jesson

Direktlänk till inlägg 21 maj 2011

Pay it forward

Av Jessica - 21 maj 2011 07:29

 

God morgon! Vaknade tidigt, runt sex, och hade en briljant tanke i huvudet. Det var längesen jag tänkte på det här, men nu tycker jag att det har blivit dags igen; jag ska köra en "pay it forward-runda" - häng på du också!


Vad är då pay it forward? Jo, Haley Joel Osment, ni vet killen med repliken "I can see dead people" i filmen "Sjätte sinnet", som för övrig är en av mina absoluta favoritfilmer, har även medverkat i en film som heter just "Pay it forward". Pay it forward-idén går ut på det här: någon gör dig en tjänst, någonting stort, någonting som du inte kan göra själv, och istället för att återgälda denne skickar du vidare till tre personer. Och nästa dag skickar var och en av dem du hjälpt vidare till tre till. Dan därpå skickar var och en av dessa 27 till ännu tre. Och om alla, varje dag, i sin tur skickar vidare till ”sina” tre är man på två veckor uppe i 4.782.969 personer! Så många glada och hjälpta människor vi får då.


 

Nu är det ju så gott som omöjligt att få alla att hänga med på det här och det kan vara svårt att uträtta stordåd, men man kan göra det i det lilla, för sin egen skull, som en kul grej, för att känna sig lite extra nöjd med sig själv, och saken är att du inte ska förvänta dig något tillbaka och du ska heller inte berätta för någon att du gjort det! Det här är min egen lilla twist på idén... Du gör helt enkelt en god gärning för tre personer, känner dig glad för att du hjälpt eller gjort något för någon men du ska inte berätta för världen om det. Du gör ju inte det här för att andra ska tycka att du är bra, för att du ska få cred, utan för att andra ska må bra, bli glada eller hjälpta. Det, i sig, är din belöning!


Blandar man sedan ändå in tanken om "what goes around comes around", kanske man får tillbaks oväntad hjälp någon gång när man själv behöver det, men då inte nödvändigtvis från någon du själv gjort något för! Det är ju heller inte det som är huvudsyftet med min lek. Du ska göra något för någon annan utan att vänta dig att få en guldstjärna i himlen. Låter det som en bra idé? I så fall kör vi tycker jag!


Här är ett par exempel på vad man kan göra som jag kommit på själv: köp en trisslott, gå med den till en matbutik, säg till kassabiträdet att ge nästa person som köper till exempel bullar, någon som är blond, tredje kunden från och med nu, eller vad du nu hittar på som kriterie för att personen ska få din "hjälp", lotten. Vad kassabiträdet säger till din utvalda mottagare är upp till henne eller honom. Är kassabiträdet oärligt kanske din tänkta mottagare aldrig får sin överraskning, men det må vara hänt...


 

En annan grej som man kan göra är att gå till ett fik, betala för en stor latte och säga till personalen att nästa person som beställer det får "din" latte. Man kan även hjälpa någon man känner med att klippa gräset, ge GT-försäljaren en femtiolapp i dricks eller ja, vad som helst. Du kan säkert hitta på massa andra bra grejer att göra för dina tre personer. Mitt bankkontonummer är t ex 1234 567-890-123! Nej, jag skojar förstås! ;o) Lycka till och ha det så skoj! :)


I gårdagens "Så ska det låta fick "without love, where would you be now"-låten mig att tänka på den här gamla sköna låten:



Vi kan nu tillsammans få folk att kanske tänka just : "why did you do it", fast på ett positivt sätt! =) Ha en skön lördag!


 


 
 
AnetteJ

AnetteJ

21 maj 2011 10:02

I´m all in !!!! En brilliant idé. Jag delar med mig av ditt inlägg i min blogg när jag kommer hem , om det är ok.
Min goda gärning blir att gå upp till campingens livs o betala för morgondagens sex frallor :0) !!

ha det fint
kramisar

http://www.jersmyrs-tillvaro.bloggplatsen.se

Jessica

21 maj 2011 13:22

Toppen! :)

Men för fasen Anette, du hade väl ändå tänkt betala för dina sex frallor i morgon, eller brukar du inte göra det?! Din goda gärning blir alltså att betala för dig för en gångs skull...? (Eller säljer de bara sex frallor om dagen?)

Fniss!;o)

 
Ingen bild

AMC

22 maj 2011 10:59

en himla bra idé, det skall jag göra nästa gång.
brukar iof. överraska grannen/grannarna med att skotta hans/deras garageuppfart, när de är borta.

Jessica

22 maj 2011 11:20

Jo det jag ju att du gör - vilken toppengranne de har - men det gör du ju mest för din egen skull, för att du tycker att det är så himla kul att skotta, eller hur? ;o)

 
AnetteJ

AnetteJ

22 maj 2011 19:44

Shit så fel det blev !!!! Jag betalade för 12 frallor i morse ha ha ha .

http://www.jersmyrs-tillvaro.bloggplatsen.se

Jessica

22 maj 2011 19:46

=)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 25 november 2012 14:10


   

Av Jessica - 22 november 2012 19:41


Ja, du ser rätt, det står Skapica.se i min nya header. Och bilden repeteras i det här inlägget. Men lugn, det är som det ska vara. Sidan har inte blivit kapad och/eller saboterad. Jag har pratat om det här ett tag, och nu börjar jag så smått fl...

Av Jessica - 22 november 2012 05:33


Det finns mycket vackert att se även den här årstiden om man bara tittar. Åkte förbi NK på Östra Hamngatan igår kväll och där hade de så fin julbelysning. Som kransar av ljus runt NK-loggorna på fasaden. På Kungsgatan syntes kungakronor med båd...

Av Jessica - 21 november 2012 05:46


Äntligen onsdag - en härlig dag! NyVana i småregn igår - tre personer var vi som traskade iväg, trotsandes mörkret och kylan. Det är skönt att trampa fram där i urret och framför allt är det skönt när man är hemma igen. Då är man värd en klapp på axe...

Av Jessica - 20 november 2012 05:40


Igår efter jobbet var jag så trött, så trött. Jag skulle åka och träna men hade ingen ork alls i kroppen. Med ett tryck över pannan, frusen och halvkymig, kröp jag till kojs redan vid åttatiden. Skulle läsa men somnade. Jag var vis som en gamma...

Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards