jesson

Alla inlägg under april 2010

Av Jessica - 30 april 2010 08:18

  

Kära mor, Susanne och Åsabo, tack för era kommentarer och för att ni tror på mig. =) Ja, nu är det bara att leva i nuet - ingen idé att gräma sig, bli bitter och rota i det förgångna. Kursen är inställd på framtiden - nu åker jag! Tut - tuuut!


Familjen har gett sig iväg till jobb och skola, jag har läst G-P i lugn och ro, hängt en maskin tvätt och sitter nu vid TV:n där Nyhetsmorgon visas, har ätit två kalasgoda grova mackor med ost & skivad kiwi och druckit en kopp gott kaffe på färskmalda Juncalitobönor. Kvart i tio ska AMC och jag till Friskis och träna. Idag blir det först cirkelgym, därefter spinning.


I eftermiddag åker sonen och maken till Laholm på träningsläger med fotbollen. Jag får en helg för mig själv och tror i nuläget att den kommer att bli ganska innehållsrik. Jag har bland annat planer på att åka till mor, träffa Ability och träna. Blir det fotoväder kommer jag att ge mig ut på en fotorunda och så ska jag städa av lite här hemma. Hoppas på lite soltid på baksidan också. Vill halvligga i baden baden-stolen, läsa och låta solen värma mitt ansikte. Har inte sett någon väderleksprognos för helgen, så jag har ingen aning om vad som kan förväntas.


Nu ska jag gå och fixa lite innan det är dags att åka till Friskis. Ha en skön fredag!

Av Jessica - 29 april 2010 17:23

  

för skället mor. ;o) Det var dock helt obefogat - det var ju idag som vi planerat in ett lunchbesök hos sonen på restaurangskolan, inte igår. Tyvärr var det dock fullbokat, så det blev inget av. AMC och jag köpte lunch på Garlic istället... Annars hade jag förberett sonen på att jag skulle ha kameran med mig för att fotografera både mat och personal, så allt var riggat och klart, men p g a att restaurangen var stängd igår och många bokade om från igår till idag var det fullbokat direkt i morse... Vi hade inte en chans. 


Nå, nu är det dags att förklara för alla som inte redan vet om det: Jag har slutat på mitt jobb! Idag gjorde vi klart allt, skrev papper, lämnade tillbaks nycklar, larmkort och mobiltelefon. Det är inte självvalt, att jag slutar, men jag är ganska nöjd ändå faktiskt. Nu ska jag plugga igen! Om tre veckor beräknar jag vara igång med att läsa lite förberedande kurser och till hösten ska jag läsa Grafisk Design i Göteborg. Det kommer att bli toppen tror jag!


Nästa fredag ska AMC och jag till jobbet och vara med på fredagsfikan - ja, för AMC slutar också nu - och ha en officiell "avtackning". Det kommer att kännas konstigt, jag har ändå varit på företaget i nästan fem år, men eftersom det är som det är och jag inte kan göra något åt situationen är det bara att blicka framåt som gäller.


En ny period i livet tar sin början och det ska bli spännande! Nya möjligheter, nya erfarenheter och säkert en massa nya intressanta bekantskaper att göra. Först ska jag dock bara vara ledig, ta dagen som den kommer, fotografera, läsa, sola och njuta av våren! Det kommer att bli så bra!

Av Jessica - 28 april 2010 22:25

Jaha, så var det fotboll på TV igen då ja - Barcelona vs. Inter. Någon som är helt inne i matchen, tro? Dubbeljäpp! Fram med kameran; de märker ingenting ändå, tänkte jag och knäppte denna bild.

  

Foto: Jessica Rambäck


Jag satte mig i köket och skulle skapa. Ville måla en tavla med fulgulliga prinsessor, efter inspiration från de härliga tavlorna på Prickig Katt som jag såg igår, målade av Malin Leijonberg. Jag hade varit på Jannes färg och inhandlat nya akrylfärger, men att hantera dem och få fram bilden jag hade inom mig visade sig inte vara helt lätt, fast den knackat på. Det fick bli lite fotopill istället och eftersom månaden snart är slut kommer här en liten bildserie som beskriver några av de händelser som ägt rum under denna härliga aprilmånad.


Av Jessica - 28 april 2010 14:11

  

för era kära kommentarer Mica och AMC. Jag ska stretcha på, använda linimentstiftet och hoppas på att det löser sig. Jag är lite mer rörlig i nacken idag - får inte ont när jag rör huvudet i sidled, bara när jag böjer det framåt. Då gör det i och för sig rejält ont, men det går åt rätt håll i alla fall.


Idag kom sonen hem tidigt från skolan efter att ha gjort ett nationellt prov i engelska, som han kände sig nöjd med. Nu sitter han på sitt rum, städar i sina garderober, gör i ordning, och jag är så stolt över hur duktig han är. I morgon har jag planerat med AMC att vi ska gå till restaurangen på hans skola och beställa en 2- eller 3-rätters meny till lunch. Sonen serverar och har godkänt att vi kommer. Det ska bli jättetrevligt! =)


Ikväll blir det fotbollskväll hemma hos oss igen, Mark kommer hit, precis som igår och jag ska fundera ut vad jag ska göra då. Eventuellt måla något kanske - ska ta mig till Sniff och Snabb senare i eftermiddag och kolla om de har några roliga färger jag kan kasta mig över. Jag vill gärna måla och har en idé om vad och hur jag ska göra, men vet inte riktigt vad jag ska göra med konstverken när de väl är klara, det är det som håller mig tillbaks något...


Jag har en idé om att göra en bildvägg ovanför side boarden, men hade nog tänkt att det bara skulle vara mina egna fotografier där i valnötsramar. Lite olika storlekar och format. Hade inte tänkt ha några målade tavlor där, men det finns motiv inom mig som knackar på, vill komma ut och bli målade. Måste kanske tänka om. Blanda och ge?!



Av Jessica - 27 april 2010 18:43

  

Camilla H, Susanne och mor, tusen tack för ert stöd - det gjorde nog susen! =) Jag var dock felinformerad, det var inte alls magsäcken som skulle göras ett ultraljud på utan man ville kolla lever, galla och bukspottskörtel. Det var inget som såg anmärkningsvärt ut där, och jag hade fin färg på min lever, sa läkaren som gjorde ultraljudet, och det är jag givetvis tacksam för. Vem vill inte ha fin färg på sin lever?


Jag har dock haft lite ont i magen idag, men jag tror det är efterdyningar bara - jag tror att den verkliga orsaken till magsmärtorna har varit stress. Den stressen är numera eliminerad, så nu ska det bara bli bättre! I morgon har jag en tid hos husläkarna, men jag funderar starkt på att avboka den... =)


Nu är sonen och maken på fotbollsträning, därefter följer ett möte och jag är således ensam hemma ett par timmar ikväll. Extra fejsbookade en förfrågan angående en kvällspromenad förut, så när hon kommer hem från Göteborg ska vi gå ut och röra på oss. Härligt!


Jag hoppas att en rask promenad (eventuellt med stavar) kan lindra smärtan i kappmuskeln - ja, för den har spökat hela dagen idag igen! Helt hopplöst och jag blir så TRÖTT på den! Vad är problemet? Här försöker jag leva mitt liv, som vilken frisk, kry och hälsosam fyrtioettårig träningsfanatiker som helst, och så låser sig hela högersidan från skulderbladet upp till hårfästet i nacken. Helt stört! Det får bli linimentstift ikväll innan sänggåendet och sen vill jag inte veta av den här bråkiga muskeln mer!

Av Jessica - 26 april 2010 21:12

Måndag och kvällen är här. Jag har nyss kommit hem från fotokursen. Fick låna en inspirationsbok av fotoläraren och nu har vi bara en gång kvar, sen är det slut för den  här omgången. Jag vill mer, men det kommer säkert en dag och tid för det också. Nu får jag ägna våren och sommaren åt att träna på det jag hittills lärt mig, innan det är dags för nästa steg.


I morgon ska jag till röntgenavdelningen för ett ultraljud av magsäcken. Jag känner inget av mina tidigare magsmärtor längre, som tur är, men det är väl lika bra att de får kolla så att allt verkligen ser helt okej ut också.


Nu kom maken hem från svägerskans och svågerns butik. Han har hjälpt dem att installera den nya kassaapparaten. Han vill se på TV, så jag väljer att avsluta här för ikväll. God natt!

Av Jessica - 25 april 2010 12:50

Vi hade en mycket trevlig kväll hos AMC och Krig igår. Åt god mat, myste och spelade spel. En riktigt bra kväll var det, tack kära vänner. =)


Idag har Merca kommit hit för att hjälpa oss dra el på baksidan. Detta för att vi av svägerskan och svågern fått en markis,  vilken maken monterade igår. Tack snälla, underbara ni för den - den blev kanon! Vi ska byta markisväven, så vi får samma som på framsidan, men den funkar som den är så länge. När Merca började greja frågade han om vi skulle ha belysning också. Det hade vi inte tänkt i nuläget, men eftersom han ändå är här nu och fixar så tog vi ett snabbt beslut, åkte till Ljusexperten och inhandlade två lampor som vi hoppas ska passa ihop med resten av grejerna, när de väl kommer på plats. 


Vi har nämligen tvingats göra oss av med möblerna vi hade där, eftersom bordet gått sönder och nästa projekt var alltså att fundera ut hur och vad vi skulle göra och vilken stil vi ville gå på. Nu tog vi oss an problemet i bakvänd ordning, kan man säga, men det har vi gjort förr och det har ju blivit bra, så det blir det säkert denna gång också.


Jag tänker närmast på när vi för två år sedan gjorde om allt här hemma förutom hallen och köket. Då inledde vi allt med att köpa en plattis. Inte helt logiskt, men den var bra, till rätt pris och vi skulle ju ändå ha en... Sen målades och tapetserades det, rensades, slängdes och inhandlades nya möbler. Plattisen blev lite kronan på verket, och passade perfekt. Hoppas det här projektet bli lika lyckat.


Som det är just nu har vi alltså en markis, två baden baden-stolar som vi köpte igår och belysning, men inget bord och inga stolar för övrigt. Tankarna som jag har går ungefär så här:


Alternativ 1: En loungeavdelning att sitta och softa i hade varit trevligt att ha. En soffa, ett bord och en eller ett par fåtöljer i konstrotting, stora krukor, en betongbänk och att dekorera med AMC-tillverkade detaljer i betong. Färgskala: grått, svart och grönt.

Alternativ 2: Ett rejält bord i aluminium, grått eller svart, med 6 flerpositionsstolar, så att vi har en riktigt bra matplats för långa, härliga grillkvällar i goda vänners lag. Naturligtvis går även detta att förgylla med härliga krukor och läckra betongdekorationer. Funktionen blir ju densamma som vi haft tidigare, men frågan är om det inte är det mest användbara och förnuftiga att göra...


Nåja, nu börjar solen bryta fram lite grand genom molnen, så när grabbarna är klara på baksidan ska jag nog ta med mig en bok ut, göra mig hemmastadd i baden baden-stolen och bara njuta. Ah, härliga söndag!


Av Jessica - 24 april 2010 06:52

  

Det är en sagolikt vacker morgon, denna lördag. Solen skiner, himlen är blå, det är vindstilla och jag är den enda som är vaken här hemma. Det kryper i kroppen på mig, jag vill komma ut och iväg på en promenad, men jag ska först skriva klart det här inlägget och sedan läsa morgontidningarna.


Idag blir det en timma eller två ute i solen. Åh, så gott att få lite färg i ansiktet och att känna solens värmande stålar mot min kind... Är svältfödd på det och vill bara ha mer, mer, meeer sol och värme! =)


Till kvällen ska maken och jag åka till Vallda. Vi ska hem till AMC och Krig på en grillkväll. Passar ju perfekt en sån här dag, bra tajmat, AMC. Det ska bli roligt. Äta god mat, prata, umgås och gulla lite med deras rottweiler. Tur att han gillar mig och jag gillar honom, för det är en stor, kraftfull, stark och mäktig hund!


Jag skulle inte vilja vara ovän med en sån, det kan jag säga. Han äter inte direkt småbarn till frukost, men en av hans leksaker är ett stort däck, som han sätter tänderna i, bär runt och ruskar loss. Men så verkar han inte tro att han är så stor och kraftfull, den lille goingen. Sist vi var där ville han sitta i mitt knä, precis som han verkligen trodde att han är så liten att han får plats där, som vilken chihuahua som helst. =)


Nu blir det till att krypa upp i fåtöljen, lägga en filt om benen och plöja igenom tidningarna, sen ska jag ut och gå min 55 minuters-runda innan frukosten. Ha en riktigt skön lördag nu!

Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards