jesson

Alla inlägg under december 2009

Av Jessica - 19 december 2009 10:03

pussmun  

Tackar mamma för kommentaren men huttrar bara av att läsa den. Hemskt att sitta inomhus med en pläd hela dagen. Jag HATAR att frysa!


Ska försöka fotografera sonen idag, men han har inte varit så pigg på att bli fotograferad det senaste året, så jag får se hur det går. Lyckas jag fånga honom  på bild under dagen mejlar jag ett foto till dig, mamma.


Igår efter jobbet åkte jag och handlade. Det var lugnt på Kvantum så dags på dagen som tur var. Hem och lagade tacolasagne. Mmm, det är så GOTT och igår smakade det bättre än någonsin. Jag hade fått till exakt rätt hetta. Som maken uttryckte det; "Det är precis på gränsen till att man börjar svettas - perfekt!"


När vi ätit klart kom kortleken fram och vi körde ett par partier Gin Rummy. Jag vann ena omgången, maken andra. Rättvist och bra och förutsättningarna för en fortsatt trevlig fredagskväll ökade därmed. Ingen som surade.   


Sonen och nya flickvännen (har inget smeknamn åt henne här på bloggen än, då jag endast träffat henne som allra hastigast när hon smet in på rummet igår kväll) var på Jul på Liseberg med några kompisar igår.


Mark kom hit och tittade på Ernst och Flash forward tillsammans med oss. Han hade med sig Hundarna och det var så roligt att träffa dem. Världens finaste Jack Russel-tjejer är det!


Idag skiner solen, det glittrar och glimmar i frosten utanför och jag är helt övertygad om att det här kommer att bli en kanondag! Jag ska, när jag är klar här, palta på mig ordentligt och gå en liten promenad, tror jag. Ta med mig kameran och bara njuta. Inviga mina fina "fotovantar" som jag köpt. Ja, det låter som ett kanonupplägg denna förmiddag.


Maken är och hjälper en vän med något byggprojekt hemma, så han blir nog borta ett par timmar, och ungdomarna sover. Jag smiter ut och iväg inom kort. Ha en underbar lördag!



Av Jessica - 18 december 2009 06:59

pussmun  

Tackar mamma för kommentaren och de varma kramarna! Gott!


Gårdagens chock kom gåendes in genom vår ytterdörr strax innan maken och jag skulle ge oss iväg till glöggpartyt - sonen! Dels blev jag lite överraskad av att se honom över huvud taget, eftersom han sovit hos kompisar två nätter i rad och jag alltså inte träffat honom på ett par dagar, men mest förvånande var att han hade snaggat håret. Superkort!


Så ovant det var att se honom i detta korta hår! För det första ser man nu hela hans ansikte, hela tiden, vilket i och för sig är väldigt trevligt, men dessutom blev han ju alldeles mörk i håret. Han som var så fint, naturligt blond...


Nå, han säger att han är nöjd och då får jag ju hoppas att han är det. Tydligen är han inte ensam om att ha gjort denna make over, utan det är fler i klassen som gjort samma sak. Nu behövs inget vax, vilket kan vara en lättnad för hans hår och hårbotten. Min fine son.  


Glöggpartyt igår var jättetrevligt. Vi blev hämtade av värden strax efter sju och väl där välkomnade med rykande varm och god glögg med mandel och russin samt lussekatter, pepparkakor med mögelost & mögelostcreme och honungsringlad brieost med pinjenötter. Gott!


Vi pratade och hade så härligt; klockan bara sprang iväg. När hon var halv elva gäspade kvällströtta Jessica och riktigt tiggde om att få åka hem, trots att det var så mysigt. Men det är ju en dag idag också och mobillarmet går obarmhärtigt igång kvart i sex varje vardag här hemma.


Väl hemma hade ju första sömntåget redan gått förstås, så vi bänkade oss vid TV:n, darlingen och jag, och tittade på TV4:s program om Tiger Woods och hans påstådda älskarinnor. Skitprogram, men det tröttade ut mig. Jag somnade gott så snart jag la huvudet på kudden.


När klockan väl ringde i morse ville jag gärna ligga kvar, men det är ju fredag - en av  mina favoritdagar - och jag ser fram emot en bra dag på jobbet. Lika bra att hoppa upp och komma igång alltså. Vi ska inleda dagen med gemensam julfrukost halv nio, alla på kontoret. Det blir julgröt och mackor enligt inbjudan. Det kommer att bli väldigt trevligt och säkert alldeles magiskt mysigt.


Ikväll är det inte Idol - vad GÖR man på en fredagkväll då?! Har ju suttit bänkad vid TV:n i stort sett varenda fredagkväll hela hösten. Nu blir jag helt förvirrad. Ska jag titta på ERNST klockan nio eller ska jag tvinga familjen till kort- och/eller sällskapsspel? Äsch, det löser sig säkert och vi kommer att få en skön kväll hur det än blir, det är jag helt övertygad om, men lite tomt känns det allt.



Av Jessica - 17 december 2009 06:29

pussmun  

Mamma och Trevlig kompis tackas härmed för kommentarerna på föregående inlägg. Tror precis som mamma att det var "änglahjälpen" som sprang in i mig härom kvällen och ser fram emot ett nattligt samtal från Trevlig kompis...


Eller du, Trevlig kompis, skit i det, du behöver inte ringa och väcka mig. Jobbar du på ordentligt den eventuella natten, så vaknar jag utvilad efter min Törnrosasömn och tar mig delvis tack vare trötta dig till jobbet via fint skottade gångbanor och vägar.   


Jag spenderade en del av gårdagskvällen på Friskis. Packade ner gymhandskarna och boxhandskarna i väskan och åkte dit. Fick plats på julcirkelgympasset halv sju till halv åtta och tänkte, medan jag tränade, att jag efter avslutat pass skulle köra Ki-boxen efteråt, men jag var trött och nöjd efter cirkelgympasset, så jag åkte hem istället.


Idag är det sista gemensamma arbetsdagen för mig och mina närmsta kollegor på ett tag. AMC börjar sin julledighet i morgon, sen går jag och chefen på ledighet och när vi tre är tillbaks är Ausa på semester. Så först efter trettonhelgen är vi samlade igen, allihop. Vi ska gå ut på lunch ihop och vinka av varandra idag. Trevligt!


Ikväll ska jag inte värda, jag har bett en annan värd ta ryggpasset för mig. Alltså har jag värdat färdigt för i år, vår och kanske för alltid... Istället för att vara  på Friskis ikväll ska jag på glöggfest tillsammans med maken, Blondie och Merca hos ett par gemensamma kompisar. Mysigt!


Sex minusgrader är det nu på morgonen. Kommer nog att bli en härligt, krispig dag idag, förhoppningsvis med lite sol. Jag hoppas på en vacker, vintrig och helt underbar torsdag!


Av Jessica - 16 december 2009 06:46

pussmun  
Tack Micke, Karina och Susanne för era kommentarer.  

Det är verkligen en härlig start på dagen att få läsa och godkänna kommentarer. En egotripp utan dess like att se att ni verkligen läser min blogg och till och med tar er tid att skriva en och annan kommentar. Kram till er!


Vaknade kvart i fyra i morse. Undrade varför, men kunde ganska snart lokalisera det störande momentet. Någon var ute och körde den lilla snötraktorn... Låg kvar och kände ett förväntningsfullt pirr i magen. Såg framför mig ett 20 centimeters snötäcke och stora snövallar. Ganska snart gick det dock upp för mig att något inte stämde, jag hörde inget SKRA-A-AP mot asfalten utan bara ett konstant, lugnt motorljud...


Till slut var jag tvungen att gå upp och titta ut genom fönstret och till min besvikelse var asfalten lika svart och synlig som igår när jag gick och la mig. Ingen snö här än alltså! Hela Sverige har fått snö utom vi här på västkusten!     


"Snömannen" var tydligen bara ute och övningskörde, I FALL det kommer snö någon gång. Suck. Men jag undrar i mitt stilla sinne vad han gjorde ute så TIDIGT på morgonen... Hade han snöjour och höll på att somna, så han var tvungen att köra lite rally för att hålla sig vaken?


Oh well, nu är det som det är, och det är inget jag kan göra åt det. Bara att gilla läget, kanske vara tacksam för att vi slipper trafikproblem och av slask blöta skor.


Lätt panik inför kvällen har jag. Makens kusinbarn fyller år och vi har blivit ditbjudna ikväll. Det är alltid trevligt att vara där och umgås, men ikväll är det sista ordinarie Ki-box-passet för i år. Jag var inte nere förra veckan ju, utan hade siktat in mig på kvällens pass. Vill så gärna träna, speciellt med tanke på att det inte blev något helt träningspass igår... Hur gör jag?





Av Jessica - 15 december 2009 20:19

pussmun  

Mica, rub it in, rub it in...  

Här finns då f-n ingen snö fast det kändes  så lovande i morse... Skämt å sido, men det är gott att veta, blir snöabstinensen helt outhärdlig vet jag vart jag ska åka. Jag är så glad (  )att ha en stående inbjudan till Eksjö, men å andra sidan, det är ömsesidigt. Vill ni ha lite go' (?)  västkusthumor, regn och gråväder, salta bad och Liseberg är ni alltid välkomna hit! En marsdejt har vi att se fram emot - yippie yay!


Usch, jag måste skriva av mig lite. Har redan pratat igenom det med AMC, andra motionärer på Friskis, maken och mamma, men fy, det hände en läskig grej på spinningen ikväll...


Vi närmade oss mitten av passet, det var näst sista låten innan den korta återhämtningen, då jag hörde folk börja prata bakom mig. Flera röster hörde jag, och det hör inte till vanligheterna att folk börjar prata mitt i ett spinningpass. Jättekonstigt. Vände mig om och fick syn på en man längre bak i salen som låg på golvet. Han låg på rygg, hade armarna över huvudet och såg ut att krampa. Några i hans närhet hoppade av sina cyklar och ledaren hoppade ner från sin plats och gick upp till mannen som bara låg där. Alla var förvirrade och undrade vad som hände...


Såg någon som la händerna på hans bröst och utförde tryck, som vid hjärt- & lungräddning och flera andra motionärer slöt upp. Man hämtade folk från receptionen och någon ringde efter en ambulans. Hörde mannen kippa efter luft efter ett tag och det lät riktigt otäckt. AMC och några till i närheten av mig flyttade undan cyklar och banade väg fram till mannen så att ambulanspersonalen skulle kunna ta sig fram. Jag blev skärrad och skakig i benen... Fy vad otäckt!


Vi avbröt passet och gick ut ur salen, väntade på ambulansen, och sen blev vi informerade av en värd och verksamhetschefen om att mannen hade piggnat till, att han satt upp och pratade, så han hade klarat sig. Ambulanspersonalen kom och rullade ut honom, och då hade han färg i ansiktet, halvsatt på båren och puh, det verkar ha gått bra.


Jag kände mig helt förvirrad och föreslog att vi skulle försöka få plats på något annat pass, men jag var helt ärligt inte särskilt sugen på att köra vidare efter det här. Några som varit på vårt pass gick upp på gymmet, andra bokade in sig på nästkommande spinningpass, men jag är glad att jag bestämde mig för att åka hem.


(När jag satt på min plats på cykeln, innan vi insåg hur allvarligt det faktiskt verkade vara, och jag fortfarande satt med huvudet vänt över vänster axel och tittade mot mannen kände jag som ett kallt vinddrag på min högra arm och som en "stöt" mot armen, som om någon skyndade sig förbi mig. Jag upplevde det som att det var "någon" som hade bråttom bakåt i salen för att komma till mannens undsättning. Något övernaturligt? Kanske, eller kroppslig reaktion bara? Vet inte, men strax efteråt hörde jag de där kippande andetagen från mannen. Hu!)


Efteråt, när jag kom hem, stod darlingen i köket och lagade mat. Han hade tappat upp ett bad till mig, tänt massa ljus i badrummet och hällt upp ett glas vin som stod på badkarskanten. Precis som om han visste... Jag fick sjunka ner i badet medan han fixade färdigt middagen och kände mig jättetacksam. Precis vad jag behövde - ett varmt bad, lite lugn och ro och tid för mig själv för att tänka.

Av Jessica - 15 december 2009 06:49

pussmun  

Tackar mamma och Margit för kommentarerna. =)


Bra träning igår kväll. Vi var 16 pers på passet vilket innebar ytterligare en extra station. Ledaren igår har en förkärlek för att istället för step-brädan ställa in en "halv bosuboll" på vilken man ska göra upphopp och utfall åt sidan och jädrar vad det suger! När vi nu var så många igår plockade hon även in en matta på vilken vi skulle göra plankan. Inte alla orkade stå i plankan eller hoppa upp och ner på balansbrädan, men jag klarade mig fint.


Efter jobbet idag ska AMC och jag köra ett spinningpass. Det börjar redan 17.30, så det blir till att åka direkt dit från jobbet. Härligt! Sen blir det en lugn hemmakväll har jag planerat.


Vaknade till en regnblöt morgon men nu övergår regnet till snöfall. Det ser riktigt slaskigt ut, men kanske kan det bli lite kallare under dagen. Hörde talas om "naturlig snökanon" på vädret tidigare i morse, som åtminstone över Stockholmsområdet tydligen ska ge mellan 10 och 15 cm snö under dagen. Jag vill också ha snö! Kl 13.00 idag ser det ut som att det ska snöa en hel del, ser jag nu, när jag kollar prognosen igen. Yippie!

  


Av Jessica - 14 december 2009 17:30

Vikter  



Sådär, har kommit hem från jobbet och precis fått i mig lite mikrovärmda rester av höstgrytan från igår. Smakar bra även idag.   


Väntar nu på att klockan ska bli dags för Friskis och ett cirkelgympass. Det är en av mina favoritledare som har passet. =) Jag har lite träningsvärk från dansafron igår, men det går nog över så fort jag får igång kroppen igen.


Det blev inte mycket med snön som föll i morse, men det kommer kanske mer endera dan. Hoppas på det gör jag i alla fall! Var iväg och letade efter silver/vita sidenband på lunchen, men hittade tyvärr inget som jag ville ha. Jag har en så klar bild i huvudet av hur det ska se ut, men jag undrar varifrån såna bilder kommer,  när det uppenbarligen inte går att få tag på ute i affärerna. Det kollektiva medvetandet? Får fortsätta leta - rätt som det är uppenbarar det väl sig.


Näpp, nu ska jag hoppa i träningskläderna, packa ner en liten handduk, gymhandskar, vattenflaska och skor - snart dags att bygga muskler! ;O)

Av Jessica - 14 december 2009 06:50

pussmun  


Mamma och Susanne - tack för de fina kommentarer. =) Ja, det var riktigt julig stämning här hemma igår, och det är så mysigt! Ingen gran här än förstås, men det kommer. Egentligen borde vi försöka få upp den snarast möjligt, för precis som du Susanne, vill jag njuta och mysa innan jul. Redan på nyårsdagen kan jag oftast tänka mig att städa ut julen...


Just nu faller det snö lite sakta utanför. Oh, vad mysigt! Och enligt vad de säger på vädret ska vi nu få kallare väder och snö som stannar! Yippie! En vit jul efter den här vansinnigt mörka, gråa och trista sista månaden vore kanon!


Igår var jag trött efter träningen, som för övrigt var lika bra som vanligt. Jag gick och la mig innan Solstorm var slut, precis som jag misstänkte. Idag har jag lite träningsvärk och gäspar i kapp med mig själv här vid köksbordet, men det ska nog rätta till sig under dagen. Ikväll blir det cirkelgym och jag har nu bokat in mig på spinning i morgon direkt efter jobbet.


Sonen ska till Ortopedkliniken klockan åtta idag och få ett par inlägg utprovade. Får hoppas att det kan göra susen för hans häl, så han slipper operation fram på vårkanten. Är han duktig och använder inläggen hela tiden, kanske belastningen på knölen blir mindre. Jag ska köra honom upp till sjukhuset, så idag blir jag kvar hemma längre än vanligt på morgonkvisten. Känns lite stressande, eftersom jag är van vid att åka hemifrån redan vid halv åtta-tiden.





Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards