jesson

Alla inlägg under november 2009

Av Jessica - 22 november 2009 13:09

pussmun  

AMC, mysigt du verkar har det denna regniga söndag. =) Vi får se hur vi gör till kvällen, med träning. Som det är just nu känner jag mig väldigt nöjd med att bara få kura hemma, men det kan ju ändra sig. Och ja, mor "det man inte har i huvudet..." stämmer så bra. Tur att det inte är så långt till affären.


Kvällen igår blev jättebra. Vi åkte hem till Blondie och Merca först, där även två andra kompisar slöt upp för gemensam avfärd till kvällens destination. Sällskapet var ystert och det var inte många tysta ögonblick. Många trevliga vänner att prata med och även några nya bekantskaper för min del.


Vi blev bjudna på jättegod fläskfilégryta med hasselbackspotatis och sallad och till kaffet serverades en underbart god chokladtårta med nåt slags After Eight-glasyr. Mmm - den vill jag ha receptet på! Klockan bara sprang iväg och rätt som det var var hon närmare tre! Jag som brukar bli trött vid midnatt... Men som sagt, det fanns många roliga att prata med, så tiden flög iväg! Underbar kväll!


Idag regnar det och är grått ute. Inte alls något inspirerande väder, tycker jag. Men det är det som bjuds idag, och då får jag passa på att göra sånt som inte är väderavhängigt. Det är med andra ord inte läge att åka till stranden och sola eller cykla runt hela Kungsbacka bara för att det är mysigt, utan inomhusaktiviteter står högre i kurs en sån här dag. 

Av Jessica - 21 november 2009 15:58

pussmun  

Vill idag börja med att tacka Margit och mamma för kommentarerna. Kul att få respons på det jag skriver. :o) Jag håller med dig Margit, det är en jätteskön känsla när man har tränat klart. Jag är oftast väldigt förväntansfull inför varje nytt pass och har nästan som små fjärilar i magen innan passet börjar. Jag vet ju hur fint jag snart ska må. Endorfiner är fantastiska och jag tror jag blivit beroende av dem! ;o)


Igår jobbade jag till fem, åkte och handlade och gav mig hem för att packa upp varorna och därefter påbörja matlagningen. Då visade det sig att jag glömt kolla om vi hade ris hemma. Det hade vi inte, så jag fick vackert ge mig iväg till affären igen för att köpa det. Sen blev det lättare att förbereda måltiden. Festade loss på fläskfilé i ost- & senapssås med fullkornsris och sallad. Gott!


Sonen och hans kompisar var här större delen av kvällen och vi fick besök av Mark, som gjorde oss sällskap i TV-soffan. Mysig hemmakväll igen. Fredagkvällar - är så underbara!


Idag har maken och jag varit på Kungsmässan med Blondie och Merca. Älsklingen ville åka dit eftersom Stefan Andersson skulle komma till Rocks och uppträda samt signera sin nya skiva "Skeppsråttan". Kanonbra skiva och väldigt bra framträdande. Stefan började med att sjunga en låt a capella och sen spelade han gitarr till resten av låtarna. Starkt & jättebra! Vi köpte skivan, och maken sitter nu i fåtöljen, med läslampan tänd, läsglasögonen på och läser alla texter i den medföljande konvolutboken. Han är som nykär! <3 Han har aldrig lyssnat på Stefan förut utan började denna veckan, efter att en arbetskompis till honom rekommenderat honom att göra det. Kul! Jag har gillat Stefan i flera år, så för mig är det ingen ny bekantskap, men jag föredrar nu när han sjunger på svenska. Jag har dock nynnat "Can you hear him whistle a little tune, it's about him trying to catch the moon..." sen vi var på Kungsmässan.


Snart ska vi göra oss partyfina. Vi ska hem till ett par kompisar på middag ikväll. Blondie och Merca ska också dit, så vi åker dit tillsammans. Tror vi blir 16 pers ikväll, så det är en stor middagsbjudning. Det ska bli väldigt trevligt. Vi har köpt en jättefin blomma till värdparet ihop med Merca och Blondie. Hoppas de gillar den.



Av Jessica - 20 november 2009 06:57

pussmun  

Jag har inte funderat över det där med gästbok, mamma, men jag ska ta mig en titt på det - kanske i kväll eller någon annan dag i helgen. Ja, för nu är det helg igen, och då blir det lite tid över till annat än det vanliga.


Hos sjukgymnasten igår fick vi ett första utlåtade angående vad det kan vara för stor knöl sonen har på sin vänstra häl. Hon trodde att det kunde vara en bursa, något jag aldrig hört talas om förut, men nu läst lite om på nätet. Rådet blev att han inte ska använda sina supertajta fotbollsskor, för det var vid en cup i somras, vid extra flitigt användande av dessa, som problemen började. Hon trodde att läkaren nästa vecka antingen kommer att ge samma råd eller möjligtvis ge en kortisonspruta, men det får vi se då.


Kom till Friskis igår kväll, beredd på att köra ryggpasset som vanligt, men "min" ledare hade blivit sjuk och akut hade en annan ledare blivit inkallad. Den här ledaren har vanligtvis seniorpass, men igår körde hon ett av vårens temapass - bas á lá 60-tal. Det var annorlunda men alla hade roligt. Ledaren undrade vad jag skulle tycka om alla gamla 60-talslåtar. Trodde väl att jag var för ung för att uppskatta dem, men det är jag ju inte. Däremot har jag inte några minnen till dessa låtar på samma sätt som 40- & 50-talisterna, av förklarliga skäl. Jag var ju inte där och upplevde 60-talet; "min tid" var ju 80-talet.


Efter träningen lagade jag mat till mig själv - grabbarna var på fotbollsminicup i Alingsås. Det blev lunchlåda till idag och resten frös jag in för eventuella framtida behov. Sen tvättade jag, vek och hängde tvätt och tittade på "Mammas pojkar" och "Glee" innan jag la mig och läste. En lugn och skön, ensam-hemma-kväll med andra ord.


Nu är det fredag morgon, dagens första kopp kaffe är inmundigad, och löftet om sol i morgon känns fantastiskt inspirerande. Men det är morgondagens väder det - först måste jag ta itu med den här dagen och dess väder. Arbetsuppgifter, helghandling, fredagsmysmatlagning & soffhäng kommer därnäst och SEN kommer solen! =D

Jag får ge mig till tåls och inte gå händelserna i förväg, helt enkelt.

solen     

Av Jessica - 19 november 2009 06:44

pussmun  

Och idag Karina, får vi se om du känner att du var på Ki-box igår. Det ska gudarna veta att jag gjorde dagarna efter mitt första Ki-box pass i alla fall... =) Men träningsvärk är gott-ont. Man vet att träningen gjort nytta helt enkelt, så det kan vara värt lite muskelsmärta. Själv har jag riktigt ont i höger handled/underarm idag - vinklar nog handleden fel när jag boxar... Inte bra, men säkert åtgärdningsbart.


Nu är det redan torsdag igen. Idag ska jag köra min son till sjukgymnastiken. De vill träffa honom innan han ska till ortopedmottagningen den 25  november. Vet inte varför, men det får vi reda på under dagen, alltså. Och ikväll är det dags för ryggjympa-passet som jag värdar på. Sen blir det en riktigt lugn TV-kväll hemma tror jag med bl a "Mammas pojkar".  Bobbys mamma Naima är ju helt sagolik - hon gör hela showen tycker jag. Flört



Av Jessica - 18 november 2009 21:54

pussmun  

Mamma, det är inte så kul att sparkas och slåss när man väl är mitt uppe i det, för då är det riktigt jädra jobbigt, ska du veta. Men sen, när man återhämtat sig lite - mellan varven - känns det bra. Det är väl i och för sig en "kul grej" att få slåss och sparkas helt legitimt, för det får (och vill) jag ju inte annars. "Tjejer ska inte slåss" har jag vuxit upp med, så det här är en helt ny erfarenhet för mig. Jag känner att jag utvecklas och är så fokuserad under övningarna att allt annat upphör att existera. Då och där skiter jag fullständigt i om det regnar på tvären, om osten är slut i kylskåpet hemma, om Frölunda gör 100 mål eller om det flyger förbi ett UFO - ingenting annat finns i min hjärna än nästa slag eller spark - jag är fullständigt närvarande i ögonblicket. Det är en häftig känsla!


Och Karina - du var ju där så jag behövde inte boxas för dig - det gjorde du själv. Yay! Så kul det var att se dig igen! Hoppas att du tyckte att passet var kul, och att du kan komma loss någon mer onsdag, för jag vill gärna träna tillsammans med dig också! Annars vet du ju vilka pass jag går på - jag brukar ju rapportera här på bloggen, så det är bara att hänga på. =)


Med på passet idag var alltså förutom Karina och massa okända även Extra, hennes döttrar och svägerskans två döttrar samt AMC. =) En kompis som jag träffat på Friskis några onsdagar i rad, då hon istället ägnat sig åt spinning, kom till Ki-boxen idag och oturligt nog hade hon ingen partner så hon hamnade i centrum med ledaren. Aj, aj, aj - tufft! Men hon klarade det galant såg det ut som. Bra jobbat säger jag! =) Hoppas vi alla ses på Ki-boxen igen - jag har i alla fall fått blodad tand, om än lyckligtvis inte bokstavligt talat.


Nu kollar maken på Italien-Sverige (fotboll) på TV med Mark. Det innebär som vanligt att jag strax drar mig till de västra regionerna av det rambäckska residenset för att inta horisontalläge och några sekunders bokläsande innan det är dags att nanna kudde.

Av Jessica - 18 november 2009 06:46

pussmun  

Har haft en skön natts sömn. Det blev inte mycket läst igår kväll inte, för så fort jag la huvudet på kudden ville jag sova, så jag vände mig om och knoppade in. Klart man somnar tryggt och snabbt när man har en mor och svägerska som kikar till en på kvällskvisten. Tack för att ni finns! =)


Mycket att göra på jobbet idag - gäller att hålla tungan rätt i mun och huvudet kallt... Sen blir det matlagning efter jobbet. Idag bjuder jag på pastagratäng med kassler och broccoli. Mmm - tänk hur mycket jag ändrat mig gällande vissa livsmedel sen jag läste Helena Nybloms bok "Supermat". Skulle aldrig stoppat broccoli, valnötter, linfrön eller avocado i min mun förut, men nu när jag vet hur nyttigt det är gör jag det med glädje!


Kvart i åtta ikväll är det dags för Ki-box - yeehaa! Det ska bli kul att få slåss och sparkas lite. Watch out!



Av Jessica - 17 november 2009 20:42

pussmun  

Mamma, jag får jobba på en doftlösning men det kan ta lite tid - hoppas du kan vänta... :) Jodå, jag såg, och har godkänt, din kommentar om dansafropasset. Har nog bara missat att svara tillbaka. Är inte säker på att du verkligen vill ha en uppvisning nästa gång vi ses, dock. "Fläsktwist" kanske inte är så snyggt, som du tror. Flört Extra (ja, på hennes begäran har jag härmed döpt om henne - slut med Xtravaganzasmeknamnet alltså) kanske kan komma och dansa för dig - hon hade kört några moves för min kära svägerska hörde jag. Svägerskan tyckte det såg så bra ut, så hon blev sugen på att hänga med själv på ett pass...


Nu sitter vi här och kollar på "Äntligen hemma". Jag har varit iväg och tränat cirkelgym med Extra och AMC. Är rädd att AMC blivit avskräckt för all framtid men hoppas verkligen inte det. Jag är så glad att hon också blivit medlem på Friskis nu, och hoppas att hon ska hitta pass och ledare som känns rätt för henne, så hon får ut det hon vill ha av sitt medlemsskap och att vi kan träna tillsammans fler gånger. I morgon har Extra, hennes döttrar och jag bokat in oss på Ki-box och kanske AMC vill hänga på redan då, det hade varit skoj tycker jag.


Ikväll blir det tidig sänggång för mig. Jag är trött och vill gärna ligga och läsa en stund innan det är dags att sova för natten. Gärna ligga och slumra & snusa en stund innan jag somnar. Njuta av stunden och summera dagen i mina tankar, klura lite på vad morgondagen kan ha att erbjuda och sen slappna av och ge mig av till drömmarnas land. Mmm, det är allt bra skönt att gå och lägga sig i en säng med rena lakan som luktar gott av sköljmedel, mot mjuka kuddar och under ett härligt, fluffigt täcke efter en lång, händelserik dag.

Av Jessica - 17 november 2009 06:36

  

Foto: Jessica Rambäck


Vaknade vid fyra, låg och funderade på vad som skulle göras idag på jobbet. Så dumt, för då och där - mitt i den mörka, okristligt tidiga morgontimman - är det ju VÄLDIGT lite jag faktiskt KAN göra. Jag kan inte gå på mötena som komma skall, inte ringa den ena eller den andra - alla sover ju - och ändå är det svårt att släppa tankarna. När sen klockan ringde halv sex (!) i morse var jag sååå trött och ville sova bara lite, lite till...


Nåväl, nu sitter jag här och gäspar, dricker kaffe, lyssnar på morgon-TV och är färdig för att ge mig av till jobbet. Det är en mörk, blöt morgon och det är tisdag. Till kvällen har jag bokat cirkelgym och jag får förhoppningsvis sällskap av både Xtravaganza och AMC. Kul!


Dagens bild är på mina favoritblommor, vita liljor. Jag har inga hemma just nu, men brukar köpa hem det så gott som varje fredag. Doften är ljuvlig och jag tycker att de är så vackra! Mmm...





Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Skapa flashcards