarna vid TV:n....  Nah, jag tror jag hoppar det sistnämnda. Blir nog köksbordet och jag, och sedan Camilla Ceder och jag. Tudilu, på återhörande!

Av Jessica - 10 mars 2009 07:08


Spinning står på schemat ikväll - yeah, och jag har inte såna där träningskläder med silverjoner i! Jag kan träna med gott miljösamvete även om inte miljön runt omkring min person just den där träningstimman upplevs som helt ren och fräsch... Men allvarligt, visst svettas jag när jag tränar, men jag tror absolut inte att jag luktar illa - jag är ju ren och har rena träningskläder på mig när jag kommer till Friskis. Behövs inga kläder preparerade med silverjoner - bojkotta de produkterna!


Oj, vad klockan går fort här på morgonen - det har redan blivit dags att åka till jobbet - ska bara säga ett par ord till sonen först. Ha en härlig tisdag!





Av Jessica - 9 mars 2009 20:13


Hade en härlig lunch på jobbet idag. Mina tre närmsta kollegor och jag var på thairestaurang och vi hade så himla roligt - såna stunder är underbara. Även om jag ofta är glad och skrattar mycket är det inte varje dag jag skrattar så tårarna sprutar, men det gjorde jag idag. Tack för den supertrevliga lunchen, gals! =D


Ikväll har jag varit och tränat för första gången på evigheter känns det som. Tufft men skönt med cirkelgym. Gott att vara igång igen! =) Nu hoppas jag att jag får hålla mig skadefri och frisk väldigt, väldigt länge. Men faktum är att jag fortfarande känner av vaden. Trist, för det ska bland annat bli dubbelstep på Friskis när vi firar 20-årsjubileum, och det skulle jag så gärna vilja prova.


Nu sitter vi här och tittar på "Simon och Tomas" på 3:an. Det är rätt kul. Jag gillar inrednings- & fixarprogram över huvud taget, Room Service, Bygglov och Äntligen hemma t ex. Det är så härligt att se alla snygga lösningar, och se hur förändrade rum kan bli om man bara tänker sig för lite.


När programmet är slut ska jag nog krypa till sängs och läsa. Nackdelen med att jag går och lägger mig och läser är att jag blir så trött bara, men ah, vad sjutton, somnar jag så somnar jag - då behöver jag väl det...


Av Jessica - 8 mars 2009 14:36


Något som muntrar upp en grå och regnig dag som denna - tråkigt bara att jag hörde talas om det här först i efterhand: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=481032&ref=puff

Men nu har jag i alla fall joinat flash mobs gbg på facebook, så jag kan hänga på nästa gång: http://flashmobgbg.blogspot.com/2008/09/flash-mob-gbg-11-skrattring.html


Idag regnar det på tvären här i Kungsbacka. Det snöade till och med lite grand i morse, men det har slaskat bort för längesen... Vi har varit och handlat presenter till makens underbara lilla brorsdotter, som nu i veckan fyllt 7 år. När man går på köpcenter behöver man inte bry sig om vad det är för väder. Skönt! Fina grejer hittade vi att ge bort också. Det är något speciellt med att få handla flicksaker...


Nu är sonen och maken iväg på brottningsträning och jag ångrar att jag inte följde med dem, för det hade varit roligt att se den tuffa träningen...När de är klara vid tjugo över fyra, halv fem, ska vi bege oss till Åsa på kalas.  Det ska bli roligt, även om jag just nu tänker att jag helst hade krupit upp i fåtöljen och resten av eftermiddagen läst min bok. Kanske tecknat lite och/eller spelat piano. Får se vad jag hinner med innan grabbarna tutar utanför för att hämta upp mig.


Jag har ont i huvudet idag, liksom varje dag sedan förkylningen - det vill inte riktigt ge med sig... Hoppas på att jag är helt ok imorgon, för jag har fått en plats på cirkeym halv sju, och jag vill verkligen träna igen! Har inte rört mig på hur länge som helst nu, känns det som!


Nu ska jag plocka fram lite pennor , färger och ett skissblock så får vi se om det blir något kreerat idag; om skaparlusten infinner sig. Fick lite idéer igår när jag var på akvarellutställningen på Fyren...



Av Jessica - 7 mars 2009 08:49


Åh, filmen var bra! Hemsk men bra! Tycker absolut inte att filmen var sämre än boken, som ofta är fallet när jag läst en jättebra bok som sedan blir film. Jag är nöjd med biobesöket, verkligen, och kan rekommendera andra att se filmen, absolut! Satt faktiskt och ryste lite när personerna och platserna jag läst om, sakta tog form framför mina ögon på bioduken. Trots att filmen varade c:a 2,5 timmar hade det inte gjort något om den varit längre.


Innan bion fick vi underbart god pasta carbonara hemma hos vännerna. Tack, snälla ni - det smakade så bra! Risken är bara, käre matlagningskunnige vän, att vi snart inte vågar bjuda dig/er på middag någon mer gång - du excellerar och tenderar att bjuda på allt mer fantastisk mat för varje gång. Jag/vi får prestationsångest... ;o)


Idag ska maken på årsmöte med fotbollssektionen. Många timmar är avsatta till det här (10-15) och  fint ska det vara, så man förlägger mötet till Gottskär, minsann. Därefter är det träningsmatch för sonen som gäller på Tingbergsvallen. Inga sysselsättningsproblem för äkta hälften denna gråkulna, lite småregniga lördag, alltså.


Själv sitter jag här i morgonrock, med en kopp kaffe framför mig på bordet och duntofflorna sitter på fötterna, men jag känner mig ändå lite småfrusen. Ska jag gå och  lägga mig igen och läsa lite ur Camilla Ceders bok - morgontidningarna har jag redan klarat av - eller vad ska jag hitta på? Har ingen brådska att göra mig i ordning, utan trivs ganska bra med att gå hemma och vara ful. Lite planlöst flyta omkring och veta att jag har hela dagen framför mig. En härlig känsla!


Planen för dagen är nog i alla fall att så småningom göra mig klar och sedan ge mig ut på stan för att ev. besöka någon konstutställning och därefter spana på lite kläder och skor i butikerna. Måste handla lite i mataffären också. Ikväll blir det något gott med fläskfilé till middag - sitter just nu och försöker känna efter vad jag vill laga för något och hoppas att inspirationen snart ska infinna sig.


Nej, nu ska jag tända ett par ljus och ta en omgång Alfapet, sen ska jag läsa ett kapitel eller två ur Fruset ögonblick - nu har jag bestämt mig - så får det bli och sen tar jag tag i dagen. Carpe Diem!





 



Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards