jesson

Direktlänk till inlägg 15 juli 2010

Rocky Road Brownies

Av Jessica - 15 juli 2010 07:54

Bild: Jessica Rambäck


Rocky Road Brownies - 24 bitar


Brownies:

350 g mjukt smör

6 dl strösocker

3 dl kakao av god kvalitet

1 dl ljus sirap

1/2 tsk salt

6 ekologiska ägg

3 dl vetemjöl


1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa smör och socker vitt och krämigt.

3. Rör ner kakao, sirap och salt.

4. Rör i ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet i smeten.

5. Lägg bakplåtspapper i botten av en ugnsplåt med kant och fyll den med smeten.

6. Grädda kakan i mitten av ugnen i 30-35 minuter. Prova med en sticka, stickan ska bli lite kladdig. Låt kakan svalna.


Fudgeglasyr:

3 dl vispgrädde

1 dl mjölk

1 dl ljus sirap

400 g mörk kvalitetschoklad, 70%


Topping:

1/2 påse Dumlekola

1 dl pistagenötter

2 dl salta jordnötter

2 nävar minimarshmallows


1. Koka upp vispgrädde, mjölk och sirap. Ta av kastrullen från värmen och låt vätskan svalna några grader.

2. Finhacka chokladen och rör ner den i den varma gräddmjölken så att chokladen smälter.

3. Bred glasyren över kakan och strö över salta jordnötter, Dumlehalvor, pistagenötter och minimarshmallows.

4. Kyl kakan tills glasyren stelnat och skär den sedan i rutor.


Leila Lindholm har lyckats igen alltså! Inte nog med att hennes Rocky Road är världens godaste julgodis, nu har hon lärt mig baka världens godaste, kletiga brownie också. Jag som ju som sagt tidigare inte är så mycket för bakverk och så har fallit pladask för den här kakan. Riktigt kletig, kladdig och chokladig... Mmm!


Det blev tid både för bakning och sol & bad igår. Himlen sprack upp på dagen, som jag hoppats, och vid ettiden tog jag mig ut till Hanahlsholme och stannade där ett par timmar, solade, badade och lyssnade på ljudbok.


På kvällen kom våra vänner Nickan och Polisen hit och vi spelade Chicago och Så det kan låta. Det blev ännu en sen kväll för maken, som ju ännu inte påbörjat sin semester. Men snart får han sova! Bara idag och imorgon kvar att jobba innan lite välförtjänt vila.


Idag regnar det och det är därmed inte läge att åka till stranden. Jag ska istället åka hem till AMC en stund. Det ska bli roligt, för nu är det så många dagar sen vi sågs sist. Ska bli kul att se på några av hennes senaste betongalster. =) 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 25 november 2012 14:10


   

Av Jessica - 22 november 2012 19:41


Ja, du ser rätt, det står Skapica.se i min nya header. Och bilden repeteras i det här inlägget. Men lugn, det är som det ska vara. Sidan har inte blivit kapad och/eller saboterad. Jag har pratat om det här ett tag, och nu börjar jag så smått fl...

Av Jessica - 22 november 2012 05:33


Det finns mycket vackert att se även den här årstiden om man bara tittar. Åkte förbi NK på Östra Hamngatan igår kväll och där hade de så fin julbelysning. Som kransar av ljus runt NK-loggorna på fasaden. På Kungsgatan syntes kungakronor med båd...

Av Jessica - 21 november 2012 05:46


Äntligen onsdag - en härlig dag! NyVana i småregn igår - tre personer var vi som traskade iväg, trotsandes mörkret och kylan. Det är skönt att trampa fram där i urret och framför allt är det skönt när man är hemma igen. Då är man värd en klapp på axe...

Av Jessica - 20 november 2012 05:40


Igår efter jobbet var jag så trött, så trött. Jag skulle åka och träna men hade ingen ork alls i kroppen. Med ett tryck över pannan, frusen och halvkymig, kröp jag till kojs redan vid åttatiden. Skulle läsa men somnade. Jag var vis som en gamma...

Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards