jesson

Alla inlägg under juli 2009

Av Jessica - 23 juli 2009 17:49


Ja, Karina och alla andra, nu är vi äntligen klara med vår storstädning! =) Gjorde klart det allra sista idag - hallbyrån. Så fint blev det! Nu har den där känslan av att allting är perfekt infunnit sig, jag vet exakt var jag har mina grejer och allting ligger/står i ordning i alla lådor och skåp. Ah, men attans vilken tid det tog!


Igår kväll var Footie & Stenis med familj här, sen kom Xtravaganza. Vi spelade "Så det kan låta" och Footie som inte gillar att spela spel tyckte nog att det här spelet var ganska okej ändå. Hon, en av hennes döttrar och min make bildade ett lag och jag var i samma lag som Stenis.


Tyvärr sopade motståndarlaget mattan med Stenis och mig. Vi hade inte fått slå tärningen en enda gång när de redan hade fått så gott som fullt hus. Bara finalfrågan återstod, när vi väl fick komma in i matchen. Ja ja, så är det ibland - can't win them all!


Nu kan solen få komma om den vill! Fast det här vädret uppmuntrar till långa sovmorgnar, läsning i fåtöljen, bakning och filmtittning - vilket ju också är bra saker att ägna sig åt när man är ledig.


Idag har maken och jag strosat runt i lite affärer och nu sitter han på framsidan och läser GT. Sonen sitter på sitt rum, pratar i telefon och spelar spel. Vi möblerade om lite lätt i vardagsrummet igår. Nu ska vi köpa en golvlampa att ha bakom fåtöljen så att det blir en riktig läshörna där. Kollade ut en lampa på Miljöbelysning idag - den får det nog bli!


Vi köpte även en liten lykta att hänga i fönstret på lilltoa - det blev fint. Ska shoppa en sak till idag. En extern hårddisk till mig. Ja, så ska jag äntligen ladda över alla gamla foton från den gamla datorn och samla alla bilder på den externa hårddisken. Så blir det ordning och reda där också samt ett lite säkrare sätt att spara mina bilder. Pajar datorn nu är jag körd!


Nu ringer klockan! Hallon- & limepajen är färdig! Hyst ut ur ugnen med den och in i bilen med oss - Elgiganten here we come! Sen blir jag nog uppslukad av datorn resten av kvällen...

Av Jessica - 22 juli 2009 09:03


Ser ljuset i tunneln nu - snart, snart är vi klara med idiotrycket och solen skiner. Jag ska börja i vardagsrummet så snart jag skrivit klart här och maken får ta sig an saneringen gemensamt med sonen i dennes rum. Sist möts vi i hallen och därefter är vi KLARA! Åh, ikväll ska jag njuta!


När vi städat klart ska vi åka in till Göteborg. Lämna in sonens dator på lagning, hämta makens mobiltelefon som varit inlämnad på reparation, styra till IKEA och titta på/köpa ny säng till sonen. Han har tröttnat på loftsäng med bäddsoffa under och ska bara ha en vanlig säng säger han. Vet inte hur han tänkt att de ska få plats 3-4 killar där när kompisarna sover över, men han har säkert en plan...


Därefter ska vi till min mor och far och hjälpa till med lite saker. SEN ska vi vara bara lediga, men vet ni vad maken kläckte ur sig igår när vi tog en liten mikropaus i städandet? Jo, "på torsdag är det städdag"! Men, hallå, sa jag, inte kan vi städa allting igen på torsdag redan, när vi precis håller på som vi gör?! Får den lille städfetischisten i honom som han vill, så blir det kanske ändå en lättare städning i morgon, liksom en sista finish, kronan på verket, men jag har svårt att se det just nu! Perfektionist är jag ju i och för sig, så imorgon verkar det säkert helt logiskt att plocka fram dammsugaren igen! ;o)


TV-bänken och soffbordet kallar på min uppmärksamhet - dags att börja jobba. Ju förr jag börjar desto snabbare blir jag klar, so here we go!

Av Jessica - 21 juli 2009 09:05


Dag två på semestern. Nyss ätit frukost och snart ska jag fortsätta röja och städa i klädkammaren, lillahallen, dressingroomet och på lilltoa. Maken fortsätter i köket och tar sig sen vidare till badrummet och hallen. Sonen har lovat komma hem idag och ta sitt rum. God knows he needs it!


Sen är det inte mycket kvar att röja i vardagsrummet, för förutom vitrinskåpet och sideboardet, som jag ju tog igår, finns det endast lite förvaring i TV-bänken och soffbordet, så det ska nog gå ganska snabbt när vi väl kommer dit. Det är fortsatt bra röja hemma-väder. Det regnar kraftigt emellanåt och är mulet. Synd på fönstren bara, men putsar man mellan skurarna vet man i  alla fall att all gammal skit är borta, och det som kommer får komma.


Dags att ta på sig städmunderingen och skrida till verket!

Av Jessica - 20 juli 2009 22:03


Klockan är efter tio denna måndagkväll. Varit uppe i tretton timmar ungefär, så här första semesterdagen. Sov alltså länge i morse men sen har vi minsann INTE legat på latsidan resten av dagen. Nädå, efter frukosten åkte vi och handlade diverse städmedel  och attiraljer och sen påbörjade vi världens superröj, maken och jag.


Jag började i sovrummet - upp med madrasser, dammsög hela sängen och sängramen, gick igenom varenda pinal på hyllan och i byråerna, putsade fönster, dammade bakom elementet och fick slängt en del gamla kläder.


Darlingen började i köket. Nu är det torkat över och i alla skåp, utrensat bland köksporslinet, skurat på alla luckor, fläkten är ihopmonterad efter en grundlig genomgång, kylen står på plats på ett superrent golv och ja, vi är nöjda med oss själva och vår dag.


Jag hann gå igenom vitrinskåpet och vår sideboard i vardagsrummet och även påbörja lite rensning i klädkammaren. Jag har slängt en halv sopsäck med kläder än så länge och i morgon när vi vaknar vet vi precis vad vi ska slå ihjäl tiden med... Inga problem med att få tiden att gå här inte.


När man står mitt upp i en sån här rensning, har svårt att se slutet och känner att man nästan tagit sig vatten över huvudet, då undrar jag hur man egentligen är funtad. Men sen, som sagt var, när man är klar då är det så GOTT! Åh, vad vi ska njuta på onsdag, torsdag eller när vi nu blir helt klara.


En liten reflektion så här i kvällningen - säger man inte att tiden flyger när man har roligt?! Så jädra roligt tycker jag inte att vi haft det idag, men oj vad tiden har svischat iväg!


Nu ska vi ägna en stund åt teven. Hyrde några filmer i går kväll, efter att vi varit hos min mor och far. Vi såg bara den ena igår, så nu betar vi av nästa, om vi kan hålla oss vakna vill säga.

Av Jessica - 19 juli 2009 15:01


Aa, Susanne - det är så underbart med semester. Hoppas ni får njuta ordentligt när ni nu är lediga också. Sova ut och ta dagen som den kommer. Vara hemma eller åka iväg. Gud, så underbart! Sist ni var lediga jobbade ni ju så hårt med flytten. Nu får ni vila ut och bara vara.


Igår kväll var vi på volleyboll-/grillfest hos Blondie och Merca. Så himla trevligt! Innan det började regna hanns det med en del volleyboll, och sen när himlen öppnade sig, och regnet fullkomligen vräkte ner, stod Merca där och grillade under parasollet. Han var mer blöt än torr, kan man säga! Vi andra satt inne i det varma och torra uterummet och njöt. Tack snälla du för det jättegoda köttet!


Några badade i poolen innan middagen, det blev lite Singstar efter maten och sen prat till långt in på natten. Vid tretiden begav vi oss hemåt, maken och jag. Det var svårt att unvika alla  läbbiga sniglar som slemmat sig väg upp på den blöta asfalten.


Nu har jag suttit här och redigerat lite bilder som jag tagit i veckan och lägger just upp dem på Facebook. Tur att man kan sitta och göra annat under tiden, för usch vilken tid det tar!


Nästan hela denna dagen har nu gått, och jag har inte gjort många knop, men det är ganska skönt faktiskt. Ska ta och fräscha till mig lite nu och sen står matlagning på programmet. Idag blir det vitlöksdoftande fläskfilé i senapssås. Mmm. Gott!




Av Jessica - 18 juli 2009 12:43


Ett kort litet inlägg till.
Gjorde så himla god smoothie till frukosten idag - måste tipsa om den!


Jessicas sommarsmoothie
3-4 personer


Ingredienser:

 4 1/2 dl naturell yoghurt

1 banan

1 dl hallon

1 dl blåbär

1 gul kiwi

1 msk honung

1 tsk vaniljsocker (kan uteslutas)

isbitar


Gör så här:

Lägg isbitarna i mixern och kör en liten stund, tills isen är krossad.

Tillsätt hallonen och blåbären. Skär bananen och kiwin i mindre bitar och lägg i. Ringla över honungen och tillsätt vaniljsockret. Häll över yoghurten och mixa samman alltihop.


Jättegott och superenkelt!


Av Jessica - 18 juli 2009 09:48


Tack Camilla H - jag tror och hoppas att det kommer att bli en underbar semester. Bara att få vara ledig, inte behöva ställa någon klocka på morgonen, ta dagen som den kommer och ladda upp batterierna ordentligt. Åh, det ska bli så skönt!


Lite nytta ska jag försöka hinna med under de här veckorna också. T ex göra en riktigt feng shui-rensning under några regniga dagar. Verkar ju lovande att kunna göra det redan nu inledningsvis. Väderprognosen pekar på regn i flera flera dagar framöver, så då tänker jag passa på! Sen kommer nog solen tillbaks, skiner över mig och världen igen och låter mig få några underbara dagar ute vid Smarholmen. Då kan jag ligga där med lätt hjärta, rent samvete och ha tonvis med ny energi flödandes i vårt hem. 


Det är en sån befrielse med såna här superröj! När alla onödiga pinaler är slängda, alla lådor och skåp är genomgångna, rena och i perfekt ordning. Då kan jag dra ut en låda  i en byrå efteråt eller öppna en skåpslucka och bara njuta av hur perfekt allting står/ligger, och hur lugnt och harmoniskt allt känns. Sjukt? Kanske, men det känns som en ganska okej störning att ha - inget jag behöver sitta inspärrad på psyket för, enligt mig själv i alla fall.


Om nu någon skulle ha missat det så är jag alltså en person som generellt gillar/kräver ordning och reda. Kaos gör mig orolig i själen. Jag vill veta exakt var jag har mina saker och har jag ställt en sak på ett visst sätt är det för att det är meningen att det ska vara just så.


Om någon ändrar på det, så att ett föremål enligt mig står felvänt, eller har fel avstånd till nästa föremål i förhållande till det förra så blir jag helt störd. Jag kan försöka ignorera det, men oordningen pockar hela tiden på min uppmärksamhet, jag ser det tokiga i ögonvrån hela tiden, och till slut är jag tvungen att gå och ställa rätt grejerna, och då känner jag mig lugn igen.


Någon som har svårt att förstå det? Jag vet en som vet EXAKT vad jag menar, och det är min kära mor. Äpplet faller inte långt från trädet, vet ni... =)


Efter middagen igår fick vi sällskap av Footie och Stenis med familj. En stund senare dök även Blondie och Merca upp. Vi satt på vår framsida allihop, petade i oss lite snacks, drack vin och tjôtade till sent. Mysigt!


Idag har vi inga direkta planer. Maken sitter på framsidan, dricker kaffe och löser melodikrysset. Sonen och hans kompis spelar COD eller WOW eller vad det nu kan tänkas vara och jag har bara ett litet bekymmer just nu. Magen knorrar - jag är sugen på kaffe och macka - men ingen annan verkar sugen på att plocka fram frukost. Ska JAG behöva göra det? Jag har ju precis börjat min semseter! ;O) Äsch, jag gör det, jag gör det...

Av Jessica - 17 juli 2009 18:20




Tack för era fina kommentarer på förra inlägget, Mor och Karina! Nödlösningen för dagen blev Majgårdens "kalaskrans", som är trevlig bullkrans med pistage och massa vackert florsocker siktat över sig...  Hade kopierat morgonens blogginlägg + ett stycke ur onsdagens inlägg i "inbjudningsmejlet" som jag skickade ut till mina arbetskamrater i morse, så alla visste om hur mycket jag egentligen ansträngt mig för deras skull. Det är ju tanken som räknas, inte sant? ;o)


Nu är semestern påbörjad! Yeehaa! Har rostad färskpotatis i ugnen, i  stekpannan under lock ligger en fläskfilé och gottar till sig i stekskyn samt sista slatten marinad och sockerärterna väntar i en skål på bordet. Intill mig ett glas rött och nu kom maken hem. Han har precis köpt mjölk till sonen, så nu gott folk ska vi äta middag!



Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards