jesson

Alla inlägg under juni 2011

Av Jessica - 11 juni 2011 07:16



Igår gick ett par av mina absoluta favoritskor sönder; mina ädelstensbeprydda, sköna, fulsnygga och underbara flipflopps! Jag blev verkligen besviken. Måste ha tag i ett par ersättare så snart som möjligt, men det kan bli svårt. Säljs det ens sådana här nu? Eftersom jag haft dessa har jag inte tittat i affärerna - jag har ju varit så nöjd. Har du sett några liknande någonstans? Tips efterlyses och tages tacksamt emot!

Av Jessica - 10 juni 2011 05:56

Härliga färger och läcker form, men vad är det för något tror du? Ingen

proffsmakrobild direkt, för det var lite halvmörkt i köket nu på morgonkvisten, men ändå...




Jo, så är det; en blommande Hibiskus är alltså svaret på frågan. Den här skönheten är inte alls så snygg, om man tittar på helheten, men den gör ett sista tappert försök att blomma fint trots att varenda gren på trädet är kal och inte ett enda grönt blad finns kvar.  Sista dödsrycket kan man säga. När den här sista blomman skrumpnat ihop är det soptunnan som gäller för hennes del.


På tal om det - sista dödsrycket och sista viloplatsen, alltså - kunde man nu i veckan läsa i en lokaltidning om att Galgbacken, belägen under parkeringsplatsen vid Gullregnsvägen och st1 nu märkts ut för eftervärlden. 


Sista halshuggningen här ägde rum 1858 och var den sista offentliga avrättningen på Fjäre härads galgbacke. Vidare, enligt tidningen, begravdes de dömda brottslingarna direkt på platsen, utan kista och i ovigd jord och gravarna märktes bara ut med gråstenar. När Gullregnsvägen byggdes 1969 schaktades Galgbacken bort och gravarna hamnade under sten och makadam.  


Sedan dess tror jag folk här i Kungsbacka haft lite svårt att veta exakt var Galgbacken låg. Det är väl inget som folk egentligen är stolta över - att man en gång varit så barbarisk att man avrättat människor på allmän plats - inget man velat skryta om i efterhand direkt...


Men jag har hört om flera personer, känsliga för det övernaturliga, som känt av de osaliga andarnas närvaro i området. Kanske blir de (själarna) lite mindre oroliga nu, då de fått upprättelse.


Jag tycker det är bra att man märker ut historiska platser och det jag saknar nu, är en skylt som visar var exakt Kungsbackas "kloka gumma" Britta-Lena, även kallad Kungsbackagumman, bodde en gång i tiden. Hon har visserligen fått ett helt område uppkallat efter sig, men var låg själva boningshuset? Jag vet, men många fler borde veta.


Här kan du, om du vill, läsa mer om Britta-Lena. =) Enligt denna förträffliga källa inträffade ett av de starkaste jordskalven som registrerats i modern tid i vårt land den 23 oktober 1904, dagen då Britta-Lena 80 år gammal dog. Spännande läsning!

Av Jessica - 9 juni 2011 06:26




Livet flyter på och jag guppar med. Som måsen ungefär. Det är kvavt och lite kvalmigt ute, och regnjackan jag hade på mig när jag var ute i morse var inte i andasmaterial, så den tidiga timman till trots var jag alldeles våt av svett på kroppen när jag kom hem från morgonrundan. Tacksamt ställde jag mig i duschen efteråt.


Regnet skvalar utanför mitt fönster denna torsdagsmorgon. Det är inte aktuellt med en cykeltur till jobbet idag, utan maken får allt pallra sig upp och ut till bilen för att ge mig skjuts när det är dags. Även om ingen mer än arbetskamraterna behöver se mig på hela dagen vill jag inte känna mig som en dränkt katt när jag väl kommer fram till jobbet.

Av Jessica - 8 juni 2011 20:36


 

Efter jobbet idag fick jag en lysande idé... Vad passar väl bättre en ledig hemmakväll än att passa på och göra huden lite sommarfin? Det här var inget jag planerat, så det fick bli en "Cajsa Warg"... Jag behöver investera i ett riktigt hudvårdsset - att blanda och ge så här är inte optimalt. Men det känns bra i alla fall! =)


 


Av Jessica - 8 juni 2011 06:30



Landskampen igår slutade ju väl - 5-0 till Sverige. Ingen måltorka där inte! Lite svårt att komma till ro sen på kvällen hade jag. Var inte trött, trots att åskovädret natten till igår stört sömnen. Med stor tvekan bad jag mitt undermedvetna att väcka mig innan fem i morse, men ställde för säkerhets skull klockan på kvart i sex, som vanligt. 


Det är så jag vill ha det. Antingen vakna av mig själv före fem, borsta tänderna, sätta upp håret och ge mig ut och gå mina fyrtiofem minuter. Höra larmet gå igång när jag är nästan hemma, stänga av det och hoppa in i duschen kvart i sex. Sover jag över och vaknar först när klockan ringer blir det ju dusch kvart i sex hur som helst. En bra tid att duscha helt enkelt! =)


Idag ska darlingen åka till Halmstad och få sitt knä ordentligt undersökt. Äntligen! Han är inne på sin fjärde vecka hemma nu och det är sannerligen på tiden att han får hjälp!


Av Jessica - 7 juni 2011 06:19




Så var det slut på ledighet för den här omgången. Måste säga att vädret varit riktigt väluppfostrat. Solen och värmen kom som på beställning inför långledigheten och nu när det är jobb för många som gäller idag har solen dragit sig bakom molnen. Åtminstone här i Kungsbacka.


Trettio grader varmt på dagen hade vi här igår! Helt otroligt. Får vi augustiväder i juni och juniväder i augusti i år kanske? Det får vi inte hoppas, utan att det finns sol och värme kvar även till augusti.


När jag väl kommit till ro i värmen igår kväll, somnat och legat där och snusat ett tag vaknade jag av att det åskade. Några minuter innan ett var klockan då. Upp och drog ur kontakten till datorn, sen tillbaks till sängen för att försöka somna om... Det var inte lätt, men till slut gick det. 

Av Jessica - 6 juni 2011 19:22



Svensk sommar, hus vid havet, segelbåtar och Eric Amarillo går det ihop?Jag tycker att det är en riktigt bra sommarlåt, men om man bor så här fiiint, lyssnar man nog inte på den sortens musik, eller vad tror du? ;o) Jo, kanske, om man är sjutton år. Grow up, Jessica! :D


Här kommer den i alla fall - en låt som gör mig väldigt glad och i min värld är helt i paritet med Basshunters "Boten Anna" för ett gäng år sen. Ja, jädrar i min låda! Du har säkert redan hört den tusentals gånger, men om du är det minsta sugen - klicka på play så rockar vi!


Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards