jesson

Alla inlägg under september 2010

Av Jessica - 14 september 2010 07:28

Det kändes jättebra i skolan igår, och verkligen som att jag hamnat helt rätt! Vi träffade en av våra lärare igår, CC, och idag kommer vi att träffa ytterligare två. Förmiddagen ska ägnas åt ett ämne, eftermiddagen åt ett annat. Så spännande!


Första uppgiften är redan mottagen, och den består av en analysdel och en kreativ del. Vi har fått var sitt ämne att leta annonser inom under veckan, vilka vi ska analysera, och uppdrag nummer två består i att själv göra en annons i genren. Mitt ämne blev ekologiskt lantbruk/mat... 


Efter skolan hamnade AMC och jag på ett antikvariat i Haga efter att vi där ätit lunch på ett supermysigt litet ställe. Jag sprang på boken "Karlarna hövla, kvinnorna polera" - en bok om Lindome - av vilken det funnits ett exemplar hos mina numera avlidna morföräldrar, som tyvärr kommit bort. Fatta mors glädje när jag ringde och berättade att jag för ynka 125 kronor kunde återbörda denna skatt till släkten! =)


Idag är det riktigt busväder här på västkusten! Det regnar och blåser rejält. Kvart över fem begav jag mig ut i regnet för en morgonpromenad och det var riktigt mysigt att dra åt kapuschongen om huvudet, skruva upp volymen på ljudboken (Camilla Läckbergs "Olyckfågeln") och bara traska på. 

Av Jessica - 13 september 2010 07:15

13 september 2010


05:15: Uppställning!

05:23: Morgonpromenad, 5 km

07:00 Frukost - efter dusch, påklädning & diverse morgonbestyr

07:15 Bloggtajm

08:00 Till skolan!

09:00-16:00 Grafisk design

19:00 Prel. kombipass - cirkelgym/indoor walking


Ja, så ser schemat ut för mig denna måndag. Idag börjar alltså utbildningen i Göteborg och det ska verkligen bli jättekul! Jag är så förväntansfull och glad! =D


Anledningen till att det står prel. framför kvällens träningspass är för att jag bara fått en reservplats än så länge. Hoppas någon som har en ordinarie plats bokar av, så jag kan gå på passet.


Lyssnade färdigt på Mari Jungstedts "Den farliga leken" under morgonpromenaden idag. Nu behöver jag något nytt. Jag har funderat på någon av Turstens böcker (såg "Glasdjävulen" på TV igår) eller kanske någon av Anna Janssons eller Camilla Läckbergs böcker. Eller har du något bra boktips som du kan dela med dig av till mig? 


Det här med svenska deckare har jag ganska nyss blivit intresserad av. Sen jag upptäckte Jungstedt har jag slukat alla hennes böcker - love them - och sedan dess alltså även gått loss på Jansson och Läckberg som jag tidigare haft någon slags oförklarlig aversion mot. Det är härligt när man ändrar sig, upptäcker nya saker och en helt ny värld öppnar sig. Vilka finns väl mer, förutom dessa tre kvinnliga författare, för mig att upptäcka? Upplys mig! =)



Av Jessica - 10 september 2010 08:54

I morse blev det ingen promenad... Ett "simpelt litet skoskav" satte stopp för det. Då fick jag en idé; jag gör ett fot(o)kollage! Så här kommer det - Extra, titta bort nu.



Längst upp till höger i bilden ser du min trasiga skoskavsblåsa. Det gör rejält ont när jag går, för det drar liksom i skinnet på hälen, och i natt, har jag varit ytterst medveten om hur många gånger jag vänder och vrider mig när jag sover. Då jag har legat på mage har jag fått sticka foten utanför täcket, för att det inte ska ligga emot, i sidoläge har jag kunna vila foten på utsidan, inte insidan, och att sova på rygg har varit helt uteslutet... Att gå i vanliga skor är otänkbart; jag får svassa runt i hällösa skor, slip ins, ett tag. Fastän det regnar och är kallt ute!


Det blir plugg hemma idag. Jag satt i flera timmar igår och html:ade och idag ska jag fortsätta med bokens övningar. Det är jättespännande att se hur en webbsida växer fram i Anteckningar bara genom att jag skriver in massa taggar! Sonen och hans flickvän har jag kört till skolan, sängarna är bäddade, tvättmaskinen går och nu ska jag sätta igång med kodandet!

Av Jessica - 8 september 2010 21:07

  

Av Jessica - 8 september 2010 08:17

  


I helgen hade jag förmånen att få ha den här lille mannen mitt emot mig till bords på 18-årsfesten. En riktig hejare på att äta köttbullar och pasta var han, och han snappade fort upp att de små konfettipaljetterna på bordet gick att spela "Loppan" med. Helt underbar!


Det är  något speciellt med barn, särskilt i den här åldern. Och är de dessutom blonda, blåögda, busiga och killar klappar mitt hjärta extra varmt för dem. Förmodligen för att de påminner mig så mycket om vår son, som var precis sådär när han var liten. Åh, om jag kunde få ha sonen som han är idag, men även en yngre upplaga av honom, sida vid sida. Det hade varit så himla mysigt! Jag är så glad och stolt över honom precis som han är, men kan ibland sakna tiden då han verkligen behövde mig och man fick kramas och gosas hur mycket man ville med honom...


Idag är det onsdag, morgonpromenaden och frukosten är avklarad. Nu väntar skolan klockan nio och sen till kvällen har jag bokat in mig på ett träningspass på Friskis. Maken och sonen ska iväg på match i Särö. Jag tänkte jag skulle hinna med att pilla med lite fler tatueringar ikväll... Har några stycken på gång; Finkel, Kakel, AMC och maken har ju för olika länge sen bett mig att göra några förslag, och nu är jag riktigt sugen, så det ska bli kul! 


    

Av Jessica - 7 september 2010 19:58

Idag har jag haft något av en fredag den trettonde-dag! Inte för att det är fredag och inte för att det är den trettonde heller för den delen, men inte mycket har liksom gått min väg idag... 


Det började redan i natt med att jag sov apdåligt! Vaknade till ordentligt vid tvåtiden, var uppe och började greja vid tre, försökte sova igen vid halv fem, men det var lönlöst. Jag satt uppe tills maken steg upp halv sex, fixade honom och mig själv en kopp kaffe, smög ner och hämtade in tidningarna, vilka jag bläddrade igenom vid köksbordet, och sen gick jag till sängs igen. Med Webbdesign-boken i högsta hugg. Jag läste ett gäng sidor i den sen slocknade jag, tack och lov! Sov till åtta ungefär, sen satte jag igång och läste igen.


Gick ut och gick vid halv elva, hem och duschade, cyklade till stan och handlade lite presenter och goda bakverk till mamma som jag hälsade på en liten stund - det var hennes födelsedag. Trampade hemåt någon timma senare eftersom jag hade bokat in mig på ett kombipass med cirkelgym och spinning.   


Jag drog mitt kort i kortläsaren på Friskis och var ivrigt på väg upp mot cirkelgymrummet, förbipasserandes vattenhämtarstället utanför stora salen och PANG! Där satt jag på arslet! Vänster ben böjde sig under mig, höger sträcktes ut rakt framför mig och smällen, den tog jag med höger skinka! O-aj, aj ajjj vad ont det gjorde! Någon hade svabbat golvet! Jag kan bara tänka mig hur den vurpan såg ut. Hade jag sett den hade jag nog skrattat, men jag lovar, det gjorde jag INTE nu!


Det gick dock bra på passet, men det var tufft - om än inte på grund av den tidigare vurpan. Det var inte med någon jätteglädje jag hoppade upp på cykeln efteråt och trampade hemåt; jag var så trött. Du som känner mig, och framför allt du som har cyklat tillsammans med mig, vet att det brukar gå undan, att jag har svårt för att cykla s-a-k-t-a, men tro mig, det gjorde jag efter dagens träningspass! Puh!


Kom hem, var nyckellös och fick ringa hem maken (och den sjuke sonen, som fick sina fiskar varma) från träningen så jag kunde komma in. Öm i baken, trött efter träningen och dessutom utelåst alltså! Som tur var hade jag batteri kvar i telefonen så jag slog mig ner i en stol och lyssnade på min ljudbok tills hjälp anlände.


Till råga på allt elände är det stopp i avloppet i köket! Fattar du vilken dag?! Murphy's lag har slagit till med full kraft idag! Bäst att hålla mig lugn och stilla resten av kvällen. Sätter mig nog hos maken och sonen i soffan och tittar på Sverige-San Marinomatchen tror jag. Där ska väl inget hända mig i alla fall?!

Bild från i lördags. Ikväll är inte Mark här och tittar på matchen, för han är sjuk... =( Krya på dig!

  

Av Jessica - 7 september 2010 04:22

Kan inte sova... Satte mig här vid datorn och skissade på ett tatueringsförslag till en kompis. 

 

Nu ska jag dock försöka sova en liten stund till - ses senare... GÄSP!

--------------------------------------------------------------------------------

10/9 - nytt förslag
   


 

Av Jessica - 6 september 2010 21:15

Jepp, nu är det bara att köra så det ryker! Vi började dagen med att göra ett par uppgifter med hjälp av några sajter på nätet, sen kom äntligen det efterlängtade sms:et i vilket det stod att böckerna kommit till OK/Q8. Vi åkte och hämtade dem innan det var dags för lunch och sen satte vi oss på biblioteket ett par timmar och läste i dem. Känns jättekul! 


När maken kommit hem från jobbet åkte han och jag till mamma och hjälpte henne med några av de sista sakerna som skulle fixas i lägenheten. Nu funkar hennes skrivare korrekt, såvida den inte lagt av sen vi åkte hem vill säga, taklampan är på rätt plats och den lyste så vackert när vi åkte därifrån, elkablarna är ihopsamlade, dörrstoppet på toadörren är reparerat, lampkabeln i hallen är kortad och vem som fått jobba mest med detta ikväll är darlingen. Mitt mellannamn är skämtsamt numera Askungen! (hör ni styvmodern ropa?) så hans måste ju då följaktligen vara Askkungen! Eller?!


Ikväll började "Biggest loser Sverige" på 4:an. Vi bänkade oss hela familjen. Oj, vad jag mådde dåligt när tjejerna som riskerade att åka hem först började gråta. När de sen verkligen åkte ut svämmade mina ögon fullkomligt över av tårar. Kan man vara överempatisk? Det är säkert inte helt normalt och hälsosamt att ha sådan inlevelseförmåga, men det är samtidigt skönt att lätta på trycket ibland och gråta en skvätt, eller vad tycker du?

Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards