jesson

Alla inlägg under december 2010

Av Jessica - 31 december 2010 07:56


Vaknade tjugo över sex, fixade en kopp kaffe, hämtade och läste tidningen, körde igång en maskin tvätt och tände ljus på skrivbordet. Nu sitter jag här och myser med min andra kopp kaffe och väntar på att resten av världen (läs familjen) ska vakna. Ska strax börja skissa på en tatuering som är tänkt att sitta i svanken på en 16-årig tjej. Kul! =) Morgonstund har guld i mund.


Igår kväll var Extra och Mark här och vi planerade kvällens meny. Den blev föga förvånande traditionell och klassisk; heta räkor till förrätt, fläskfilé (kyckling till Sångerskan) & potatisgratäng till varmrätt och som avslutning blir det marängsviss. 


Sonen och hans kompisar har varit igång med sin meny sen i förrgår. Då satt han och en av dem i vårt kök och planerade. Och igår handlade de ingredienser och lagade till det som förberedas kunde, så de får nog ett ganska stressfritt firande ikväll. Ja, jag också, för som vanligt ville maken att männen skulle ordna maten ikväll.


Jag föreslog för Extra igår kväll att vi tjejer ska ta lite mejktid och bara lyxa när grabbarna håller på i köket. Låter bra va? Men det är inte mer än rätt - av årets alla dagar är det inte många som jag är befriad från spisgörat. Jodå, jag får säkert vara med och peta lite, med  något, om abstinensen blir för stor och jag ber riktigt snällt. =o) 

Av Jessica - 30 december 2010 17:46

Svågern blev förtjust i ostsnacksen igår, så här kommer - som utlovat - receptet på dem och parmesanchipsen som vi bjöd på. Osten jag använde var Wästgöta kloster (svart) men man kan ta grevé eller någon annan ost som man gillar.


  

Som en liten extrafiness strödde jag över knaperstekt bacon på några av chipsen innan jag satte in dem i ugnen och det är ett tips som jag verkligen kan rekommendera. Jättegott blev det!

Av Jessica - 30 december 2010 11:50


Julklappsspelet gick bra igår. Eller ja... Jo, jag lyckades faktiskt samla på mig några paket under första tärningsrundan men sen när vi började sno av varandra minskade antalet paket en aning och i slutändan, när vi satt där med våra öppnade paket och sista klappjakten var avslutad hade jag lite snopet bara en enda grej kvar: en barnportmonnä med tretton enkronor i! Visserligen väldigt söt men ändå. Snyft, snyft... 

Men då vaknade empatin hos några av mina motspelare till liv och de gav mig av sina grejer! Det kallar jag kärlek. Eller bara en bra cockerspanieluppsyn från mig?  ;o)


Hur som helst, vi hade väldigt trevligt, drack champagne, pratade, smååt kex, ostar, marmelad, ostchips, snittar med olika toppingar och baconlindade dadlar. Det var en härlig kväll i goda vänners sällskap helt enkelt. Julkapparna var bara en bonus. =)


  


Jag har de senaste dagarna funderat på om vi ska säga upp vårt fasta telefonabonnemang eller inte. Oftast ringer ju folk direkt till våra respektive mobiler, beroende på vem de vill ha tag i, och sanningen att säga har vårt telefonnummer inneburit en del problem genom åren. Faktiskt är det nästan så att när det ringer på vår hemtelefon nu för tiden så handlar det oftast om just felringningar.


För många år började vi få samtal mitt i natten eller tidigt på morgonen, från människor som skulle till Securitas. Det var obehagligt med samtal mitt i natten kan jag säga. Sen började en annan typ av felsamtal komma från sjuka, ofta gamla, lite förvirrade människor, som vill beställa en bil från Resam - sjukresetransporttjänsten. Ibland tar det lång tid att förklara för dem att de ringt fel, och när de väl lagt på händer det ofta att de ringer både en och två gånger till innan de så småningom hamnar rätt - eller ger upp? Det här har hållit på ganska länge och vi får säga till de flesta "du har glömt att slå en nolla" - vi vet liksom vad problemet är. Nu i morse svarade jag dock på ett samtal från en kvinna som skulle till Radiotjänst. Den orkar man ju bara inte med om det här nu är den nya trenden... 


Av Jessica - 29 december 2010 08:31

"Pirates of the Caribbean" höll mig uppe hur sent som helst igår kväll, och jag bestämde mig redan då för att idag skulle jag minsann ta en härlig sovmorgon. Sagt och gjort, när makens mobil gick igång i morse vände jag på mig och somnade om. Härligt!


I kväll är det dags för ett något försenat julklappsspel här hemma hos oss och sonen och jag ska fixa lite små goda grejer att smaska på tills dess. Jag ska också hinna iväg till frissan, handla, dammsuga av och feja innan gästerna kommer. Sen ska vi släppa fram monstren inom oss, roffa åt oss så många paket som möjligt, stjäla av varandra men förhoppningsvis ändå ha en riktigt trevlig kväll tillsammans. Det här ser jag fram emot! Mo-aha ha ha ha...


De söta små "monstren" har jag hittat och laddat ner här.


Av Jessica - 28 december 2010 10:43

  

Mycket vinterbilder blir det, men det går liksom inte att göra något åt i nuläget. Om man vill ge sig ut och fotografera är det vintermotiv som erbjuds den här decembermånaden; det är visst den kallaste vintern på över 100 år!


Men jag fryser inte - inte här och inte nu i alla fall även om termometern just nu visar tretton minusgrader. Jag har precis varit och tränat och därmed fått upp värmen ordentligt. Idag blev det först lite cykling och därefter en runda i cirkelgymmet. Seniorerna "körde ut" mig halv elva, då deras specialpass började, men jag är nöjd. Betalade även årsavgiften för 2011 idag så jag slipper stå i kö för det när alla "nyårslöften" invaderar lokalerna i början av januari. 

Av Jessica - 27 december 2010 16:38

Ja, så var det vardag igen och tomten har begett sig hemåt. Maken jobbar, sonen har varit hos en kompis hela dagen och själv vet jag inte riktigt vad jag gjort av denna dag, den har bara svischat förbi trots att jag varit vaken sen halv sex.


Visserligen har jag hunnit med en del men tiden har gått vansinnigt fort, tycker jag. Jag har varit ute på en skogspromenad på egen hand, kört ett spinningpass på Friskis, dammsugit, tvättat, handlat, planterat nya hyacinter, gjort sallad och förberett middagen samt varit ute och gått en runda i skogen med Atlas. 


Nu har mörkret åter sänkt sig över Tölö och det är dags för mig att laga mat; fräsch mat. Ris, kött, vitlökssås och läcker sallad. Det ska bli så himla gott. Även om jag inte själv äter massa julmat är jag trött på att se den efter de här dagarna. Så bye bye vörtbröd, skinka, pressylta, köttbullar, prinskorvar, lax, ägghalvor, rödbetssallad, sill och allt därtill!

Av Jessica - 26 december 2010 08:25


Kolla, kolla! Familjen julblommor mår bra och har bjudit oss på väldoft och fägring under julen. Lägg också märke till att den lite darriga kalligrafin i bilden mycket väl skulle kunna vara ett verk av mig. Och det är den också - jag fick nämligen en ritbräda i julklapp! Wow, vilken grej! Jovisst, jag behöver träna lite, men alla barn i början. =)


Hur har julen varit då? Jo tack, bra. Vi promenerade bort till mamma i det bitande kalla vädret på julafton. Träffade pappa, bror och brorsdöttrar, åt godsaker och tittade på Kalle Anka där och sen hälsade vi på hos makens föräldrar en liten stund innan vi promenerade hemåt igen. På kvällen åts det mera julmat, vi hade julklappsutdelning, spelade spel och hade en riktigt skön julaftonskväll. 


En uppfriskande promenad var vi ute på även igår och sedan spenderade vi kvällen hemma hos Extra och Mark. Vi tog med oss vårt nya spel "På 5 sekunder" vilket vi spelade. Det är riktigt roligt måste jag säga, även om jag inte vann... ;o)


Dagen idag, ja hur ser den ut? Inga direkta planer än. Det är fortsatt kallt och vackert väder, reorna drar igång på allvar i butikerna och sonen med kompisar ska ge sig ut i vimlet för att fynda. Hur vi gör återstår att se. 

Av Jessica - 24 december 2010 08:55

                    

God morgon och god jul önskar jag från ett vykortsvackert och sagolikt vintrigt Kungsbacka. Precis så här ska en julafton vara! Massor med snö, kallt och soligt. En tidig kopp kaffe innan familjen vaknar, tidningen upphämtad från brevlådan, julgransbelysningen tänd och snart ska här förberedas julfrukost. Jag fullkomligt njuter! 


Åh, jag fick som synes tag i mistel igår och julen är därmed räddad. Misteln och Christmas carols är mitt "amerikaarv", kan man säga. =) Jag spelade massa svenska och amerikanska julsånger här hemma igår, medan jag gick runt och pyntade, klädde granen och maken fisslade med skinkan och Jansson:en i köket. Mysigt!


Sen var det uppesittarkväll, och jag visste det ju redan innan; när programmet var slut satt jag där och blängde på min värdelösa Bingolott och lovade mig själv att aldrig mer spela! Man har liksom inte ens serienumret rätt, så chansen att vinna något är lika med noll direkt! Nåja, nu ska jag inte gråta över spilld mjölk. Det var trevligt ändå, och vad är väl en bal på slottet... ?! Ha en underbar dag!


                    

Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards