jesson

Alla inlägg under januari 2010

Av Jessica - 23 januari 2010 15:53

  


AMC, härligt det låter med huset fullt av buskillar! Jag kom aldrig iväg ut på någon fotoutflykt idag. Efter träningen åkte jag hem och duschade och åt lunch, sen började jag feja och greja...

  

Nu sitter jag i soffan, väntar på att golvet ska torka i hallen, köket och badrummet, sen ska jag gå och duscha igen. Blir varmt när man städar, skrubbar och tar i. Hej å hå, men nu är det fint, rent, luktar gott och jag är så nöjd med mig själv.


  

Mindre nöjd är jag med sonen. M-O-R-R! Jag tog en tur in i hans rum och där var det INTE fint! Han ska nog få sina fiskar varma nästa gång jag träffar honom. Det är inte OKEJ att det ligger fyra par joggingbyxor på golvet, ett gäng kallingar bakom dörren och annan smutstvätt utspridd här och där i rummet. Jag som redan tvättat tre maskiner idag fick köra igång ännu en! Sysifos, släng dig i väggen!


Värre ändå skar det i mitt pedanthjärta när jag såg hur en minst sagt överfull papperskorg toppades av en gammal tvåliters  Big Pack-bytta med intorkade glassrester. Arrrgh! Han har tur som kommer hem först i morgon, för då har nog hans tankspridda, förvirrade mor glömt irritationen från idag. Lucky guy! ;o)


Å nu; ännu en uppfräschande dusch!   

Av Jessica - 23 januari 2010 08:45

Stressade iväg lite tidigare från jobbet igår. Mannen och sonen behövde ha bilen till träningen, och vi behövde ha en del handlat innan. Jag åkte från jobbet, stannade till på ICA, rafsade åt mig det jag skulle ha i ett par plastpåsar, vilka jag kånkade och bar istället för att sätta dem i en vagn. Helt patetiskt!


En gång lovade jag faktiskt mig själv att inte göra så mer, för att det är tungt, otympligt och jobbigt, men vad gör jag alltså? Det går väl an att bära flera påsar tillsammans med handväska, shoppinglista och handscanner som man ska blippa med hela tiden om man inte ska handla tunga grejer som mjölk, drickor och hushållsost, men det skulle jag ju igår... Sacramento idioto! !"#¤(%)=?&()> 


Var inte på så himla bra humör efter den pärsen, men så fort jag blivit ensam hemma lugnade jag ner mig, satte på TV:n och såg på AFV, surfade på datorn och fredagskänslan började så smått infinna sig igen. Jag hackade grönsaker, tände ljus, drack cola zero, tittade på handboll, spelade lite piano och fixade med middagen. När familjen kom hem kände jag mig ganska lugn och harmonisk igen.


Sonen packade med sig sin dator och blev skjutsad av maken till sin kompis för en hel LAN-helg. Nu ser jag nog inte honom förrän i morgon eftermiddag. :'( Det är mycket roligare när ungdomarna är här och LAN:ar, hänger eller vad som helst - bara de är här!


Maken och jag gick hem till Extra och Mark, tittade färdigt på Let's dance och spelade Sjuan. Var hemma vid halv ett ungefär. En skön, mysig, och lugn fredagkväll avslutades med lite spökprogram på TV.


Idag är det en strålande vacker morgon, solen färgar den isblå himlen alldeles guldgul på sina ställen och det är några minusgrader ute. Jag har ätit frukost och inmundigat ett kopp delikat kaffe och sitter nu och förbereder mig för morgonens spinningpass kvart över tio. Har även bokat indoor walking klockan två i eftermiddag. Får se om jag bokar av det eller om jag ska köra två pass idag. Beror på vad jag är sugen på under dagen.


Maken och Mark ska åka till Anneberg och hjälpa svågern med eldning. De ska ha en riktigt gubbskrävlardag med andra ord. Ute på tomten, i arbetskläder, hög och klar luft, sol och gott humör. Blir nog en härlig dag för dem.


Jag tar förresten troligen med mig kameran ut på en liten tur under dagen, bestämde jag just när jag beskrev det fina vädret. En sån här fotodag kan man ju inte missa! Nu, dags för ombyte och snart bär det iväg till Friskis. Woo-hoo!

Av Jessica - 22 januari 2010 06:45

  

Tack Lollo och kära mor för era kommentarer.


Härlig morgon, ny dag, skön dag - fredag. Hade turen att ett extra indoor walking-pass sattes in på Friskis igår. Jag kikade på nätet vid tretiden och då fanns det platser kvar att boka, så jag tipsade AMC, Gobbanna och Extra. Gobbanna stod dock över när det väl kom till kritan.


Jag har ju testat indoor walking två gånger tidigare, på basnivå, och känt att medelnivå nog skulle passa mig bättre. Turligt nog var det ett medelpass igår, och det VAR skillnad! Bas är 45 minuter effektiv tid och medel är 55 effektiv tid. Dessutom var det lite mer variationer mellan de olika positionerna, och det var kul!

Extra körde det för första gången igår. Hon tyckte det var jobbigt och det förstår jag, eftersom hon legat lågt med träning ett tag nu. Passets höjdpunkt var när ledaren i en fejkad uppförsbacke sa åt oss att skruva på max motstånd och fortfarande hålla takten! Jädrar vad jag slet - det var aptufft, men alldeles säkert utvecklande. Jag är såå nöjd med mig själv! =)


Nu är det en arbetsdag kvar, sen dags för lite helgledigt. Vi har fullt upp att göra och det är jätteroligt - jag gillar ju det. Hellre för mycket att göra på jobbet än för lite har alltid varit mitt motto.


Jag tror det blir Let's dance ikväll, tacos och kanske ett glas rödvin eller två. En alldeles vanlig Svensson-fredagskväll med andra ord. Hoppas på en fin dag och en skön kväll! Take care!


Av Jessica - 21 januari 2010 07:00

  

Tack Margit och Susanne för era kommentarer.  


Det blev vilodag från träning igår. Trots att det var både fotboll och handboll på TV:n, som jag inte var speciellt sugen att titta på. Tänkte tidigare på dagen att jag skulle fly fältet, men jag tog mitt ansvar och tog hand om stryktvätten som planerat. Turligt nog var det inte så mycket som skulle strykas, så det gick ganska snabbt. Känns alltid bra efteråt när man har släta och fina kläder att ta på sig. En del människor behöver inte så mycket för att bli nöjda... :)


Resten av kvällen gick i vilans tecken och jag kröp till sängs tidigt och läste en stund innan jag somnade. Verkligen skönt och välbehövligt med en så lugn och avslappnad kväll - det tillhör inte vanligheterna. Jag har sovit ganska mycket den här veckan och jag drömmer massa konstiga saker! I normala fall kommer jag inte ihåg vad jag drömmer, men nu vaknar jag varje morgon och har åtminstone fragment av nattens drömmar kvar i minnet. Hmmm, är det fullmåne på gång? Har ingen som helst koll på det - nån som vet?

Av Jessica - 20 januari 2010 07:10

  

Tackar mor och Karina för kommentarerna och tipset om hårspray. Jag hade också en tanke kring huruvida spindlar överlever inne i dammsugaren eller inte, men jag valde att släppa den omedelbart. Jag kände mig trygg när han var där inne. Sen om han råkat krypa ut i mors & fars städskåp efteråt får jag be så mycket om ursäkt. Turligt nog är inte de LIKA rädda för spindlar som jag, så de klarar nog en konfrontation med honom i så fall.


Igår bestämde jag mig för att gå på spinningen, inte cirkelgym. Jag körde ganska hårt och kände verkligen av det i låren efteråt. Idag har jag lite ont i sätesmuskeln på höger sida, så nog var det rejält motstånd jag körde med. Härligt!


Ikväll har jag bokat in mig på step, men jag funderar på att ta en vilodag. Jag tenderar att glömma av det allt som oftast och så blir det massa träningsdagar på raken, och full rulle hela tiden. Har bokat träning i morgon också, så jag får se hur jag gör. Just nu känns det ganska lugnt, pyssligt och skönt att tänka på en hemmakväll med tvättomhändertagande, lite strykning och kanske TV-tittande...

Av Jessica - 19 januari 2010 06:50

  

Sitter här med en utsökt god kopp kaffe och njuter. Vissa koppar är helt klart bättre än andra. Färskmalda Juncalitobönor direkt ner i koppen - tillsammans med riktigt hett vatten - mmm.


Jag har tyvärr sovit ganska dåligt i natt, liksom i går natt. Vet inte vad det beror på, men jag vaknar vid fyratiden och tror att det är dags att gå upp... Men det är ju inte ens ljust ute, så hjärnan måste vara felprogrammerad. Nåja, jag hoppas få sova bättre i natt!


Igår åkte jag som sagt var upp till mor och far efter jobbet och hjälpte till med att ta bort julen bland annat. Maken kom och hjälpte till på slutet med att bära ner stora tomten i källaren, bära upp ljusstakarna på vinden och plocka ner en död mus från densamma. Jag förberedde dock hans uppstigning på vinden genom att dammsuga bort spindlar, döda såväl som levande...

  
Usch, säger jag, jag är verkligen fobisk när det gäller spindlar! Getingar och spindlar, just can't stand them! Jag var faktiskt på väg upp på vinden själv, men när jag hissade ner vindstrappan och en spindel kom springandes (?!) emot mig och attackerade mig sprang jag resolut ut i köket och hämtade dammsugaren och gjorde slut på honom. Ber alla djurvänner som läser det här om ursäkt, men det var han eller jag!


Kan tänka mig vilken syn jag var när jag stod där på vindsstegen med dammsugaren i högsta hugg och skrek till varje gång jag fick en spindelrysning. Jag krökte mina tår och varenda hårstrå på kroppen stod rakt ut. Wuäh!


Igår hände det en otäck olycka vid Kungsbacka station. En man blev påkörd av ett tåg och dödades. Läskigt! Jag pratade med min svåger när makens systerdotter berättade om detta i telefon för svägerskan. Hon hade dock inte sett olyckan själv, enligt vad jag förstod. Tur för henne - det måste vara obeskrivligt hemskt att bevittna en dödsolycka.


Dags för jobb, sen träning, matlagning, tvätt och därefter tidigt i säng om dagen blir som jag planerat...  

Av Jessica - 18 januari 2010 06:36

  

Vill som vanligt börja med att tacka för mottagna  kommentarer, så tack Mica, AMC och AndersåBellaåIng-Marie för dem. Jag jobbar vidare med mitt fotograferande, AndersåBellaåIng-Marie, och hoppas på en fotokurs till våren. Vad gäller motionerandet har jag väl på "äldre dar" sprungit på en ärftlig ådra och tagit efter min morbror... Promenader i all sin ära IM, de är icke att förakta - bra motion är den som blir av.


Mica, du är så klok - jag tackar för den fortbildande informationen angående mitt dialektala namnframförande och kan nu släppa den funderingen. Dags att hitta något annat att bli nyfiken på helt enkelt.


AMC och alla andra; jag är här. Det är lugnt, ingen fara. Kanske trodde ni nu att jag blivit uppäten av Messi, hunden som vi passade i helgen? Men nej, den hunden är så snäll så snäll. Det är inte han som fått mig att vara tyst i helgen... Förklaringen är att det var fullt ös hela lördagen och så hade vi datastrul här igår, vilket dock maken senare på dagen fick ordning på, men då hade jag redan slappat hela dagen och sjunkit djupt in i TV:ns förtrollade värld. Bra med några vilodagar emellanåt när det gäller bloggandet - jag vill ju inte att ni ska tröttna på mig! ;)


Jag har inte tränat i helgen heller, utan varit riktigt lat och ledig, men i morgon har jag bokat in mig på både cirkelgym och spinning. Får se vad det blir, jag måste välja en aktivitet, för de körs samtidigt.


I kväll bär det av till mor och far i Röshult. Julen ska tas bort bland annat. Skäms för att vi inte hunnit dit tidigare, tjugondag jul var ju i onsdags, och själv hade jag lidit väldigt mycket av att ha julen kvar så här många dagar efter att den officiellt är över. Jag vill ju själv städa ut julen redan på nyårsdagen... Men nu blir det alltså av ikväll, till mors och min stora lättnad.

Av Jessica - 15 januari 2010 06:54

  


Tack Susanne. Jaaa, visst hoppas vi att det blir en ytterst getingfattig sommar i år?! Det hade varit skönt med lite lugn och ro när man sitter ute och njuter i solen, äter ute eller ligger på stranden. Du och jag har ju sprungit åtskilliga metrar i våra da'r för att undkomma dessa illbattingar. *S*

  

Fredag igen - det är galet vad fort denna vecka har gått. I måndags morse undrade jag i mitt stilla sinne om jag verkligen skulle orka med att jobba hela FEM dagar på raken, när jag varit ledig så mycket runt jul och nyår och trettonhelgen... Och nu sitter jag här och det är redan fredag igen. Tiden rinner iväg!


Ikväll är det träning för sonen och maken som gäller och så ska vi vara hundvakter. Messi ska bo hos oss i kväll och i natt, då hans matte och husse ska iväg på spa och ha det gott. Det är fint att ha vänner och bekanta som behöver hundvakt då och då, så vi får chans att ha hund emellanåt. Vi hinner inte med det på heltid, men är så glada när vi får hundbesök.

Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards