jesson

Alla inlägg under maj 2011

Av Jessica - 10 maj 2011 06:34




Frisk och fräsch som en nyponros, eller som en äppelträdsblomma känner jag mig idag. Jag hade ställt klockan på kvart i sex med intentionen att inte ge mig ut och gå idag - trodde att jag kanske behövde sömnen - men kvart i fem slog jag upp mina grönmelerade i morse, krängde på mig träningskläder och skor och gav mig ut. Denna morgon med "Svartvintern" av Marianne Cedervall i öronen. 


Det ÄR så stilla på morgonen, doftar så gott av grönska och det är så vackert med dimman som ligger i stråk här och var längs min promenadväg. Solen som kikar fram så där tidigt på morgonkvisten gör att jag känner mig otroligt glad och privilegierad som människa och bara av att få finnas till. Ahh, vad jag njuter av livet just nu!


I natt eller tidigt på morgonen måste det ha hänt något borta vid Engströmska skolan. Jag mötte nämligen två polisbilar längs Söderåleden, det stod två till uppe vid skolan och när jag väl kommit runt till Tölö tvärled körde det upp ytterligare en på själva tvärleden. Eller också har polisen haft en mycket tidig morgonövning av något slag... Undrar hur som helst vad som var orsaken till pådraget? För övrigt möter man ju som jag sagt tidigare inte så många bilar runt femsnåret på morgonen här i våra trakter.

Av Jessica - 9 maj 2011 19:42



Göteborgsderby ikväll mellan IFK Göteborg och GAIS, maken hade en biljett, det är perfekt fotbollsväder och ändå ligger han hemma på soffan och följer matchen..?! Ett trasigt knä satte stopp för hans drömkväll men som tur är gick det att köpa hem matchen så han kan se den på TV. Annars hade han nog gråtit blod!

Av Jessica - 9 maj 2011 06:26



Det är måndag morgon och solen skiner. Jag har varit vaken sedan kvart i fem, gått min vanliga morgonpromenad, duschat och gjort mig klar så nu är jag redo att ta tag i den här dagen. Full av energi! Och solbränd...


Ögonlocken var alldeles svullna på mig när jag vaknade i morse. Ser ut som att jag har röd ögonskugga över hela ögonlocken idag. Aja, det känns ingenting över huvud taget och det gjorde det inte igår heller, så det ska väl förhoppningsvis rätta till sig under dagen.



 

I lördags när jag var ute och fotade passade jag på att dokumentera hur det ser ut på en av Västergatans restauranger, precis vid ån. Det ska nämligen bli väldigt spännande att se hur det kommer att bli där nu. Här har legat flera olika restauranger genom åren. Innan Jamas var det Rumpan bar och någon gång i tiden har det även funnits Harrys här, vilka nu ska återetablera sig i samma lokal.


Det ska tydligen bli en stor och fin uteservering precis utanför, i marknivå och inte nedsänkt som tidigare. Jag tror det är helt rätt satsat och det är konstigt att det inte har tänkts mer på det här förut. I stort sett all verksamhet har vänts inåt torget och innerstaden - ifrån, istället för mot vattnet...


Av Jessica - 8 maj 2011 20:43



En ljuvlig utekväll med utsikt över grönskande träd och Tölö kyrka badandes i mjukt kvällsljus har precis avslutats. Maken har grillat kamben, karré, hamburgare OCH kyckling. Han är som Solsidan-Fredde - galen i att grilla - och efter den goda maten spelade vi ett par omgångar Vändtia, vilket Nickan och Polisen lärde oss igår då vi hade ännu en rolig spelkväll hemma hos oss. Igår kväll blev det oavgjort, alla vann lika många omgångar innan vi packade ihop oss för natten, men ikväll vann darlingen två av tre omgångar. Det var han väl värd, men fasen, man vill ju vinna!!!

Av Jessica - 8 maj 2011 18:11



En bild från igår, då jag  gick runt och letade efter motiv i innerstaden. Det är roligt att gå in på bakgårdar och andra småhemliga ställen för att se vad som kan gömma sig där. Och fantasin skenade iväg på mig förstås, precis som häromdagen, då jag diktade ihop historier om folk jag fångat på bild och ljög så att näsan växte. Nej, jag tror faktiskt inte att mina huvudkaraktärer i grannfejden bor här - det står ju inga pelargoner i något av fönstren..?! ;o)


Idag har vi haft semester känns det som. Sovit länge, slappat i varsin solstol på balkongen i stort sett hela dagen och det har varit helt jädra underbart! Precis så som det ska vara när man är riktigt ledig. Nu är vi redo för att imorgon ta oss an en ny arbetsvecka; batterierna är fulladdade.


Jag har snart lyssnat färdigt på ljudboken "Svinhugg" av Marianne Cedervall. Den är riktigt rolig och underhållande, trots alla dödsfall som sker. Lapplandshäxan från Kuivalihavaara, Hervors vassa kommentarer och otaliga svordomar har fått mig att fnittra till många gånger under de nio timmar jag hittills lyssnat. Jag vill inte att boken ska ta slut, men nu har jag bara 38 minuters lyssning kvar...! Men jag har som tur är redan lagt till "Svartvintern" som är bok nummer två av Cedervall i telefonen, så det är bara att fortsätta njuta av Mirjams och Hervors bravader, när jag är klar. 

Av Jessica - 7 maj 2011 17:32




Idag har sommaren kommit till oss igen! Det har varit så varmt och skönt! Jag satt ute ett par timmar i solgasset tidigare på dagen, lyssnade på min ljudbok och njöt för fulla muggar. Underbart! 


Därefter gav jag mig ut på fotorunda. Först jobbade jag lite och sedan tog jag en del bilder bara för nöjes skull. Det fullkomligt sjöd av liv i vår annars så trötta innerstad denna dag! På uteserveringarna var det fullsatt, kring Livets träd satt ung som gammal, Esters glasskiosk mitt på torget var välbesökt och det var så mysigt att bara strosa runt, betrakta och fotografera.... En riktig höjdarlördag!


 


Röda Stugan - Kungsbackas äldsta hus - byggdes i mitten av 1700-talet av traktens smed. Det charmiga röda lilla huset har klarat sig undan många bränder som härjat i staden. Visst är det rart?




Av Jessica - 7 maj 2011 07:56



 

Tidig, vacker majlördagsmorgon och jag är vaken sen någon timma tillbaka. Tvättmaskinen är igångsatt, jag har suttit och pillat lite med typsnitten här på bloggen, lyssnat på Eliza Dolittles "Pack up" - den gör mig glad & sprallig - och hunnit med att inmundiga en och en halv kopp kaffe. Livet är ganska gott just nu, faktiskt.

Av Jessica - 6 maj 2011 18:54


(Vrickade du inte tungan av att läsa den rubriken gör du det aldrig?! :) Phew...)

I veckan kunde man bland annat läsa i G-P  att Göteborgska är den sexigaste dialekten. =) Så här får ni en dos göteborgska levererad i musikform av "Producent-Mats" på Mix Megapol Göteborg. Och ja, ni har säkert hört låten förr, men den ÄR ju så bra att den tål att höras igen!



Bor man i Kungsbacka är och låter man som vilken göteborgare som helst - det är inte så stor skillnad - eller vad säger ni som bor ute i landet och hört oss Kungsbackabor prata? Det är nu du ska säga att vi pratar ursnyggt, sexigt och låter glada, käcka & trevliga vilket gör oss helt oemotståndliga. ;o) Aja,  ni behöver ju inte läsa heeela listan - för på tionde plats står det att halländskan hamnar och Kungsbacka tillhör ju Halland... Hrmmm.


Det här låten gör mig glad även med Moniker men jag får allt lite extra rysningar av den här versionen. Det är så mycket sommar över den, och lokalpatriotismen fullkomligt sprutar ur högtalarna. 


"Göteborg, alla städers stad ... städernas Rolls Royce ... staden som om sommar'n sjuder av kärleken...! Oh la la! 


(Någon som har missat att jag trivs förbaskat bra här på västkusten?!)

Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards