jesson

Alla inlägg under augusti 2010

Av Jessica - 16 augusti 2010 09:21

Mobillarmet skulle gå igång 06:30 i morse skrev jag visst igår, men så väl var det ju inte, utan det var 05:30 som gällde! Det var inga problem att vakna och att komma upp i morse, vare sig för maken eller för mig, men imorgon eller på onsdag blir det kanske värre, för vi har sovit dåligt hela natten...


Nå, jag började denna dag med att läsa G-P i sängen och därefter drog jag på mig lite bekväma kläder och gav mig ut på en tidig 

Igår laddade jag ner iPhone-applikationen RunKeeper, körde igång den och skapade min egen stadspromenadsrunda. Jag tog samma runda i morse och trots lite duggregn mot slutet av promenaden var det underbart skönt att komma ut. Det här vill jag ha som morgonrutin från och med nu... En bra vana! =)


Det regnar inte just nu, men det känns som att inomhusaktiviteter är mest aktuellt och lockande idag, och vad kan väl passa bättre då än att pilla lite med nya datorn? En och annan hushållssyssla ska jag väl hinna med också, förutom dem jag redan klarat av.

Av Jessica - 15 augusti 2010 14:41

  

I fredags eftermiddag hämtade maken hem vår första privata iMac! =) Lovely! Den har 27" skärm, trådlöst tangentbord och mus och sen i lördags morse har vi försökt bekanta oss med den båda två. Svårast har det varit för maken, för han har aldrig någonsin jobbat i Mac-miljö förut, men även jag behöver tänka till lite extra, eftersom jag endast kört PC sen i april. 


Ett tillfälligt kontor har vi inrättat i dressingroom:et; ett lågt vitt pelarbord får fungera som skrivbord och clubfåtöljen  som arbetsstol. Det går bra att lägga tangentbordet och/eller musen på en bricka i knät, så sitter man faktiskt ganska komfortabelt och grejar, men det håller inte i längden. 


AMC har erbjudit oss ett skrivbord som hon och hennes familj har över, så länge, men jag vet inte om vi helt enkelt ska ha det så här provisoriskt tills vi har möjlighet att köpa ett skrivbord och en skrivbordsstol själva... Kollar ett par dagar hur det går, och visar det sig inte funka alls hoppas vi att erbjudandet står kvar.


Idag är det sista lediga dagen för maken innan han börjar jobba igen efter semestern, och lite jobbångest har han nog allt... Värst blir det troligen ikväll, när vi ska gå och lägga oss, och han inser att klockan verkligen ska ringa klockan 06:30 i morgon bitti. 


Det kommer att kännas ovant, men jag ser faktiskt fram emot att få komma igång tidigt varje vardagsmorgon igen efter fyra veckors varierande sömnschema. Jag vill gärna också komma igång med studierna så snart som möjligt och så planerar jag att ta upp träningen igen. Det har varit väldigt dåligt på den fronten i sommar, faktiskt. Usch, vad jobbigt, för nu är konditionen och formen helt obefintliga, så det blir till att börja på ruta ett... Men vilka förbättringar jag har att se fram emot under den kommande månaden! 
 

Av Jessica - 13 augusti 2010 14:38

  

  
för kommentarerna, Mica, Lollo, AMC. Tack även Monika, som hittat och kommenterat ett inlägg här på bloggen från i juni: 

http://jesson.bloggplatsen.se/2010/06/08/3084374-forst-ut-var-jag/

Svaret på din fråga, Monika, finns att läsa under din egen kommentar på inlägget. Lycka till!

Här har jag lagt in lite bilder från utflykter vi varit på den senaste tiden. Mmm, jag saknar solen och stranden - det har varit lite snålt med badväder på sistone, tycker jag... I natt var det ett rejält oväder, och när maken och jag var ute på vår morgonpromenad stötte vi på Marks och Extras ena dotter, som haft stora problem med att ta sig från Frillesås till Kungsbacka. Hon hade väntat på bussen, men den kom aldrig... Till slut hade hon promenerat till Åsa och lyckats ta en buss därifrån. Här ser ni varför bussen aldrig kom fram:


  

Bilden har jag lånat från gt.se. Läs artikeln här: http://gt.expressen.se/nyheter/1.2095121/passagerarna-raddades-fran-bussen-med-bat


Det var galet mycket vatten i åarna här i Kungsbacka i morse också. Söderån var översvämmad på ett par ställen som vi såg och Kungsbackaån satte stopp för vår väg under Tölö tvärled, borta vid Friskis ungefär; hela gångbanan låg under djupt vatten. Bara till att ta en annan väg...


Igår var maken, sonen med flickvän och jag i Göteborg och strosade runt för andra gången den här veckan. Kulturkalaset hade kommit igång, och det var massa aktiviteter överallt. Jag ville se Amanda Jenssen på kvällen, men vi hann inte in en andra gång, eftersom det var fotbollsträning, och dessutom regnade det megamycket här i Kungsbacka vid tiden för framförandet, så det blev en lugn kväll på framsidan, under markisen, med regnet smattrandes runtomkring och massa tända ljus istället. Jättemysigt, verkligen!


Ikväll blir det en tur till Societen i Varberg. Pugh Rogefeldt och Kim Larsen spelar där i afton. Maken fick biljetter till detta evenemang i födelsedagspresent av sin syster och hennes make och han blev så himla glad! Meningen är att vi ska åka dit tillsammans med svägerskan och svågern ikväll, men jag är lite orolig för svågerns skull. Han blev stucken på magen av en geting igår och nu idag har han blivit alldeles röd på hela magen, mått illa, känt sig yr och konstig... Han åkte upp till sjukhuset förut och i skrivande stund ligger han nog och vilar sig, så jag hoppas att han mår bättre snart.

Av Jessica - 11 augusti 2010 04:39

04:24 vaknade jag av att makens jobbtelefon ringde... Två gälla signaler var allt som behövdes för att jag ett, skulle bli klarvaken, två, flyga upp ur sängen och tre, klämma fram ett förvirrat "A, men, dô..." på vägen fram mot min numera svurna fiende, vilken dock slutade ringa i samma stund som jag hann fram till den. Försökte somna om, men gav upp ganska kvickt...


Jag vet inte vem du är, HO, snickare från 0122-området, men jag tror säkert att du är en trevlig prick och vi har ditt telefonnummer på makens mobildisplay, så jag kanske slår dig en eller annan dösignal tillbaka framöver - vem vet?


Nå, nu när jag ändå är uppe funderar jag på att gå ut och ta en rejäl morgonpromenad; göra något bra av att jag kommit upp extra tidigt idag istället för att gnälla mer om det. Tycker dock att det är lite väl mörkt, tyst, tomt och ensligt ute på vägarna och gångbanorna än så länge. Får sitta här ett litet tag och låta fler kungsbackabor vakna till liv och börja ta sig till sina jobb innan jag vågar mig ut.


Medan jag väntar på att klockan ska gå visar jag här en bild som jag knäppte igår:



Jag åkte ut till Kullavik och Särö med kameran under tiden sonen och maken var på träning igår. Andades, fotograferade, tittade på folk, båtar och natur. Mmm-aah, det var sååå härligt! Funderar på om mina bilder kan förmedla känslan jag får när jag kommer ut till havet eller när jag fotograferar överhuvudtaget..? Känner du som läser min blogg det jag känner, när du tittar på mina bilder, eller är de bara platta och intetsägande? Berätta gärna vad du tycker och känner om du har tid, lust och möjlighet.


För övrigt igår var jag på skolan och begärde ut mitt betyg i kursen jag läste i början av sommaren. Sen träffade jag AMC och vi anmälde oss till en kurs som tidigast verkar komma igång den 30 augusti och som vi i så fall får läsa lite parallellt med den andra utbildningen. Men vi satte upp oss på 75% studietakt, så det ska vi nog klara av, om vi blir antagna. Mitt problem kan vara att jag läst ämnet en gång tidigare, 2001. Men jag känner verkligen att jag behöver fräscha upp mina kunskaper på området, för det har hänt en hel del på den fronten på nio år, det är jag helt övertygad om! Håll tummarna för att jag kommer in, snälla!

Av Jessica - 10 augusti 2010 08:16

  

AMC, Lollo, Mia, Mica och Susanne för era kommentarer! =)


Idag är det tisdag och kulturkalaset i Göteborg drar igång. Vi var i Göteborg redan igår, tillsammans med sonen och hans flickvän, men nu får vi anledning att åka in igen i veckan; jag läste precis i G-P att Amanda Jenssen kommer till Götaplatsen på torsdag kväll. Henne vill jag absolut se och höra...


Idag ska jag träffa AMC. Vi ska anmäla oss till en kurs som vi vill läsa innan och under tiden som vi läser Grafisk design. Hoppas få komma igång så snart som möjligt - det riktigt kliar i fingrarna!  

Av Jessica - 8 augusti 2010 14:47

  

...hela lastbilsgaragets golv var täckt av sand. Hur skönt som helst att gå på. Lite svårare att dansa på, men riktigt, riktigt coolt var det. I taket hängde segel, en pool hade i ordningställts inomhus och långbord med bänkar var uppställda där vi, de över 160 gästerna, satt och åt. Förutom god mat bjöds vi även på liveband i form av Soul Machine, bildspel samt fick delta i kvällens gruppaktivitet: line dance. Kanonroligt!


Ett ton drycker lär ha inhandlats till denna fest, och hade jag inte vetat bättre skulle jag idag kunnat tro att jag druckit upp hela det tonet själv! Urk! Tur dock att det är bra bakisväder så jag kan vara inne och slappa med gott samvete... Hämtmat, soffhäng och filmkväll tycker jag låter som en bra fortsättning på den här regniga söndagen.

Av Jessica - 7 augusti 2010 10:16

Lördagen den sjunde augusti tjugohundratio skriver vi idag. För fyrtiotre år sedan exakt föddes den här mannen, som jag träffade för första gången på nyårsnatten 1988/1989. Den 27 januari 1989 blev det "vi" och på den vägen är det...


Idag firar vi även vår åttonde bröllopsdag, så grattis darling och tack för att du är du, och för att du valt just mig till din fru och livskamrat. Du är den snällaste jag vet! 
  

Födelsedagsbarn tjuvsover ju som bekant alltid tills man kommer in med presenter och sjunger, men okej, jag "väckte"  min älskling i morse och serverade honom frukost på sängen; kaffe, juice, smörgåsar, levande ljus och paket. Förutom "rock 'n' roll-paketen" hade det smugit sig in en present som avslöjar att det inte är tjugo-någonting han fyller idag och inte heller trettio-någonting utan hela fyrtiotre! Vad det var i just det paketet avslöjar jag inte, men jag kan säga som så här, att när man får såna paket vet man att man inte är någon ungdom längre... *Fniss*!


Det blir dock inget födelsedagskalas här hemma idag, för vi ska på stor 50-årsfest. Det blir säkert en rolig och något annorlunda tillställning, för på inbjudan står det klädsel: BARFOTA. That's it, liksom. Hur klär man sig då? Inte i Nobelfestblåsan direkt, skulle jag tro. Nej, det får nog bli något betydligt enklare för att matcha alla bara tår och hälar... Spännande! Nu ska jag sätta fötterna i blöt, fila, peta nagelband och lacka naglar - tur att jag inte har några problemfötter! Puh!

Av Jessica - 6 augusti 2010 09:37

  

Varje år dyker de upp. Svärmar runt diskbänken och fruktskålen. Får mig att känna mig riktigt skitfärdig. "Har vi så smutsigt och ofräscht hemma att ohyran frodas?" brukar jag tänka.


Dock ska dessa djur få en egen plats, ett alldeles eget litet inlägg här på min blogg. För jag är F-R-I ! Jag har äntligen hittat ett sätt att bli av med dem! Om du, som jag, vill ta upp kampen mot flugorna kommer här ett recept som verkligen fungerar. Flugorna dras till blandningen och drunknar i den! :)

  • 1 del vatten
  • 1 del vitvinsvinäger
  • 2 delar honung
  • några droppar diskmedel för att ta bort ytspänningen 

I morse när jag kom upp flög det inte runt en enda fluga i köket, utan alla hade lockats till och drunknat i den lilla vasen jag ställt på diskbänken. He he... Tack, Sångerskan för tipset om att ha vätskan i en flaska/smal vas istället för i en vid skål. Doften från skålen var nästan bedövande, men ur den smala vasöppningen slipper det inte ut så starka vinägerångor. 


Nå, det är fredag, det har regnat en hel del här på morgonkvisten och jag har tänt ljus och druckit mitt morgonkaffe. Snart blir det sen frukost och därefter ska jag hem till mor en liten vända. För övrigt har vi inga planer för dagen. Men det är inte direkt något utflyktsväder, så vi stannar nog i Kungsbacka idag, maken och jag.

Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Skapa flashcards