jesson

Alla inlägg under juli 2009

Av Jessica - 31 juli 2009 12:50


Kollar efter auktioner på semesterresor och skrapar Trisslotter! *Flämt & stress*. Än hinner vi fly landet om lyckan står oss bi! =) Regn, regn och rusk. Fördelen är att man helt legitimt får krypa upp i fåtöljen, dra filten om sig och sitta och läsa i timmatal.


Eller kolla på simning och friidrott på TV. Eller gå på museum eller utställningar. Men idag har vi faktiskt valt att stanna hemma. Maken tar ett bad, jag sneglar längtansfullt bort mot fåtöljhörnan och ska snart krypa upp där med "Den döende dandyn" - Mari Jungsteds fjärde bok.


Sen ska jag nog baka något trevlig att bjuda familjen på efter kvällens middag, som blir fläskfilé i pepparsås med ris och sallad. I morgon hoppas jag att det blir lite bättre väder så vi kan grilla något gott. Det känns mer somrigt att få ute-i-solen-grillat kött än inomhus-i-stekpannestekt.


Dags att slå upp stora receptsamlingen och leta upp något smarrigt att baka innan jag retirerar till läshörnan för en stunds avkopplande (?!) mordhistoria.

Av Jessica - 30 juli 2009 13:56

 

Tack för supporten, Susanne! <3 I den bästa av världar blir allting precis som man önskar. Tyvärr råder vi inte själva över allt och kan inte påverka allting själva, men är det meningen så är det.


Idag har vi städat! Har inte vågat blogga tidigare, för jag var rädd för att någon skulle komma och hämta oss, spärra in oss på dårhuset och aldrig släppa ut oss igen. ;o) Men nu är det klart. Golven håller på att torka, sista maskinen tvätt för dagen brummar och snart ska vi göra oss i ordning för att åka och uträtta några ärenden.


Sonen och maken var på sjukhuset i morse, så ett 48-timmars-EKG håller just nu på att tas på sonen. Han har massa proppar på kroppen och massa sladdar leder till en dosa han har i fickan. På lördag morgon ska vi till sjukhuset igen och få det borttaget och kontrollerat.


Vad hände igår då? Jo, vi cyklade till stationen, hoppade på pendeln till Göteborg och var sen inne i stan hela dagen. Vi började med att promenera till Gustaf Adolfs torg, där hakade vi på en en och en halvtimmes-stadsvandring. Vi fick lära oss massor som vi inte hade en aning om!


Därefter strosade vi runt i lite butiker, tog en macka och kaffe på Franks coffee och sen tog vi oss bort till stadsmuseet där vi tillsammans med mängder av människor gick en stadsvandring till. Denna gång med inriktning på brott och straff från förr. Mycket intressant!


Duktiga guider förmedlade Göteborgs historia och vi var jättenöjda med vår dag. När vi promenerat färdigt och gjort stan hamnade vi i Avalons utebar där vi tog varsin öl innan vi tog tåget hem igen.

 

 Nu regnar det - igen! Jag tror jag får en höstdepression snart! Det är ju det här man ska leva på resten av året och ända fram till nästa sommar. Hur ska det gå, hur ska det bli? Det kan väl ändå inte regna tre veckor i sträck, eller? Några dagar behöver jag få med sol och bad och hav... Kom igen nu, sommar'n! Jag vill ha SOOOL!



Av Jessica - 29 juli 2009 11:18


Tack för din uppmuntran Röshultskan - vi är mycket intresserade och finns det en chans på det här objektet så tar vi den!


Legat länge, länge i sängen idag, så skönt. När jag kände mig nöjd gjorde jag en Pippi och la fötterna på huvudkudden och plötsligt kunde jag ligga kvar en stund till. Såg rummet ur ett annnat perspektiv, tittade på mönstret i tapeten och mediterade en stund. Riktigt härligt. Jag tror aldrig jag sovit så mycket på en semester som i år. Det är säkert någon nytta med det också.


Idag ska vi göra någon trevlig utflykt har jag tänkt mig. Maken vet inte riktigt om det än, han sitter i fåtöljen och hans morgonrufsiga huvud sticker upp bakom G-P:n. Får ta ett litet prat vid köksbordet och se vart vi styr kosan. Något måste vi ta oss för!



Av Jessica - 28 juli 2009 09:11


Så rätt, Susanne, i fantasin är det jag som bestämmer hur det ska vara. Underbart att ha en sådan plats att förflytta sig till utan att det kostar en krona eller tar någon tid att ta sig dit.


Det är tisdag och idag ska vi ut och åka en sväng. Kika på hus och drömma oss bort ytterligare... Det hade allt varit bra skönt med en egen plats på jorden. Ett ställe som är vår lilla yta på planeten, vår alldeles egna plats under himlen. Vi behöver inte så stor yta, ingen jättetomt, inget palats, bara några väggar, ett tak, en gräsmatta att sätta fötterna på och en rabatt att påta lite i ibland...


Jag har ju ett önskemål till förstås, och det är att flyttar jag härifrån så flyttar jag inte en enda centimeter längre bort från havet. Behöver inte bo på stranden, eller ens ha havsutsikt, det är inte det som är det viktigaste, men jag vill gärna kunna promenera till havet. Mmm, det hade varit fint.

Av Jessica - 27 juli 2009 12:51


Tack AMC, det ska bli spännande att se det nya fatet! =) Du är så duktig och produktiv!


Idag regnar det - igen. Det strilar och rinner, droppar och öser ner om vart annat. Vojne, vojne. Vad gör man? Sol och bad vid Smarholmen är uteslutet. Ut och fotografera? Nej, det är inte roligt att promenera runt med kameran när man blir dyngsur. Och vad ska man ta kort på? Ingen inspiration alls idag för det. Kanske om man skulle åka någonstans och fotografera inomhus i så fall...


Maken jobbar just nu. Det har regnat mer än en dag den senaste tiden, vilket resulterat i att han på sin semester blivit tillfrågad om han kunde tänka sig att åka runt och laga läckor idag. Tja, varför inte, när det ändå inte är strandväder?!


Fick gott grillat hemma hos våra vänner igår. Tips på nya grillsåser, gott vin, trevligt sällskap och fina barn fick vi också njuta av. Nice! Det var första gången vi var och hälsade på dem i deras nya hus. Mysigt, och alldeles perfekt för den lilla familjen! =)


Nä, nu ska jag tända lite ljus, sätta på skön musik, plocka fram kalligrafipennorna & teckningsattiraljerna och försvinna in i fantasins värld en stund. Hoppas det är soligare och varmare där. ;o)







Av Jessica - 26 juli 2009 09:31


Det är en gråmulen söndagsförmiddag, jag har vikt tvätt och ska strax gå in och duscha & göra mig i ordning. Vi ska till mina föräldrar idag. Det har inte blivit av tidigare i veckan trots att vi planerat det. Men idag tror och hoppas jag att allt faller på plats så vi kommer iväg.


Sen ska vi åka till Vallda och hälsa på våra tidigare grannar. Det ska bli så kul att träffa dem igen. Och framför allt barnen, de har säkert massor att visa och berätta. Tar nog med kameran och knäpper några bilder så jag har dem att titta på när jag saknar dem för mycket. Åh, det kommer att bli kanon ikväll!


Nu hoppar jag in i duschen, sen blir det kaffe, macka och resten av G-P innan vi ger oss iväg! Todelido!


Av Jessica - 25 juli 2009 17:51


Igår styrde vi alltså kosan till IKEA och det blev bra i sonens rum. =) Lite tomt på väggarna känns det bara just nu, när man ser så mycket mer av dem plötsligt, men det är ju lätt avhjälpt med några fräcka planscher, eller vad han nu kan tänkas vilja ha.


Maken monterade ihop allting medan sonen och jag åkte och uträttade massa ärenden och handlade. Bra team work - var och en gör det som den är bra på.


Sen var det dags att fixa lite mat. Maken grillade kött, jag gjorde melonsalsa, mangoraja, klyftpotatis & morötter i ugn och till det en sallad som vi avnjöt tillsammans med Xtravaganza och hennes make. Sonen var på bio med några kompisar, och skulle därför inte äta hemma.


När vi ätit upp maten, och övriga i sällskapet intagit det sista av tidigare dags hallon- & limepaj packade vi in oss i Xtravaganzas bil och åkte hem till svägerskan och svågern i Anneberg. De hade precis kommit hem från en fyradagarstripp till Bornholm, så de hade en del att berätta. Vi blev kvar där till sent och det var så mysigt att sitta ute och bara tjôta.


Idag har det varit en hyfsat fin dag, vädermässigt. Ganska varmt och solen har kikat fram en hel del. Inte direkt något Jessica-vill/måste-åka-till-stranden-väder, men ändå. Man får vara glad för det lilla...


Maken och sonen befinner sig just nu på Tingbergsvallen. Det är match mellan Tölö och Reading och sonen jobbar medan maken är åskådare. Äntligen lite fotboll för deras del! ;o)


När de kommer hem ska vi grilla och ha en skön hemmakväll. Ser fram emot att sitta på framsidan sen och bara mysa. Till middag idag blir det grillspett och fisk med kokt färskpotatis samt sallad. Mmmm, jag ska nog gå och börja förbereda grillspetten och  göra salladen nu. Det börjar vattnas i munnen...

Av Jessica - 24 juli 2009 10:27


Blev inte klar med överföringen av bilderna igår - det hakade tydligen upp sig, och sen ville jag inte gå in i sonens rum och störa honom och kompisarna. Får göra ett nytt försök idag.


Igår fick maken och jag sällskap av Xtravaganzas make till middagen och när kaffet skulle serveras dök Merca upp. Han kände doften av kaffe och nybakt förstås.


Efter fikan blev vi sittandes och spelade ett par omgångar Chicago. Det gick riktigt bra för mig faktiskt. Brukar inte har tur med korten, men igår hade jag det. Blev dock snuvad på en Chicago det allra sista. Jag satt där med tre ess och två kungar men Xtravaganzas make hade förtur och sa Chicago före mig!


När gubbarna gått hem satte maken och jag oss i soffan och tittade på "Rallybrudar". Härlig film! Röse är bra och Lundqvist. Har du inte sett filmen, gör det! =)


Kvart över nio steg vi upp idag. Den här gången har det inte varit svårt alls att komma in i semesterlunken. Jag brukar normalt sett vakna tidigt, som vanligt - första semesterveckan åtminstone - men som sagt, nu bara sover, sover och sover jag! Det känns helt underbart. Redan totalt avslappnad med andra ord.


Idag blir det en tur till IKEA. Vi ska få hjälp av Stenis att frakta hem sängen till sonen. Så idag åker hans loftsäng och bäddsoffa ut - Stenis och Footie adopterar dessa - och sonen får ett nytt rum. =) Kul med nya möbler och grejer. Det är roligt att köpa nytt, greja och göra om.


Funderar ju på att rusta upp vår balkong också. Det krävs en del pengar för det, och med den typen av väder vi haft den senaste veckan vet jag inte om jag verkligen har lust att investera något i det här projektet över huvud taget. Kommer vi ens att kunna utnyttja det utrymmet mer i år?


Jodå, det kommer vi alldeles säkert, för efter regn kommer sol, men jag har inte hittat alla rätta detaljer som jag vill ha än. Jag vill göra balkongen mer ombonad - inreda med naturmaterial, betong och gröna textilier. Har inte ritat upp allting än, hittat rätt utemöbler, eller parasoll/solsegel men börjar jag sätta mig in i det och väl bestämmer mig kommer allt att falla på plats, det är jag helt säker på.


Nu börjar det röra på sig i rummet bredvid, sonen har vaknat och nu ska vi börja röja i hans rum - igen! Det låter helt otroligt, men det är inte bara det att vi ska montera ner sängen och soffan, och bära ut dessa, utan på bara ett par dagar har där redan börjat samlas disk, tomma läskburkar och se så där skräpigt och stökigt ut som bara hans rum kan. Hmmm, tonåringar...



Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards