jesson

Alla inlägg under oktober 2010

Av Jessica - 11 oktober 2010 07:11

Måndag morgon, dimman ligger tät över Kungsbacka och jag har inte varit ute och gått denna morgon... Är lite sur faktiskt. Varför? Jo, för att min Storytelapp inte funkar! Jag var så sugen på att lyssna vidare på Läckbergs "Tyskungen" redan igår eftermiddag, när jag var ute och gick, men jag fick inte igång appen hur jag än försökte. Fick lyssna på radio istället... Så nu i morse totalvägrade jag att gå ett enda steg utan Läckberg! Hoppas få löst problemet idag eller allra senast i morgon - så här kan jag ju inte ha det!


Min tanke igår när appen inte funkade var att jag börjat tröttna på problemlösning och felsökning efter webbdesignkursen, som handlat mycket om det, men att jag inte skulle komma undan så lätt, minsann. Ja, jag kände det som att jag fått en rejäl slev av Murphy's lag men nu tycker jag faktiskt att jag förtjänar lite medvind och flyt ett tag framöver. Hoppas och tror på det - så idag blir det nog en underbart, härlig och rolig dag! =D

Av Jessica - 10 oktober 2010 19:45

Här är jag ju, ute ur "bubblan" igen. Det har varit en helg full av plugg. Jag har sen i fredags bland annat lärt mig Dreamweaver, redigerat bilder, skapat formulär, CSS-stilmallar, nästlade tabeller och bildkartor, länkat fram och tillbaks, bäddat in ljud- & videofiler på webbsidor samt byggt upp en hel webbplats. Det mesta hade jag aldrig ens hört talas om förut, så ja, jag är kalasnöjd med mig själv och resultatet!


Dessutom har jag under dagen i dag ägnat mig åt att göra en dokumentation, i vilken jag redovisat webbplatsens struktur, upplägg, målgrupp, beskrivit sidornas innehåll och vad jag haft för tankar när jag jobbat med webbplatsen. Jag har lagt upp allt på fronter för "rättning" och kan nu så smått börja återgå till verkligheten igen. 


På torsdag ska AMC och jag träffa vår lärare för betygssamtal, sen är vi förhoppningsvis klara med den här kursen och kan koncentrera oss helt och hållet på grafisk design! Ska bli skönt, för det har varit lite väl stessigt det senaste... Hujedamej!


För övrigt är jag ganska omedveten om vad som hänt i min omgivning och i världen utanför under helgen. Jag vet att svågern var här i fredags kväll och tog en öl ihop med maken innan de blev upphämtade av Messis husse för att åka på Volbeatkonserten på Ullevi. Jag pratade med dem, men längtade  nästan efter att de skulle gå, så jag fick återgå till mitt arbete... Hemskt, men så var det faktiskt. Jag tittade på Idol i min ensamhet och hade det lugnt och skönt senare den kvällen.


Gick upp tidigt igår morse, satte igång direkt och på eftermiddagen var jag klar med webbplatsen och kunde då sitta ned med familjen och tre av sonens kompisar vid middagsbordet och bara koppla av. Sen satt maken och jag och myste vid TV:n resten av kvällen. Ah, så skönt...


Det har skett en förändring i sonens relationsstatus sen jag skrev sist. Han har blivit singel och förhållandet som han haft sen Lucia förra året är nu alltså ett minne blott. Det är som det kan, och förmodligen ska vara, när man är i den åldern, och jag säger inget om det, men jag kommer faktiskt att sakna den här tjejen, som jag tycker väldigt mycket om. Jag hoppas att hon inte mår allt för dåligt av att det tagit slut dem emellan och jag önskar henne allt gott!


Nu ska jag nog ta mig ett glas körsbärsvin och snart slötitta på "Ensam mamma söker". Känns som en lagom nivå att ligga på denna söndagkväll...


  

Av Jessica - 7 oktober 2010 09:00

Ont i huvudet har jag idag. =( Jag hade det inte när jag vaknade, men sen smög sig smärtan på, gradvis. Frukosten avslutade jag därför med en Panodil - som en nätt liten efterrätt, kan man säga. Huvudvärken vill tyvärr inte riktigt ge med sig, så jag får nog knapra i mig en tablett till...


Innan huvudvärken gav sig till känna hann jag gå min lilla morgonrunda, genom ett strilande regn, med kapuschongen väl åtdragen kring huvudet. Det var mysigt att befinna sig där ute på de våta, mörka gångbanorna men mest lockande var nog vetskapen om den stundande koppen kaffe vid hemkomsten.


Idag ska jag köra sonen till skolan, uträtta ett par ärenden och därefter åka till mamma en stund. Sen blir det webbdesign resten av dagen. Där blev det inte mycket gjort av det jag tänkt igår, för jag hade en del grejer jag behövde komplettera med på några tidigare uppgifter, så tiden rann iväg.


Sen ska jag väl villigt erkänna att jag satt och lekte med min telefon också igår kväll. Laddade hem ett par nya appar, bland annat ett spel som heter Bubbles. Jag älskar den typen av spel, men har inte letat aktivt efter något sådant tidigare, för jag vet hur beroendeframkallande de är. Och mycket riktigt, när jag väl satt igång att spela igår kväll hade jag sååå svårt att sluta... Nå, nu är det hur som helst dags att avsluta det här inlägget och sätta fart! 

Av Jessica - 6 oktober 2010 14:35

Idag fick vi lyssna på musik... Uppdraget var att skriva ner alla våra tankar när vi lyssnade. Därefter skulle vi göra ett CD-omslag som skulle pryda plattan. Det vi fick höra var Yazoo och för mig som (hrmmm) upplevt åttiotalet var det självklart att jag visste vem artisten var, hur man klädde sig på den tiden och även vad som gällde musik- & färgmässigt. Alla i klassen gjorde totalt olika omslag. Härligt att få kika in i andras hjärnor så här...


När genomlyssningen och skissandet var avklarade gjorde jag det röda omslaget överst till vänster. CP sa att hon var med på det jag pratade om men att den röda färgen förvirrade henne - hon föreslog vit bakgrund isället. Så jag pillade till det här hemma, snabbt efter att jag ätit lunch, och visst blev det mycket bättre? Rolig uppgift! Alison Moyet, funderar du på come back så har du här ett omslag till plattan. ;o)


Nu ska jag hänga en maskin tvätt och sen ska jag sätta mig med webbdesignen. Räknar absolut inte med att bli klar ikväll, men nu har vi ingen skola i morgon bitti, så jag kan hålla på till sent, sent i natt om jag vill! Sen har jag torsdag, fredag, lördag och söndag på mig! 

Av Jessica - 6 oktober 2010 07:13

Sista lektionen med JW igår, tyvärr. Han har alldeles för mycket på gång på universitetet, berättade han, och kommer därför inte hinna med vår klass. Så bye, bye JW, och tack för allt, fick vi avsluta gårdagens lektion med.


Igår ritade vi hur som helst mönster; lärde oss vad en mönsterrapport är och gjorde några spännande övningar vilka avslutades med att vi förde över våra mönster på färgade papper och vek söta papperspåsar. Kul! Nu har man ytterligare en färdighet i bagaget. =)


Efter lunchen hemma tog jag en promenad, skissade färdigt (?!) mina gemena a, började tuscha dem, tvättade, strök, lagade middag och tillät mig själv även en liten paus, då jag förutom att tanka bilen och tvätta bort fågelskit på rutorna, strosade runt på Kungsmässan och kände på livet  igen. Har känt mig ganska avskärmad den senaste veckan - bara jag och mina projekt, liksom.


På kvällen åkte jag till Franssons och fotograferade kören. Jag tog en del bilder medan de övade och även på medlemmarna var och en för sig. De var jätteduktiga, både på att sjunga och att posera naturligt inför kameran. Här ser vi dem prata igenom stämmorna till "Kung Fu Fighting".


I morse slog jag upp mina melerade kvart i fem, drog mig endast fem-tio minuter och var i och med det hemma från min promenad redan tio

i sex. Idag ska vi ha CP som ska ta över efter JW och inför dagens lektion har vi endast fått instruktionen att ta med oss skissmaterial. Det ska bli kul att se vad vi ska göra.

Av Jessica - 5 oktober 2010 06:41

Mycket riktigt, typografi handlade det om i skolan igår. Vi pratade om de olika typsnittsfamiljerna, vad som är karaktäristiskt för dem, i vilka sammanhang de passar samt fick även känna på bokstävernas former, mer konkret, genom att börja teckna av lilla a - vardera nio centimeter höga i x-höjd - i sex olika typsnitt. Den uppgiften trodde jag att jag skulle hinna klart med igår, men jag hade så mycket anteckningar att renskriva när jag kom hem så jag hann inte det. Får jobba på det i eftermiddag istället...


Fotograferingen igår gick bra, förutom att det var "fel" gäng jag stötte på hemma hos Franssons. Jag hade missuppfattat det hela; kören träffas först ikväll, så jag fick "nöja mig" med att än en gång plåta skådespelarna. Men det var roligt, för nu körde de numren på "riktigt" - sist gång läste de bara ur manus, rakt upp och ned. Här ser vi dem när de sjunger entrélåten:

Ikväll ska jag alltså hem till Franssons igen och plåta kören. Dessutom måste jag sätta mig och felsöka hemsidan. Jag kikade på det snabbt igår kväll, hittade då ingen lösning, men än en gång; skam den som ger sig! Mitt nya motto, månne?

Av Jessica - 4 oktober 2010 07:19

God morgon!
 

Jag tänkte, igår när jag gick och la mig, att det nog inte skulle bli någon morgonpromenad idag. Jag kände mig helt slut... Men fem över fem vaknade jag av mig själv i morse, klädde på mig, stoppade hörlurarna i öronen och traskade iväg. Det var underbart skönt!


Nu sitter jag och väntar på att klockan ska bli kvart i åtta, då jag ska ratta ut till Vallda, hämta upp AMC och köra till skolan. Vi har lektion fram till lunch idag, och vi ska få stifta bekantskap med en lärare som vi inte tidigare haft. Tror kanske att det kan handla om typografi, men jag är inte säker...


I eftermiddag blir det självstudier och senare ikväll ska jag fotografera kören för revyhemsidan. Det har dessutom börjat droppa in presentationstexter, från några av deltagarna, som jag ska lägga in på sajten. Förutom det ska jag kika på textfelen jag nämnde i föregående inlägg och jag hoppas att jag ska kunna lösa problemet under dagen. 


För övrigt ser det ut att bli en vacker höstdag denna måndag, jag känner mig full av energi igen och jag är helt säker på att det blir en riktigt bra dag!
 


Av Jessica - 3 oktober 2010 20:12

Hej världen!


Igår satt jag med webbdesign heeela långa dagen med undantag för ett par timmar då maken och jag bland annat var hos mor och hängde upp några tavlor. Till slut löste jag problemet jag fajtats med gällande stilmallar och kunde färdigställa näst sista uppgiften samt ladda upp den på Fronter. Underbart! Bara slutuppgiften kvar! Yippie-yay! Slötittade på fotboll med Mark och maken på kvällen och gick sen och la mig ganska tidigt... Att man kan bli så trött av att bara sitta still vid en skärm!


I morse satte jag så igång på allvar med revyns hemsida och publicerade den i eftermiddags. Tyvärr är det krångel med å ä och ö, och jag tror att det beror på att jag jobbat i en engelsk version av Dreamweaver och sedan laddat upp sajten på one.com. Blir till att ta fram listan med "å" "%E4" och "ö-koderna" för att lösa problemet i html-koderna, men det får bli först i morgon eller på tisdag...


I eftermiddags åkte AMC och jag in till Göteborg för att lyssna på Stefan Andersson i Kronhuset. Han och hans musiker bjöd på en "rep-spelning" inför inspelningen av nya plattan, som tydligen ska påbörjas i veckan som kommer. Stefan hade mejlat ut en inbjudan till folk som anmält sig på hans hemsida och erbjöd femtio personer två platser var till detta speciella evenemang. AMC var en av det utvalda femtio och så bjöd hon med mig. Gulligt! Tack snälla du! <3


 

Många bra, nya låtar, måste jag säga! Jag kommer definitivt att köpa plattan när den kommer ut! Vi kommer förresten kanske att finnas med där på ett hörn, när den släpps, men mer om det får jag berätta när den väl kommit ut.


Nu sitter jag här och doftar på mitt underbara clean cotton-ljus från Yankee Candle och bara myser. Känns dock som att helgen svischat förbi ovanligt fort, men jag har liksom suttit som i en bubbla vid PC:n och webbdesajnat. Så som sagt; hej världen, jag är tillbaks nu! Saknat mig?! ;o)

Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards