jesson

Alla inlägg under december 2009

Av Jessica - 13 december 2009 20:14

  

Foto: Jessica Rambäck


Ja, igår gjorde jag ju Rocky Road innehållandes ovanstående ingredienser, idag lussekatter. Det var tyvärr dålig fart i dagens deg, så jag är lite missnöjd. Men Rocky Roaden får toppbetyg! =)


Maken och jag åkte till Kungsmässan förut, när jag var klar med allt bakande och fejande här hemma. Köpte en del julklappar och så inhandlade jag en vit amaryllis, lite pynt och nu är jag så nöjd med hallbyrån. Där brukar jag ha ett litet julstilleben bestående av tre olika silverkrukor varav den ena innehåller en vit amaryllis, den andra vit novemberkaktus och den tredje en vit hyacint. Nu kan julen k-o-m-m-a! Nej, inte riktigt än, vi har en del kvar att handla och att göra.


När jag handlat färdigt och maken köpt en bok som han fick signerad på plats av Per Morberg, åkte darlingen hem till sin syster och hennes make på en visit. Själv kände jag att det var dags att åka hem och förbereda middagen, annars skulle det bli alldeles för sent. Måste ha maten klar och hunnit äta innan träningen, efter den planerade jag nämligen att krascha i soffan! Färdiggrejat för idag helt enkelt!


När jag satte mig i soffan stod glöggkannan på värmning, hackad mandel och russin samsades om platsen på bordet med Göteborgspepparkakor och hemgjorda lussekatter och vi tände tre ljus i adventsstaken. Mysigt!


Nu blir det Parlamentet och därefter åtminstone början av Solstorm; får se hur mycket jag orkar innan jag bara MÅSTE sova.


Av Jessica - 13 december 2009 07:43

Här sitter jag, denna söndagsmorgon. En deg ligger på jäsning i en bunke bredvid mig. Idag blir det lussekattsbak. Tyckte klockan sprang i väg i går kväll, så jag lät bli att baka då. Jag tittade på TV istället, och fick faktiskt sällskap av maken en stund på kvällen.


Jag åkte och hämtade honom efter matchen som gått vid åttatiden, och sen började inte nästa match förrän vid halv tolv. Till den matchen fick han ta sig för egen maskin och tur var väl det, för finalen gick inte förrän 01.40 och det tycker jag är lite väl sent... Det gick nog inget vidare för sonens lag. Jag har inte hunnit prata ordentligt med familjen än, eftersom jag sov och bara vaknade till som hastigast när det kom hem i natt, och nu sover de, så jag får vänta på rapport.


Idag är det lite mildare väder men det regnar inte som tur är. Jag håller på att tvätta en maskin och i eftermiddag ska jag laga mammas goda höstgryta. Mmm, det är inte ofta vi äter den, men igår, när jag skulle göra veckans meny, kände jag ett enormt sug efter denna rätt.


Klockan sex ikväll blir det som sagt afrodans och jag har redan hunnit boka in morgondagens träning. Det blir cirkelgym då. Tack vare att jag var uppe så här tidigt idag gick det faktiskt att få plats på det passet i morgon. Tar man sovmorgon en söndag är det alltid kört annars. Om man inte varit uppe till efter midnatt kvällen innan och bokat in sig då, vill säga.


Nu ska jag bläddra lite i dagens tidning. Snart är det dags att baka ut de första lussekatterna, som sen ska få jäsa till dubbel storlek...

Resultat:

  

 

 

Av Jessica - 12 december 2009 09:41

pussmun  

Mamma, tack för den långa härliga kommentaren. Jag såg bilden av min son på din blogg. Är väldigt stolt över den pojken och det fotot.   Ingen kritik angående kommentarerna från något håll skulle jag tro, så vi släpper det ämnet här och nu.  


AMC - jag har också bokat in dansafro i morgon. Ska bli kul att höra vad du tycker. Är så glad att du följer med och tränar och att du vill testa lite nya grejer!

Angående Idol igår tycker jag allt att rätt kille vann. Det spelade som sagt var ingen roll för mig vem som kammade hem det, de var så duktiga båda två, men någon måste ju vinna. Vinnarlåten är bra!


Idag är det en fantastiskt vacker dag här i Kungsbacka. Solen skiner, det är minusgrader och himlen är ljusblå. Jag blir så glittrande och bubblande glad när världen erbjuder så här mycket skönhet. Sprickfärdig av lycka!


Denna lördag blir det vinterpromenad, julbak och kanske en sväng till Kungsmässan. Jag förväntar mig inte att vara ensam där en sån här dag - men just därför. Som före detta butikssäljare måste jag känna pulsen, se trängseln och njuta lite.

Av Jessica - 11 december 2009 18:52

  

Foto: Jessica Rambäck


Tjost, stön och stånk vad tråkigt det är att vänta. Och tidigast om en timma får jag sällskap. Maken är på fotbollsträning med sonen, Extra jobbar och Mark vete sjutton vad han håller på med. Men klockan åtta blir det Idol och mat! Yay! Extra ska handla med sig något gott efter jobbet och så ska vi sitta här hemma hos oss och njuta av fredagkvällen med allt vad det innebär av ledighet, Idol, Cirkus Möller, Flash forward, tända ljus och mys.


Så här brukar det se ut hemma i det Rambäckska residenset en typisk myskväll. Det enda som fattas här är ju folket som myser, men eftersom jag är ensam hemma blir det folktomma bilder. Uppenbarligen.
Dessutom är detta fotot taget vid ett tidigare tillfälle i höst. Men ungefär så här...  =)

Av Jessica - 11 december 2009 06:44

pussmun  

Tackar mamma för kommentaren, och hälsar dig välkommen tillbaka hit till bloggen. Det har änna varit tyst från ditt håll på sistone, men det har ju sin förklaring med tanke på hur du mår just nu. Nej, jag har ingen stand in - I'm all by myself.


Härligt med fredag igen! Att sitta här denna morgon känns i och för sig ganska bra, men när jag tänker på det, känns det väldigt lockande att få ligga och dra sig i morgon bitti. Vakna, titta på klockan, ignorera den, vända sig runt och somna om - hur låter det på en skala?


Idol-final ikväll. Spännande - Calle eller Erik? Jag vet att jag kommer att sitta där i kväll och ha en åsikt, heja mer på den ene än den andre, men egentligen spelar det ingen roll vem som vinner, tycker jag. De är duktiga båda två, men väldigt olika. Extra nämnde något igår om att hon och Mark skulle bjuda på mat ikväll, men vi skulle höras under dagen och bestämma närmare...


Sonen har gjort slut med Dockan, förresten. Det har jag glömt berätta om här på bloggen, men det är ett par veckor sen nu. De hade varit tillsammans elva månader. Telefonen är konstigt tyst nu...

Av Jessica - 10 december 2009 07:13

pussmun  

Tackar Lars för pushen om förändring, men jag tror ärligt talat att jag föredras som jag är, inte sant? 

 


Det blev hur som helst bra hos frisören igår. Hon var jättegullig och gjorde "som jag sa" samtidigt som det blev precis som hon ville. Jag kom därifrån med en snofsig uppsättning, och kände mig så fin hela dagen. Har inte haft någon "riktig" håruppsättning sedan Prom Night i High School. Bokade en ny tid i januari.


Igår kväll ville ingen följa med på Ki-boxen så jag hoppade faktiskt över träningen. Ganska smart tror jag, för jag kände mig yr och skum. Tror att det är stressymtom jag upplevt den senaste tiden, om jag ska vara helt ärlig. Men i natt har jag sovit ordentligt ända tills klockan ringde kvart i sex, och det kändes riktigt skönt.


Nu på morgonen är det föreläsning på Facklan, sen jobb som vanligt och i kväll är det dags för terminens näst sista värdpass för min del - sen blir det paus från värdandet. Skönt!



Av Jessica - 9 december 2009 05:28

Tio över fyra vaknade jag i morse och kände mig utvilad. Inte så konstigt, jag har sovit en hel del nu. Bara att ligga kvar, tänka positiva tankar, morna mig och ta det lugnt. Men vid fem gick jag upp, hoppade in i duschen och här sitter jag nu, redo för en ny dag.


Ska inleda denna onsdag med ett besök hos frisören. Spännande. Ny frisör idag - på rekommendation av AMC. Ska bli lite julfin - funderar på röda och gröna slingor, faktiskt. Nej, jag skojar förstås, det bli lite putsning bara och uppfräschning av slingorna, har jag tänkt. 


För övrigt undrar jag vad denna dagen har att erbjuda. Jag är öppen för förslag, nya möten och kikar efter möjligheter...

 

Av Jessica - 8 december 2009 20:35

Kroknade under dagen. Mådde inte bra, utan efter ett par kundbesök styrde jag kosan hemåt. Åt sen lunch och så pratade jag med AMC. Därefter gick jag och la mig. Sov till klockan fyra, då maken ringde hem för att berätta att sonen åkt till Onsala och därmed alltså inte skulle komma hem för middag. Inte maken heller, så det var en helt kravlös eftermiddag.


Strax innan klockan sex tog jag mig själv i kragen ordentligt, hoppade i träningskläderna och åkte till Friskis. Det fick bära eller brista, kände jag. Jag hatar att inte må hundra, att ha ont och att gnälla om det, samt analysera varför jag mår dåligt. Det känns som ett helt onaturligt tillstånd för mig att inte kunna köra på som vanligt, prestera, vara aktiv och positiv. Inför cirkelgympasset kände jag alltså att går det så går det. Det värsta som kan hända är väl att jag tuppar av eller får riktigt ont, och då får jag avbryta helt enkelt. Jag ville så gärna försöka...


AMC och Gobbanna var med och tränade som sagt var och det funkade helt ok. =) Kändes som tarmknuten i magen löstes upp något, och blodgenomströmningen gjorde nytta. När jag kom hem från träningen åt jag lite grand, för då  var jag sugen. Annars känns det mest som att jag redan är mätt och har hela magen full med mat just nu, så jag är inte hungrig och inte sugen på någonting.


Nu sitter Mark och maken i soffan och kollar på Champions League - igen. Det betyder köksbordskväll för mig och tidigt sänggående. Inte mig emot, jag kan sova lite till, utan problem. Nu ska jag kolla in fotosidan.se, tror jag, för lite inspiration och avkoppling. God kväll!

Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards