jesson

Alla inlägg under december 2009

Av Jessica - 31 december 2009 17:42

  
Tack detsamma Susanne!
Gott slut & gott nytt år till fina dig, din fina familj och din fine svärfar. Hälsa så gott från mig och maken! :)


Har inte hunnit skriva tidigare idag, det har varit full rulle hela dagen. För att sammanfatta: sov- & tidningsmorgon (ahhh), vacker vinterpromenad, brunch, shopping på Kungsmässan, nyårsjympa med Friskis i Aranäshallen, dusch, mejk och festfix...


Sonen och några kompisar är här ikväll. De har förberett sin trerättersmeny en stund här nu. De ska festa loss på fisksoppa till förrätt, därefter blir det baconlindad och fylld fläskfilé med potatisgratäng och de rundar av måltiden med panna cotta. Vilka killar!


Maken och jag är bjudna hem till Blondie och Merca. Det blir vi fyra plus ett par till. Vad som bjuds där återstår att se, men jag vet som sagt att vi ska vara med och fixa maten. Trevligt!

Jag har på värdarnas begäran laddat ett par kassar med sällskapsspel också, så att vi inte bara blir sittandes tjôtandes hela kvällen. Ser verkligen fram emot den här kvällen! Vi ska gå alldeles strax. Så, mina kära vänner, jag önskar er härmed ett gott slut och ett riktigt, riktigt gott nytt år!


 

Bild: Jessica Rambäck 

Av Jessica - 30 december 2009 17:42

Twea, twea... Fajten är nu avgjord - Griniga Greta som ju sagt upp sig hos oss är nu ersatt av Pigga Pia! Pigga Pia berättar hur lång tid diskandet tar, och bara det mina vänner är guld värt. Inget ont som inte har något gott med sig med andra ord! Välkommen till familjen, Pia! Bye bye Greta!


Foto: Jessica Rambäck  

Av Jessica - 30 december 2009 08:35

pussmun

Tack AMC för kommentaren. Jag mådde bättre fram på dagen sen, och är nu fit for fight igen. Fick gjort en hel del på eftermiddagen faktiskt. Tvättade, strök, dammsög, handdiskade, lagade middag, diskade igen och sen åkte vi ut till Onsala och lämnade av sonen hos flickvännen.


Någon ny diskmaskin blev inte inhandlad igår, för darlingen blev sen hem, men vi har bestämt oss för vilken vi vill ha, så idag bär det iväg på diskmaskinsshopping! Yay! Man saknar inte kon förrän båset är tomt!


Det är en sprakande vacker morgon med sex minusgrader, blå himmel och sol. Skulle vilja dra på mig understället, lager på lager med kläder, dubbla vantar och ge mig ut och fotografera. Tror nog jag ska äta frukost riktigt snabbt och göra slag i saken. Väcka maken och se om han vill hänga på. Halv ett har jag bokat spinning, så till dess måste jag vara hemma. Kanske ska ta en sväng i solariet idag också... Känns lockande!


Årets näst sista dag ska bli en riktigt BRA dag! Yippie ki-yay!


Bild: Jessica Rambäck  

Av Jessica - 29 december 2009 11:18

pussmun  

Tack Susanne! Ja, det gick ju riktigt bra för Frölunda. Bra match och kul evenemang tycker jag. Och roligt att de klarade det gamla publikrekordet!


Efter matchen spelade Mark, maken och jag Sjuan ett gäng gånger. Jag vann inte många gånger kan jag säga, men det var trevligt ändå. Fast jag är lite sur emellanåt, när jag förlorar stort, det ska jag inte sticka under stol med. Tur att grabbarna står ut med mitt tjurande, så att de fortfarande vill spela med mig. Men det är klart, de har ju alltid någon att vinna över, när de spelar med mig. Det kan ju vara värt lite gnäll, att få njuta segerns sötma.


Vår diskmaskin sa upp sig med omedelbar verkan igår. Vägrade att jobba kvar här i det Rambäckska köket en endaste disk till. Så där bara, mitt under julledigheten! F-n! Servon på bilen dagen innan julafton förra året - remember? - och nu diskmaskinen alltså. Våra prylar har samarbetssvårigheter!


Nästa jul har jag bestämt att ingenting får gå sönder för oss. Då ska allting funka dubbelt så bra istället, tänkte jag. Så fort jag stoppat i kläder i tvättmaskinen är tvätten klar och kläderna promenerar själva vackert ut och hänger upp sig på tork. Rena, fina och skrynkelfria! Det hade varit något det.


Idag har jag en riktig slapparedag. Har legat länge, länge i sängen, läst tidningarna och halvslumrat. Så skönt att vara ledig! Nu kör jag en maskin tvätt och när jag sen känner för det ska jag stryka lite samt ta hand om disken i diskhon.


Har ont i huvudet idag, tyvärr. Kände det redan igår när jag skulle gå och lägga mig. Då tog jag en Panodil och somnade. När jag vaknade i morse hade huvudvärken tyvärr inte släppt, och trots att jag tog en Panodil till vill den inte ge med sig. Jobbigt! Jag hoppas den är borta till halv sex, för då har jag planerat att köra ett spinningpass med AMC. =) Nu tar jag ännu en Panodil, läser en skvätt och hoppas på bättre tider!



Av Jessica - 28 december 2009 19:55

pussmun 

AMC och irmali, tack för era  kommentarer. Det blev några nya motiv, men inte så många för min del... Jag frös så det stod härliga till, men några bilder knäppte jag allt. Maken däremot, stod emot kylan, trotsade sina istappsfingrar och fotade allt han kom åt. Kolla hans blogg sen, så får ni se vad han såg vid "Döda skeppens kaj". Tack pappsen för informationen - annars hade vi helt odramatiskt angivit att bilderna tagits vid Gullbergs strandgata. Hur spännande låter det?


Här är några av bilderna jag hann med innan jag höll på att förfrysa. Det ser inte så kallt ut, men det var det, jag lovar... Hade på mig jacka inomhus flera timmar efteråt. Brrr!

  

Foto: Jessica Rambäck



Foto: Jessica Rambäck

  

Foto: Jessica Rambäck     


AMC, någon ny fotoväska blev det inte heller. Kollade på netonnet innan vi åkte hemifrån och konstaterade att den väskan du nämnde inte var mycket större än den jag redan har... Det lutar nog åt en sån där "tusenkronorssäck" ändå. Men jag är inte riktigt där än, måste tänka, fundera, vända och vrida, argumentera för och emot innan jag kan kapitulera.


Dagens mest lyckade måste därmed bli iPod:en vi köpte till mamma, middagen när vi kom hem och de tända ljusen här i värmen. Nu ska jag ansluta till maken och Mark som kollar på Ullevi-hockeymatchen mellan Frölunda och Färjestad.

Av Jessica - 28 december 2009 08:56

pussmun  

AMC, tack för tipset. Det låter högst intressant med en 349-kronors Nikonkameraväska! Och jag har nu bokat in spin medel kl 17.30 i morgon, hoppas vi kan ses då?


Igår var det en lugn och skön dag. Vi åkte upp till min mor och far på dagen och stannade några timmar. Så där lagom så att man hinner prata igenom det senaste som hänt men även flyta in på annat och mindre aktuellt. Som det ska vara när man verkligen umgås med andra ord. =)


Efteråt åkte maken och jag till ICA och handlade mat - kvällsmåltiden blev tapasinspirerad och det var jättegott! Avslutade kvällen med att titta på film. Sonen och hans kompis, spenderade också kvällen här och det är så härligt att ha dem i huset.


Idag tänkte jag att maken och jag ska ta en riktig shoppingdag. Ska kolla med AMC var man får tag i ovanstående kameraväska, men vi ska även köpa en iPod eller liknande till mor, en datakudde till maken (som tyvärr tagit slut innan jul) samt VANLIG mat - äntligen!


Det ser även ut att vara okej fotoväder idag, så jag ska packa ner mina fotoattiraljer och ta med dem i bilen också. Kanske ta en tur till hamnen i Göteborg eller helt enkelt bara se vad som dyker upp under dagen. Några nya motiv ska man väl kunna få span på. Spännande!




Av Jessica - 27 december 2009 09:52

pussmun  

Tack så mycket AMC för kommentaren! Roligt att du också fått kameragrejer i julklapp. Vi verkar hålla jämna steg och följas åt i vår fotografiska utveckling! =)


Mamma, tack till dig också för den fina kommentaren. Härligt att veta att vi är efterlängtade. Vi hörs och ses lite senare idag med andra ord!


Vi promenerade till Kungsmässan igår, maken och jag, och mötte upp med Blondie och Merca. Tog en fruktdrink på Joe and the Juice - oh my vilken ljudnivå där var! Inte speciellt rofyllt, men det smakade bra. Vi pratade om hur vi haft det i jul och skissade upp lite planer för nyår. Det blir middag hemma hos dem, och vi blir troligtvis fyra par totalt, som alla ska hjälpas åt med matlagningen och sen blir det nog lite spel och lekar. Roligt! 


Sen gick vi runt, maken och jag, och tittade på kameraväskor och kläder, men jag hittade inget som jag bara M-Å-S-T-E ha! Det verkar dock som att nästa steg i kameraväskaträsket är en ful ryggsäck för tusen spänn, och det känns helt galet! Måste jag därmed även dra på mig fodrade TRETORN-stövlar, klä mig i kamouflagekläder och ge mig ut på vilda djur-fotosafari med kaffetermos och ett par mackor i matsäck, eller hur ska det här sluta?


Av Jessica - 26 december 2009 10:19


Foto: Matilda  


I går eftermiddag var vi inbjudna till makens syster och hennes familj. Det var jättemysigt. Vi fick glögg och pepparkakor och så spelade vi kort. Efter ett par timmar övergick vi till att spela julklappsspelet. Det var riktigt, riktigt roligt och vi tackar, niger och bugar för en mycket trevlig kväll. 

 


Vi blev även bjudna på julmat till makens och sonens stora förtjusning. De älskar verkligen julmat. Som avslutning på måltiden bjöds det på ris á lá malta. Inte min grej det heller, men maken och sonen riktigt strålade av lycka.


I natt har det snöat lite igen. Det ser kallt och halt ut ute nu. Brrr!Familjen sover fortfarande. Vet inte vad planen är för idag. Jag hade tänkt åka och träna, men jag vågar inte riktigt det, för jag har ont i halsen idag. Känner mig inte förkyld eller sjuk för övrigt, men skavet i halsen känns inte alls bra, så jag ska nog faktiskt ta det lugnt idag och se vad som händer.


Kanske man ska ge sig ut och shoppa lite på mellandagsrean istället? Som alla andra... Det är dock inte troligt att det jag verkligen behöver - en ny kameraväska - är med på rean. Den kostar nog vad den kostar, och jag vet inte ens vad jag vill ha för en, men jag får inte plats med mina grejer i den väskan jag har nu i alla fall, så jag måste ut och kolla. Nu eller senare, men ju förr desto bättre, naturligtvis.

Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards