jesson

Direktlänk till inlägg 21 september 2012

Baka inte!

Av Jessica - 21 september 2012 05:47



Igår hadet jag ett mission; att provbaka lite nyttigare kakor. Valet föll på kokostoppar med mandel, men de fick inte ens godkänt av min make Kakmonstret. Och sanningen att säga: jag som inte är ett kakfreak (för att jag tycker att det oftast bara smakar en himla massa socker) gick inte heller igång på de här.


Så jag rekommenderar er alltså inte att blanda ihop 4 äggvitor, 2 dl ekologisk kokos, 0,5 dl mandelmjöl, 1/2 tsk kanel och 50-75 g smält smör, klicka ner smeten i muffinsformar, grädda i ugnen på 175° i 7-10 minuter och tro att det ska bli gott, för det blir det inte. Hoppa hellre över att baka och lägg den tiden på något annat istället.

Nästa provbak blir dock en äpplepaj som jag hoppas mycket på. Det blir förmodligen till kvällen. Om jag kommer över sukrin i någon mataffär här i stan vill säga. På Maxi hittade jag inget igår... (Tips mottages tacksamt.) Annars får det nog bli en hederlig, gammal vanlig äpplekaka - mammas recept - för att det är trevligt med nybakat och glada familjemedlemmar. De älskar den! Fast inom ett par veckors tid måste jag ha hittat det ultimata receptet på något att baka som är både gott och nyttigt. Sökandet och provbakandet fortsätter. Har du något bra recept till mig?

 
 
Agneta

Agneta

22 september 2012 16:00

Nä, ska man baka ska det inte vara nyttigt. Massa socker och smör, så blir det mums;-)
Min sambo gjorde dumle-kakor härom dagen...definitivt motsatsen till allt vad nyttigheter är, men aah sååå goda!!:-P

http://www.agbl.wordpress.com

Jessica

22 september 2012 17:40

Jag är benägen att hålla med, men det här baket har ett speciellt syfte. Åh, Dumlekakor... Jag ÄLSKAR Dumle! Recept, please? :)

 
Ingen bild

Dilgeet

22 september 2012 22:16

Detta är någorlunda nyttigt och himla gott. Ta fram vanliga glas, beräkna ett glas per person. Krossa Digestive, lägg de i botten på glaset, häll över några matskedar vaniljkesella, toppa med hallon! :) Riv gärna lite mörk choklad över.

Jessica

23 september 2012 08:43

Tack för tipset, det låter både enkelt och gott. Ska testas! :o)

 
Agneta

Agneta

23 september 2012 18:24

http://www.kokaihop.se/recept/dumlekakor

Min sambo är en hängiven användare av recepten på kokaihop! :-)

http://www.agbl.wordpress.com

Jessica

23 september 2012 18:29

Jag gör dem fast med Center istället föd Dumle. Måste testa...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 25 november 2012 14:10


   

Av Jessica - 22 november 2012 19:41


Ja, du ser rätt, det står Skapica.se i min nya header. Och bilden repeteras i det här inlägget. Men lugn, det är som det ska vara. Sidan har inte blivit kapad och/eller saboterad. Jag har pratat om det här ett tag, och nu börjar jag så smått fl...

Av Jessica - 22 november 2012 05:33


Det finns mycket vackert att se även den här årstiden om man bara tittar. Åkte förbi NK på Östra Hamngatan igår kväll och där hade de så fin julbelysning. Som kransar av ljus runt NK-loggorna på fasaden. På Kungsgatan syntes kungakronor med båd...

Av Jessica - 21 november 2012 05:46


Äntligen onsdag - en härlig dag! NyVana i småregn igår - tre personer var vi som traskade iväg, trotsandes mörkret och kylan. Det är skönt att trampa fram där i urret och framför allt är det skönt när man är hemma igen. Då är man värd en klapp på axe...

Av Jessica - 20 november 2012 05:40


Igår efter jobbet var jag så trött, så trött. Jag skulle åka och träna men hade ingen ork alls i kroppen. Med ett tryck över pannan, frusen och halvkymig, kröp jag till kojs redan vid åttatiden. Skulle läsa men somnade. Jag var vis som en gamma...

Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards