jesson

Alla inlägg under december 2010

Av Jessica - 23 december 2010 08:32

Dagen igår inledde jag med att baka det sista julgodiset. Jag rev mandelsmassa, knådade deg, rullade bollar i pärlsocker, smälte choklad, dränkte russin och mandelmassa i konjak, pudrade kakao, hackade valnötter, skivade kumquat och ja, så där höll jag på. Men så blev jag också nöjd med resultatet.


Resten av dagen ägnade jag åt att städa. Det är inte så jädra tråkigt att städa trots allt. Inte när man tänker på hur fint det blir när man är klar och när man har en spännande ljudbok att lyssna på under tiden. Just nu är det "Hypnotisören" av Lars Kepler som rullar i mina öron. 


På kvällen var maken och jag iväg och kompletteringshandlade lite på ett ganska folktomt Kungsmässan och sen slog jag in några sista jullklappar innan jag helt leabröten kastade mig i soffan för att se sista delen av "Morden i Sandhamn" på TV.


I två dagar har jag varit på jakt efter mistel, men jag har kammat noll tyvärr. Jag ska göra ett sista försök idag, att få tag i det, och sen ska här pyntas och göras fint. Sonen har dragit sitt strå till matstacken, genom att göra egen inlagd sill och ikväll ska skinkan in i ugnen, Jansson ska tillagas och därefter ska vi ha en skön uppesittarkväll - yep, årets enda Bingolotter är inhandlade. Tänk när man satt där i soffan, lika förväntansfull varenda helg, och kryssade, då sonen var liten... Lika förbannad efter varje program var jag, men ändå köptes det nya lotter inför kommande helg. Jag är glad att jag inte sitter fast i Bingolottoträsket längre, men ikväll hoppas jag att det blir trevligt att spela. =)

Av Jessica - 21 december 2010 09:03

  


Den här glade, aktive lille killen hade vi besök av häromdagen. Han var här tillsammans med sin mamma och pappa och fikade i söndags. Jag tycker maken knäppte en härlig ögonblicksbild på honom; vad tycker du? ;o) Han får hur som helst, passande nog, illustrera detta inlägg...


Det är skolavslutning som gäller för sonens del idag. Då brukar vi ju alltid gå ut och fika, och det hoppas jag att vi ska hinna med även idag. För övrigt har vi, liksom många andra, lite annat att stå i också så här dagarna före jul. Bland annat ska jag köpa några fler julklappar, hjälpa mamma, handla julmat och ingredienser till lite mer julgodis som ska bakas, köpa en mistel och en gran som ska kläs... En söt liten julgran är det jag ute efter, hoppas Kalle Anka inte tagit den sista. ;o)


Jag räknar med att det kommer att vara en del folk ute på stan, men det borde nästan bli köfritt i år, åtminstone i mataffärerna. Vi här i Kungsbacka har ju hur många stora matbutiker som helst att välja mellan nu för tiden och dessutom har de så vansinnigt generösa öppettider. Läste just i tidningen att ICA Kvantum dessutom öppnar redan klockan 7.00 och stänger 22.00 som vanligt, ICA Maxi öppnar 7.00 men stänger inte förrän midnatt den 22/12! Lägg självscanning till det och jag kalkylerar med att vara ute ur vilken som helst av butikerna i ett huj!


På Maxi lockar de med specialpriser på ett antal utvalda varor mellan klockan tio och tolv och för att få dit kunder ännu senare på kvällen den tjugoandre har de specialpriser på ytterligare några varor mellan klockan elva och midnatt. Hur blev det så här egentligen? När uppstod behovet hos vanligt folk att handla mitt i natten? Och framför allt, vart ska det hela ta vägen? Ur led är tiden och världen är upp och ner!

Av Jessica - 19 december 2010 14:18


Idag har jag bakat de här smarriga kakorna, som jag fick recept på av Gobbanna efter att vi varit där i torsdags. Spännande att se om mina blir lika bra som hennes. Samtidigt som jag pysslade med detta gjorde sonen hemmagjord glass med citronsmak. Riktigt trevligt med lite sällskap i köket och det ska bli spännande att smaka på glassen efter middagen ikväll. 


Jag har fått bilder från maken av hur Olle & Hugo-tatueringarna såg ut när de väl hamnade på hud. Så här blev de:


Dagen började tidigt för min del idag. Mark skramlade in på området för att röja snö strax efter halv sju. Jag hade lovat honom igår att det inte spelade någon roll om han kom förbi tidigt i morse; att jag minsann skulle klara av att somna om ifall han råkade väcka mig. Men icke! Tio i sju körde han vidare och jag knallade ner och hämtade tidningen, satte mig tillrätta under en filt i fåtöljen och läste. Sen renskrev jag de allra sista anteckningarna från skolan, satte in dem i pärmar och kände mig väldigt nöjd med mig själv. Nu har jag en liten bibel att återvända till om och om igen när jag jobbar vidare med formgivning och design.


Jag har förresten fått en eventuell förfrågan om ett fotouppdrag i maj! Det känns verkligen jättekul! Hoppas jag får äran att få uppdraget. Det gäller ett bröllop... Jag måste verkligen sy ihop en hemsida av något slag, där jag kan visa upp mina bilder, så fler kan se vad jag gjort. Hmmm, jag får sätta fart direkt efter jul och nyår - kanske redan nu innan jul om det blir tid över.

Av Jessica - 18 december 2010 18:45


Tjugoårskalas igår kväll - helt otroligt vad gamla alla våra ungdomar börjar bli! Det var makens kusinbarn som firades igår och det var som vanligt väldigt trevligt att hälsa på hemma hos familjen K. Bäst av allt igår tycker jag dock var att ALLA ungdomar var med. Toppen, verkligen! Det krävs tydligen en tjugoårsdag för det - jag minns inte när det hände senast...


Idag har maken och jag fixat och donat lite här hemma, och för en stund sedan åt vi Flygande Jacob tillsammans med sonen och en av hans kompisar. Gott! Åttiotalet lever! =)


Innan dess tittade vi på den spännande damhandbollsmatchen mellan Sverige och Rumänien. Jättekul att de svenska tjejerna nu är i final! 


   

Jag ska strax förena mig med maken som sitter i soffan och nu har lite panik över att de två engelska liga-matcherna han spetsat in sig på idag blivit inställda på grund av snö. Men Milan spelar 20.45, så han kommer att få sig lite fotboll till livs trots allt, innan kvällen är slut. 


Medan jag satt och pillade lite här vid datorn kom han in två gånger och berättade om två fadäser på facebook. Den ena gällde ett svar på ett inlägg som vår kära Eksjöväninna gjort. Han såg inte att hon skrivit "final" (syftandes på svenska damhandbollen) utan slängde ur sig en kommentar där han tog åt sig och kände sig som en av de"fina!" han trodde hon menade... Kul! Efter några minuter kom han in och bad mig läsa följande konversation:

  

Need I say more? Han behöver glasögon!


(Klicka gärna på bilden för att se den lite större. Då behöver inte fundera på om du också behöver glasögon! ;o))


Av Jessica - 17 december 2010 09:17

  


Vi hade en riktigt mysig dag igår hemma hos Gobbanna och hennes dotter, som var så fin och utan protester lät sig hållas av både AMC och mig. Jag kunde lätt tagit med mig henne hem, kan jag säga! Och eftersom det var första gången vi var och hälsade på i det nya huset gick vi förstås en liten husesyn. På andra våningen låg den här lille pisen och lät sig njutningsfullt klappas och fotograferas. Fint med modeller som ligger still! ;o)



  


Idag är det fredag, solen skiner och det är många grader minus ute. Nu är det bara en vecka kvar till jul och chansen är stor att vi får en vit jul även här på västkusten. Det blev inget av regnet igår, och plusgraderna tärde inte på snön något nämnvärt. Ordningen är återställd. Problemet är bara att det blivit fullkomligt glashalt ute! I tidningarna och på TV rapporterar man om rekordmånga benbrott och avåkningar. Själv märkte jag av halkan när jag körde sonen till skolan i morse. Än slank jag hit, än slank jag dit, men turligt nog slank jag inte ner i diket!

Av Jessica - 16 december 2010 07:26

  

Igår fick jag denna underbara skiva av Sångerskan - tack snälla du. Jag hade redan fallit för "In The Bleak Midwinter" då jag lyssnat på skivan flera gånger på Spotify. Nu kan jag alltså även lyssna på den i bilen och hitta nya favoriter! Life is good! =)


Idag ska AMC och jag hem till söta Gobbanna och hälsa på henne samt en helt ny liten människa - hennes dotter. Bebisen är inte ens en månad gammal än, och jag ser verkligen fram emot att få träffa henne. Och hennes mamma, förstås. Sniffa lite bebisdoft, titta på små, små fingrar och tår. Ahhh, det är något speciellt med små bebisar! =) Kameran måste få följa med på denna utflykt!

Av Jessica - 15 december 2010 06:49

Tomten har varit tidigt hos oss i år... Jag hörde att "han" redan varit och hälsat på hos mor häromdagen och vi har alltså också fått en för tidig julgåva. Den överlämnades i vårt fall dock inte av tomten själv utan av Nickan och Polisen, men det är ju tanken som räknas.;o) Tack snälla! Lokalproducerat, minsann...

Av Jessica - 14 december 2010 09:15

  


Medan natthimlen sänkte sig över Kungsbacka spreds ryktet
om gratisboende... Och nu är de här, hela familjen Julblommor:     

Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards