jesson

Alla inlägg under oktober 2009

Av Jessica - 25 oktober 2009 16:43

  

Foto: Jessica Rambäck


Idag har jag ägnat en del av den här regniga söndagen åt att baka bullar. Det tycker jag är roligt och avkopplande. Det doftar så gott hemma när man är klar och familjen blir så glad. Bara fördelar alltså, förutom för den som äter för många bullar. Jag brukar inte äta själv när jag bakat, vare sig det ena eller det andra, men just idag kände jag väldigt mycket för ett glas kall mjölk och en halvvarm kanelbulle. Satt som en smäck!


Igår städade maken klart det sista och själv höll jag på mycket med förberedelser inför kvällen. Det kändes inte så enkelt och lätt, när jag stod där i köket i flera timmar, men det var roligt och väl värt det. Vi bjöd våra gäster på kavringsnittar med parmesanostcreme & gul kiwi, tacopaj med philadelphiaostbotten samt chokladtryffelkaka till dessert. Alla sa att det smakade bra, så jag är väldigt nöjd.


Efter allt ätande spelade vi "Så kan det låta" och det var roligt som vanligt. Förutom när jag blev trött på darlingen när han skulle "käcka sig" och sa att tiden var ute för länge sen för mig och mina två lagkamrater. Jag tycker inte om när någon "ger sig på" mig i spel, och säger att jag fuskar eller så. Det är nämligen det sista jag ägnar mig åt, när det gäller spel. Även här kan man referera till att äpplet inte faller långt från trädet, eller hur mor? Nåväl, vi var nöjda med kvällen och det kändes som att gästerna också var det.


pussmun  

Åh, ja mamma, jag blev väldigt nöjd efter mitt frisörbesök igår. Nu är håret ljusare, och mer "jag". Tänk att jag låtit bli att bleka slingor under så lång tid, fast jag egentligen trivs allra bäst med ljust hår och den textur håret får. Men det är klart, det är skillnad att gå till frisören och betala 400 kronor för en klippning, jämfört med 1200-1600 kr för klipp & slingor. Men jag ska nog försöka unna mig detta framöver ändå. Det är jag värd. Bannemej!


Nu är sonen hemma hos en kompis, och vi ska sätta oss och titta på film. Älsklingen åkte iväg förut och hyrde tre filmer som vi får ha en vecka. Det blir nog en romantisk komedi till att börja med, sen är det "Ensam mamma söker" ikväll - det vill vi inte missa!

Av Jessica - 24 oktober 2009 07:40

pussmun  

Ska följa AMC:s uppmaning om att koppla av och komma ner i varv. Halv elva idag sätter mig t ex i frisörstolen, äntligen, och låter mig bli ompysslad ett par timmar. Skönt! Jag har inte låtit någon röra mitt hår sen i juni, när jag gick hem och grät efter frisörbesöket, för att hon klippt det alldeles för kort.


Jag ska även göra lite slingor idag. Det är något jag höll på med jämt förut, men sen ett drygt år tillbaka har jag inte gjort några slingor alls. Mycket för att det var så jobbigt och dyrt att hålla efter utväxten, men nu vill jag ha lite ljusa slingor igen. Dels för att det blir lite mer liv i håret färgmässigt, men även för att skadan på håret som blekningen innebär gör att det blir mindre mjukt, mesigt och följsamt.


Tänkte att jag skulle gått till frisören som klipper AMC, men henne fick jag inte tag i förra veckan när jag ringde runt och ville boka tid. Jag ringde till flera olika ställen och fick till slut bokat en tid på Bellbox på Freeport igår. Konstigt, tänker kanske du nu då, att jag ska gå och klippa mig idag igen om jag nu var på Bellbox igår. Det var jag ju naturligtvis inte, för de ringde återbud p g a sjukdom. Jag fick jaga runt på nytt igår för att få en klipptid. Det slutade med att jag fick en tid på Salong Jan, och även om de är lika löjligt dyra som alla andra salonger i centrala Kungsbacka kände jag att jag verkligen ville gå dit den här gången.


Igår kväll hade maken och jag en lugn och skön hemmakväll då vi tittade på Idol och Cirkus Möller. Synd att Kungsbacka-killen Nicklas Hocker åkte ut, för jag tyckte att han gjorde bra ifrån sig igår. Det var ett tema som passade honom mycket bra, tycker jag. Däremot skulle jag inte ha velat skickat hem  Eddie heller, för han blir bara bättre och bättre. Jag tycker faktiskt att det var fel personer som fick duellera. Två andra skulle stått där, och då vet jag precis vem jag skulle skickat hem - Rabih. Sorry, Rabih, men det är min åsikt och jag står för den.


I eftermiddag blir det lite fissel och förberedelser inför kvällen då några kompisar kommer på middag. Vi ska göra en enkel men god trerättersmeny för sex personer. Sonen har tackat nej till att äta med oss, så blir det en hemmakväll för honom ikväll får han köpa sig en pizza har vi kommit överens om.

Av Jessica - 22 oktober 2009 05:31

05:31

Uppe i ottan! Vaknade strax innan fem och kunde helt enkelt inte somna om. Kvart över gick jag upp och ut till brevlådan, men ack, ingen tidning hade kommit ännu. Hamnade här vid datorn istället, så nu har jag svept över alla bloggar jag brukar besöka, kollat mejlen, blivit uppdaterad på Facebook och sitter här i köket och småfryser. Dags att hoppa in i duschen och påbörja morgonens bestyr!


06:34

Nu har det gått en stund och jag är klar. Jag har druckit mitt morgonkaffe och gjort mig i ordning. Tidningarna har kommit, jag har bläddrat igenom dem, och dagen kan börja! Har bokat in ett spinningpass klockan sex ikväll. För övrigt är det bara jobb som står på dagens agenda än så länge.


Hoppas att jag har ork och lust att träna ikväll, för jag skulle verkligen behöva komma igång igen! Funderar allvarligt på om de senaste veckornas trötthet & irritation samt veckans magont kan vara stressymtom. Oftast brukar det sätta sig i nacke och axlar på mig, när jag är stressad, men de symtomen kan jag oftast hantera och "vifta bort" - kanske kommer det här som nya symtom för att verkligen göra mig uppmärksam på något? I don't know...


Av Jessica - 21 oktober 2009 21:46

pussmun  

Tackar Susanne och Camilla H för viktiga synpunkter som svar på mitt tidigare inlägg!

Till er som svarat på enkäten; tack! Jag gör eventuellt som i Postkodmiljonären, låter publiken avgöra... Snacka om ambivalens! Vojne, vojne!


I tonårsrummet spelas det WOW och i vardagsrummet tittas det på fotboll för andra kvällen i rad. Men jag får så mycket annat gjort, så jag är nöjd ändå. Ska strax ta med mig min bok och hoppa i säng! Tjodden!

Av Jessica - 21 oktober 2009 06:50


Onsdag morgon: duschad, påklädd och mejkad sitter jag här och dricker mitt morgonkaffe. Idag ska jag till jobbet! "Greppet" i magen har lossnat och det känns helt underbart. =)


Idag ska jag skicka in papper till gymnasiet, angående svininfluensavaccinationen, för sonens del. Han ska vaccinera sig - vi pratade om det igår. Jag vet dock inte hur jag själv ska göra... Hur gör ni andra? De som är i riskgrupperna förstår jag vaccinerar sig, men jag är högst osäker för egen del. Kvicksilver, okända biverkningar, är svininfluensan ett så stort hot som utmålats; kommer den över huvud taget etc? Känner mig villrådig...




Av Jessica - 20 oktober 2009 18:25

Uppsnappat på FB - en helt underbar konversation två väninnor emellan - och jag citerar:

 

I SH:s status kan man läsa följande:
Morotsoppa är så himla gott !!!!..lätt att göra är det med ;)
 

Därefter följer nedanstående inlägg:
MH: Kan inte du ge mig receptet? Blev så himla sugen på morötter
SH: finns i vår kokbok...sida 197 eller nått sånt!!
MH: Vår kokbok...äger vi en gemensamt?
SH: det märks att du e från finland
MH: hehe
______________________
You gals made my day! XD
Av Jessica - 20 oktober 2009 10:29

pussmun  

Mica och AMC, tack för era kommentarer och ert stöd. Har precis gjort en sats av det förskrivna salt- & sockervattnet nu och väntar på att det ska svalna, så jag kan ta ett par matskedar. Anything that helps! Varken Panodil eller Samarin hjälpte igår...


Jag vet faktiskt inte vad det här kan vara, men jag ska försöka sätta ord på det nu. Jag är inte magsjuk, utan det är något annat. I söndags kommer jag ihåg att jag sa till maken att jag hade som "fjärilar i magen" och att det då och då "sög till" i magen; en hisnande känsla som jag känner igen från när jag åker berg-och-dal-bana och åker i början av första nedförsbacken  eller när jag hör om något otäckt som hänt någon i min närhet. Att stå inför det okända och kasta sig ut! Magen tar liksom ett litet skutt uppåt och vrider sig runt på något sätt.


Igår kändes det inte alls så, utan då hade jag helt enkelt bara ont i magen från det att jag vaknade på morgonen tills jag gick och la mig på kvällen. Beskrev för maken att det kändes som om någon boxat allting inom mig uppåt i kroppen. Det kändes och känns som att jag spänner alla inre magmuskler - som att jag kör världens längsta corepass.


I morse kändes det dock mycket bättre, men nu  upplever jag lite blandad kompott av ovanstående symtom. Hela tiden känns det som om någon samlat ihop mina tarmar i ett jättelikt grepp, mitt i kroppen, och kramar åt och håller fast allting med stenhårda nypor... Sen "suger det till" i magen emellanåt och det är en väldigt märklig känsla... Usch, hoppas verkligen att det här ger med sig snart!


Av Jessica - 20 oktober 2009 06:59

pussmun  

Goa Susanne, du är för rolig! Snarkar så du skrämmer dig själv på natten - *fniss*! Hoppas du och din käre make blir friska snart. Jag känner mig lite bättre idag, men är inte hundra i magen. Gick upp och duschade, bäddade och började göra mig i ordning, för jag ville gärna gå till jobbet, men just nu känns det inget vidare alls faktiskt... Det blir tyvärr en dag till hemma idag. Sen ska jag väl vara på benen och fit for fight igen hoppas jag. Kryper tillbaks under täcket nu...


Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards