jesson

Alla inlägg under februari 2011

Av Jessica - 28 februari 2011 16:44


Svängde just ihop en liten kaka som jag tänker bjuda familjen på ikväll efter middagen. Receptet hittade jag på nätet för ett tag sen och jag har bakat den flera gånger. Såväl barn som vuxna verkar gilla den faktiskt.

Och så ÄR den ju så lätt att baka! 



1. Vispa 2 ägg och 2,5 dl socker poröst.


2. Tillsätt 2 msk kakao + 1 msk Santa Marias cacao&chili, 

1,25 dl vetemjöl och 125 g smält margarin. Rör om till en jämn smet.


3. Smöra och bröa en ugnsfast form och häll i smeten.


4. Grädda i ugn 175° c:a 25 min.


Servera med grädde eller vaniljglass samt gärna lite färska bär!

Av Jessica - 28 februari 2011 11:52


Kandy.se är en av mina favoritbloggare, som jag besöker varje dag. Just nu pågår en tävling hos henne, där jag självklart är med och deltar. När jag läste om tävlingen funderade jag en liten stund och bestämde mig för att tävla med en bild som illustrerar min stora kärlek för böcker! Jag ÄLSKAR böcker i alla dess former! Vackra böcker, läsvärda böcker, spännande böcker, ja till och med t o m m a böcker - anteckningsböcker och liknande. Så här kommer det,

Av Jessica - 28 februari 2011 10:24

Klicka på bilden för att komma till Elsa Leonies webbplats!


En väninna till mig rekommenderade ett besök på En mammas dagbok och jag hittade där en tävling som jag är med i. Klicka på bilden under rubriken Tävlingar i menyn till höger, så kan du också delta. Lycka till!

Av Jessica - 28 februari 2011 08:46

Oj, vad många som hittade hit igår! Jag är jätteglad för alla besök och kommentarer - tack snälla ni! Kanske ska skriva mer om 70- och 80-talet, eller vad tror ni? Nej, ärligt talat känner jag att det räcker så här. 80-talet och jag är färdiga med vår affär och vi har valt att gå vidare åt var sitt håll, vilket jag tror är det allra bästa för oss båda. ;o)


Idag blir det en lugn hemmadag för min del eftersom jag vaknade med en ömmande mage, vilket händer då och då, tyvärr. Jag ska passa på att ägna lite kärlek och omtanke åt vårt hem, för det ser ut som pannkaka just nu! Bland annat har vi några orkidéer som av utseendet att döma tagit stryk av att vi sovit med öppet fönster i minusgrader och jag tror att alla växter behöver få sig en genomgång - vilka ska få stanna, vilka ska jag slänga? "Should I stay or should I go" poppade upp i mitt huvud nu när jag skrev det här, så okej, jag kanske inte är helt färdig med åttiotalet i alla fall, men det är en bra låt, eller hur? ;o)


Av Jessica - 27 februari 2011 10:04

Så här såg jag ut igår


Min fina råååsa Aqua Limone-collegetröja kompletterades med de cerise-färgade pumpsen och ett par äkta blekta 80-tals Levi's 501:or med mina amerikanska high school-kompisars hälsningar skrivna på benen; trasiga på knät och under ena skinkan. Det som jag fick mest uppskattande kommentarer för var dock snusnäsduken jag knutit runt höger ben - folk mindes verkligen det där.



Så här fräck såg darlingen ut. Ingen annan hade tänkt på punktemat, så han stack ut rejält. I bakgrunden ser ni snygga 70-tals-Nickan och Pernilla Wahlgren (?!) med sin engelske hårdrockare.


Kvällens groda stod den här mannen för:

Självfallet hade hon inte peruk! ;o)  


Maten och drinklistan var som hämtade direkt från 80-talet och bandets sista låt föll maken (och mig) extra väl i smaken:
Ebba Gröns "Åttahundra grader"!


Succé!

Av Jessica - 26 februari 2011 10:39


AMC och jag åkte in till Göteborg igår. Först åt vi lunch på Café Cello, mmm... Deras goda vegetariska lasagne som vi ofta åt när vi pluggade på Art College hade jag längtat efter. =) Mätta och belåtna begav vi oss så ut på en shoppingrunda, som skulle sluta många, många timmar senare... Tack, snälla AMC för alla goda förslag och all hjälp jag fick! 

 

Det var förstås ingen vanlig shoppingrunda, utan vi jagade kläder till kvällens fest. Vi började på Myrorna, där jag hittade och köpte det jag ska ha på mig och när vi var klara där anslöt sig maken till vårt sällskap. Han visste precis vad han ville ha på sig och sökandet inleddes på Myrorna, gick via Röda Korset och Börsen för att till slut resultera i jackpot på Emmaus!


Darlingen var dock inte klar efter detta för han behövde massa attiraljer, så han och jag åkte vidare till Nordstan och botaniserade bland utbudet i en rolig butik.

 


Nu börjar du kanske förstå åt vilket håll det barkar för hans del?

Om inte får du en liten föraning här:

 


Mitt tema går mer åt det här hållet:


Vad tror du, flipp eller flopp?!  

Av Jessica - 25 februari 2011 08:56

  

Det blev inget spinningpass för min del igår kväll - jag kände mig trött i hela kroppen, så jag lyssnade på den för en gångs skull och avstod från träning. Känns lite snopet, men jag kunde inte uppmobilisera några som helst krafter till att trampa runt i diverse motstånd och positioner utan att egentligen komma någon vart. 


Kanske beror det på att jag har någon sorts abstinensbesvär efter att ha hållit mig sockerfri hela veckan. Trots att jag mått fantastiskt bra, kanske belöningscentrat i hjärnan känner sig snuvat på sin drog och har varslat kroppen om strejk, vad vet jag? Trött i min lekamen var jag i alla fall, så jag hade en skön hemmakväll istället för att åka till Friskis. Men jag är så nöjd med mig själv efter denna vecka att det nästan inte är klokt - livet är gott utan socker! =)


Idag ska jag träffa AMC, sen måste jag ge mig ut och handla för det ekar tomt i både kyl och skafferi. Vad ska man hitta på att laga till middag ikväll, tro? Sonen ska inte vara hemma - han åker direkt från jobbet till en kompis - så det är bara maken och jag som ska utfodras. Vi får se vad jag lyckas svänga ihop! Ha nu en riktigt skön fredag - det ska jag ha!

Av Jessica - 24 februari 2011 07:10


Maken och sonen har nyss åkt, jag sitter här och myser med en kopp kaffe och tittar på den fina himlen utanför. Det kommer att bli en f i n dag idag!


Jag ska först uträtta några ärenden åt och besöka min kära mor, sen måste jag lösa problemen med bildspelen jag skrev om igår och ikväll har jag ett spinningpass att se fram emot innan det är dags för det galna TV-programmet "Sveriges värsta bilförare". Man blir mörkrädd när man ser hur tokigt de kör men kan i tryggt förvar hemma i soffan skratta åt eländet!


Nu till ett litet bekymmer som jag hoppas att du kan hjälpa mig med...

På lördag ska vi på 70-80-talsfest, maken och jag. Jag har tänkt jättehårt på vad jag ska ha på mig - hur jag ska "klä ut mig" men inte kommit fram till något riktigt bra. Jag har tänkt att det nog borde bli åttiotalsutstyrsel för min del. Sjuttiotalet minns jag knappt, men på åttiotalet hängde jag ju med i modet, var ung och "cool".


Men hur klädde jag mig 1980-1989? Visst, jag minns axelvaddarna, collegetröjorna, de trasiga (sönderklippta) blekta jeansen, pumpsen och den knallblå mascaran som "alla" hade, det hårdpermanentade håret (1984) samt dofterna som var populära men vad hade jag egentligen på mig på den tiden? Hur såg jag ut?


Rotade fram lite gamla skolfoton igår för att få klarhet och med undantag för de röda plastclipsen 1983, frisyren 1984 (då var man tuff - hjälp!) och den lila mascaran 1985 tycker jag inte att jag ser så mycket annorlunda ut idag, förutom att jag är något äldre nu förstås! Och gladare... 

Här är hon, åttiotalspinglan jag utlovade igår kväll!


Har du några bra tips till mig på var jag kan få tag på grejer? Några idéer om hur jag kan vara MER åttiotal än jag var på bilderna? Syntare eller punkare, glamrockare eller ja vad kan man hitta på? Hör gärna av dig till mig om du har någon bra idé.

Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards