jesson

Alla inlägg under juli 2010

Av Jessica - 11 juli 2010 16:55

  

Bilder: Jessica Rambäck


Igår var det alltså dags för bröllopsfotografering i Fjärås. Jag kom dit kvart i fem och var hemma igen vid tiotiden på kvällen. Jag knäppte över 500 bilder och har nu ägnat dagen åt att välja ut mina favoriter, vilka jag redigerat - c:a 50 bilder blev det - och som synes här ovan även pillat ihop ett litet kollage av några bilder som jag tycker blev extra härliga. Nästa steg blir att bränna ner alla bilder på en CD som ska postas till Australien.


Jag hoppas att brudparet är riktigt nöjda med sin dag och att bilderna ska hjälpa dem minnas gårdagen med glädje i  många år framöver. Jag hade en toppendag och är så tacksam för att jag fick möjligheten att fotografera det vackra paret, bevittna ceremonin och även lära mig några australiensiska bröllopsseder.


Fler bilder finns på: http://jessicaramback.blogspot.com


Translation for M, her family and friends back in Australia:

 

Yesterday it was time for wedding photography in Fjaras. I got there at four forty-five and got home again around ten o'clock in the evening. I snapped over 500 pictures and have now spent the day selecting my favorites, which I edited - about 50 images - and as seen above, also put together a little collage of some pictures which I think are extra wonderful. The next step will be to burn down all the pictures on a CD to be mailed to Australia.

 

 




I hope the bride and groom are satisfied with their day and that the images will help them remember yesterday, with pleasure, for years to come. I had a great day and I'm so grateful that I got the opportunity to photograph the beautiful couple, witness the ceremony and learn some Australian wedding customs as well.


More pictures: http://jessicaramback.blogspot.com

Av Jessica - 9 juli 2010 06:42

Blev ju pannkaka av alla planer igår förutom städningen... Det regnade så gott som hela dagen varför AMC, Gobbanna och jag ställde in den planerade minigolfrundan och promenaden. Rain check på det!


Idag blir det nog brödbak hemma hos mig och grill till kvällen. Jag ska sticka bort till ICA Maxi så snart de öppnar och proviantera, sen sätter jag igång.


Men först vill jag dela med mig av bilden på den spännande duvan som besökte oss igår kväll. Den satt på räcket utanför balkongdörren och tittade intresserat på oss innanför fönstret. Kändes som att den hade något att säga. Jag plockade självklart fram kameran och fick en ganska bra bild genom rutan, tycker jag...

Bild: Jessica Rambäck  

Av Jessica - 8 juli 2010 09:03

Bild: Jessica Rambäck


Jag hamnade vid Tjolöholms slott igår som synes på bilderna ovan. De som vågat sig ut till havet satt påklädda på stranden och visst var det lite kyligt därute, men hemma kunde jag sitta ute och sola en liten stund på eftermiddagen eftersom vi hade lä på baksidan.  


Innan maken, sonen och Kakel kom hem från sina jobb hann jag även med att baka några smarriga blåbärsmuffins som jag absolut tycker att ni också ska testa att baka. Inte för att jag smakat på dem själv, men killarna sa att de smakade gott...


  
Bild: Jessica Rambäck


Idag är det alldeles mulet och jag har bestämt mig för att ha en riktig hemmadag. Det är torsdag vilket innbär att det är städdags, så det blir ett utav dagens uppdrag. Ska även kika på hur/om jag kan lösa en billig/gratis hemsida till Revyn, pilla  lite med mina foton och eventuellt träffa AMC och hennes son i eftermiddag. Ikväll har jag planerat att ta en promenad med Gobbanna.


  

Av Jessica - 7 juli 2010 06:36

  

ska ni ha för era goa kommentarer, Mica och AMC; fina vänner jag har.   


Onsdagen den 7 juli skriver vi idag och jag sitter här med ännu en helt tom dag att fylla med innehåll. Har inga direkta planer i skrivande stund, men jag tror åtminstone att det blir en tur till Pressbyrån för att köpa en månads Spotify-premiummedlemskap. Jag har ännu inte hittat någon nedladdningsintressant musik till iPhonen på iTunes, men på Spotify har jag många underbara låtar som jag vill lyssna på. Troligtvis blir det en morgonpromenad dit om en liten stund.


Igår var jag som sagt på Scandinavian Photo och därefter en sväng på IKEA Kållered, som nästan blivit som ett andra hem för mig nu. Jag fick tag på bordet som mamma vill ha, så jag ska nog åka till henne och montera det under dagen. Känner mig även lite sugen på att ta en tur med kameran, men vet inte vad jag vill fotografera för motiv denna dag. Kanske sandstrand, hav och klippor..? Jag får ge mig ut och leta.


Igår kväll satt Mark, Kakel och maken här och tittade på fotboll så jag ägnade mig åt att läsa klart Läckbergs "Stenhuggaren". Den jag misstänkte var mördaren visade sig mycket riktigt vara det, och även om det är skönt att ha rätt i sina antaganden hade jag hellre velat bli överraskad... Nåja, nu ger jag mig i kast med boken jag fått låna av AMC, Anna Janssons tionde roman om Maria Wern,  "Först när givaren är död". Har aldrig läst någon av hennes böcker, men sett fragment av TV-serien "Främmande fågel". Hoppas det blir intressant läsning.


Nu har klockan blivit "dags att hänga tvätt" så jag rundar av detta inlägg och önskar alla en bra dag! =)

Av Jessica - 6 juli 2010 16:48

Jag har nu varit på Scandinavian Photo i Mölndal och köpt mitt hett efterlängtade objektiv...

  
Här är jag och min nya kompis & jag känner mig så sprudlande glad! Sjunger och klappar i händerna, dansar och står i... Yeah!  



Av Jessica - 6 juli 2010 08:39

Oh, det blev så bra så igår, i mammas lägenhet! Jag satt och fikade med Sångerskan, Extra och Karina när sms:et kom från Bror att leveransen var på väg. Begav mig genast hem till mor och när grejerna väl kom började vi ivrigt packa upp och montera ihop soffan och fåtöljen, rullade ut mattan, placerade ut soffbordet och Bror fixade även till gardinerna innan vi nöjda begav oss hemåt för dagen.


Allt passade verkligen kanon, och nu är det i stort sett bara väggarna kvar att dekorera med diverse tavlor och lite annat småfix kvar som ska göras. Sen kan man åka hem till mamma och bara sitta och umgås. Det kommer att kännas konstigt att åka dit och inte greja med något för vi har hållit på där i en månads tid nu och det tar ju som bekant människan endast 21 dagar att bygga en vana... 
 

Nu ska mor bara bli fri från de muskelsmärtor hon dragits med i kroppen sen strax efter inflyttningen också, så tror jag att hon också kommer att känna sig riktigt nöjd och kunna trivas utomordentligt bra. Just nu överskuggar smärtorna allt och det är verkligen hemskt att se hur ont hon har hela tiden. Usch ja, hoppas, hoppas att det snart ger med sig!


Vi fick förresten besök från Eksjö här igår; Kakel har ett jobb att göra i Onsala och inget passar väl bättre än att han spenderar kvällarna och sover över några nätter här hos oss när han ändå är i faggorna?


Åh, jag måste också berätta att jag fått ännu ett fotouppdrag! =D På lördag ska jag nämligen fotografera ett bröllop! Jag känner inte brudparet överhuvudtaget, för de bor i Australien och jag har aldrig ens träffat dem. Men brudgummens bror känner jag väl för det är en av sonens bästa kompisar, vår "extrason". Han och vår son har berättat för mamma A och pappa D att jag älskar att fotografera och nu när deras äldste son kommer hit till Sverige för att gifta sig med sin australiensiska kärlek vill de gärna att jag ska hjälpa dem med lite bilder. Jag ser verkligen fram emot det här!


För att klara av uppdraget behöver jag nog dock införskaffa ett nytt objektiv. Standardoptiken (18-55) som medföljde när jag köpte kameran mår inte så bra sen jag tappade hela kameran i golvet i vintras. Tar jag många bilder börjar det låta väldigt illa och till slut fungerar det inte att ta några bilder alls, om jag inte låter kameran vila en stund emellan. Att sätta på zoomobjektivet (70-300) är inte ett alternativ, för då får jag nästan stå utanför Naturum, där vigseln ska ske, eftersom jag annars hamnar alldeles för nära motivet/n.

  
Jag har funderat ett tag på om jag ska skaffa mig ett 18-135 mm:s Nikonobjektiv, men när jag läste om det lite på nätet igår fick det ganska dålig kritik. Så jag kollade vidare och fastnade för ett 18-105 mm:s istället... Det ligger runt tretusen och jag tror jag måste nalla lite från mitt vänsterstopp och införskaffa det innan lördag. Helst skulle jag vilja ha en extern blixt också, men jag klarade mig ju utan den på förra bröllopet jag fotograferade, så jag kan nog vänta ett tag till med det.


Nu har det blivit dags att hänga ut en maskin tvätt på tork, sen ska jag fundera ut vad jag vill göra idag. Det är inget direkt beachväder, även om det är "Jessicahimmel" så kanske det blir en sväng till IKEA, där mamma sett ut ett litet pelarbord som hon vill ha att ställa mellan soffan och fåtöljen. Jag får se, jag har ju ett tag tänkt fixa med min fotovägg också. Jag har redan införskaffat ett antal valnötsramar till det projektet och kanske blir det det jag ägnar dagen åt, eventuellt hinner jag med både ock. 

Av Jessica - 5 juli 2010 06:10

  

Camilla, för din kommentar, skönt att höra att det finns fler som är likadana. Jag föredrar nog ändå om vattnet fort blir djupt, så jag kan hoppa i och upp snabbt i fall det blir nödvändigt. Jag behöver inte så stor yta att bada på, bara det är manet- & krabbfritt. (o=


    

har vi idag och helgen har varit bra. Vi fick en del gjort hos mor i lördags och snart kommer vi att vara helt klara med allt, för idag kommer soffan och fåtöljen som hon beställt. Bror och jag ska dit när leveransen dyker upp någon gång mellan nio och tre. 


Jag har kört igång en maskin tvätt och sitter nu och funderar på om jag ska ge mig ut till Hanhalsholme i väntan på leveransen eller inte. Vädret ser ganska bra ut just nu, men maken sa, efter att ha sett på väderleksrapporten, att det ska dra in massa moln... Nåja, jag har ju tid på mig att bestämma mig - det är lite tidigt att åka ut till havet än så länge.


Igår kväll, efter att vi varit i Åsa och gratulerat makens brorson som fyllde år, tittade vi på en film som Extra hyrt häromkvällen; 2012. Den var helt overklig, typiskt amerikansk, och makalöst spännande! När vi lagt oss läste jag lite ur Läckbergs "Stenhuggaren" och den har också börjat bli riktigt spännande nu; jag kunde knappt lägga ifrån mig den. Det är inte så långt kvar innan upplösningen och jag har mina aningar om hur det kommer att sluta, men säker kan man ju aldrig vara. Jag ska gå och försjunka i den en liten stund medan maskinen tvättar klart och sen får vi se vart den här dagen tar vägen.


  

Av Jessica - 3 juli 2010 08:48

  

till dig Susanne för kommentaren. Jag tycker inte alls att telefonen är krånglig, utan ganska enkel att hantera. Det blir en iPhone för din del nästa gång, eller hur? ;)


Jag hade en härlig dag på Hanhalsholme igår. Från halv tio till halv två låg jag där och solade. Jag "behövde" inte bada, för det fläktade så pass mycket. Låter ju knäppt när jag skriver att jag inte behövde bada, men jag är ju så jädra sjåpig när det gäller att hoppa i vattnet. Älskar att bada men är rädd för alla djur som finns där i... När jag ska bada ska det helst vara tomt i vattnet. Är livrädd för maneter, krabbor och tång till och med!


På Hanhalsholme finns det inte utrymme för att vara sjåpig. Där är så mycket folk på den enda bryggan att har man väl tagit sig ut dit och till en av de två stegarna där är det bara att hoppa i. Man kan inte stå där och uja sig och oja sig - det är ingen som har tid med det.


När maken och sonen kommit hem från jobbet igår hämtade vi upp sonens flickvän på stationen och  åkte ut till Hanhals igen, så grabbarna fick ta sig ett snabbdopp. Efter det handlade vi och sen åkte vi hem och grillade. Det var en underbart trevlig kväll som avlsutades efter att maken och Extra haft kräftfrossa.


Idag får vi se hur vi lägger upp schemat. Jag är sugen på att åka ut till havet igen och då behöver man ju komma iväg ganska snart. Sen har vi lite grejer som vi lovat att hjälpa mamma med också, så någon gång under dagen ska vi dit. Nå, vi får se hur det blir...

Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards