jesson

Alla inlägg under maj 2012

Av Jessica - 18 maj 2012 10:13


Experimenterar med lite olika inställningar på kameran och tillbehör denna lediga, mulna fredag. Exponeringskompensationsknappen är en sak jag inte använt så mycket på min kamera hittills. Man får liksom lära sig en sak i taget. Nu ska jag prova mer och mer, för jag gillar att man kan fixa till en underexponerad eller överexponerad bild redan vid fotograferingstillfället. Det är dessutom kul att testa flera olika saker som påverkar exponeringen samtidigt. Denna knapp plus en reflexskärm till exempel.


Nackdelen med att själv hålla reflexskärmen samtidigt som jag ska fotografera är dock att det är ganska svårt att få rätt skärpa, eftersom kameran är relativt tung att hålla med endast en hand och den lätt blir lite skakig, men ljuset blir ju tusen gånger bättre! Nästan för bra i det här fallet faktiskt. Men hade jag vridit exponeringskompensationsknappen åt minushållet och rent av använt mig av mitt stativ och en reflexarmhållare hade jag kanske lyckast ännu bättre med sista bilden :o)





Imorgon hoppas jag få använda mig av min reflexskärm vid lite portättfotografering då jag har en bröllopsfotografering inbokad. Det ska bli så roligt och jag är pirrig i kroppen inför det stundande uppdraget. 


Jag tycker att det är roligt att lära mig nya saker och jag vill gärna utveckla mitt fotograferande. Känner att jag är redo för en ny fotokurs snart - någon som har tips om någon bra kurs? Gärna en distanskurs på nätet...? Hör av dig till mig!

Av Jessica - 17 maj 2012 17:18



Visst har jag ägnat en stor del av dagen åt att spela spel och bläddra i tidningar, men jag har faktiskt gjort lite nytta också. Maken drog igång dammsugaren och då kunde ju inte jag bara sitta still och göra ingenting. Så fram med ljudboken, på med headsetet och ner med vatten och såpa i städbyttan! Stryktvätten fick sig också en omgång och det är så skönt nu när det är gjort. Och faktum är att jag känner mig mycket tröttare efter en sådan här "slappedag" än efter vilken annan produktiv dag som helst. Det kan aldrig vara bra att vila för mycket...


P.S Du kommer väl ihåg tävlingen om de fina Edbladörhängena som pågår här på bloggen just nu? En morsdagspresent till dig själv kanske? Eller en bara för att-gåva? En present till någon annan? Hur som helst, det är lätt att delta så ta chansen! Om inte jag själv anordnat tävlingen hade jag varit med och tävlat! I löve them!

Av Jessica - 17 maj 2012 10:53



Men jag har massa roliga tidningar att bläddra igenom så jag tänker ta en riktigt slapp soffhängsdag. Because I'm worth it! 

Av Jessica - 16 maj 2012 13:56




Udda vinklar är temat för en fototävling till vilken jag själv precis skickat in det här bidraget, som jag hoppas få vara med och tävla med. Du kan inte göra något för att påverka resultatet, men håll gärna tummarna för att den här bilden från förra sommaren håller måttet! Jag tycker den är ganska cool...

Av Jessica - 16 maj 2012 05:41



Med en lätthet (till och med utöver den vanliga) hoppade jag ur sängen i morse och utropade: "Äntligen har det blivit onsdag morgon!" "Du menar inte det på riktigt", sa maken i tron att jag var ironisk, men visst menade jag det! Det är kortvecka i och med att det är Kristi Himmelsfärdsdag imorgon - yippie - och långledigheten, som varar fram till och med söndag, ligger och väntar bakom lunchklockslaget. Lyxigt! Men först ska vi alltså se vad den här halvdagen har att erbjuda.

Av Jessica - 15 maj 2012 06:01



Gårdagens lunchpromenad fick mig att tvivla på om det verkligen är vår och att vi går emot sommar. Det blåste, småregnade och var allmänt ruggigt ute. Hoppas det kommer lite gott väder snart - jag känner mig svältfödd på det... Brrr.

Av Jessica - 14 maj 2012 06:02


TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD - TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD - TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD



Det har blivit dags för en ny tävling här på bloggen, kära läsare!

Du kan denna gång vinna dessa ursnygga, nickelfria Andorraörhängen i blankt rostfritt stål med klara cubik zirkoner på halva utsidan och halva insidan designade av Cathrine Edblad. Diameter 16 mm. (Värde 249 kr.)

För att delta och ha chans att vinna gör du så här:

(Jag har gjort några förtydliganden sedan jag först la ut tävlingen)
 

1. Mejla svaret på frågan: ”Vilket år köpte och tog Martina över Butik Gläntan?" till jesson69@hotmail.com. Svaret hittar du här.



2. Kommentera detta inlägg med ”Jag är med och tävlar”
 

 
3. Skriv en motivering i din kommentar varför just du ska vinna. Den mest övertygande motiveringen vinner!



4. Gilla Butik Gläntan på Facebook



Kopiera gärna tävlingsbannern och lägg upp den på facebook eller din egen blogg och länka hit.


Tävlingen avslutas den 31 maj och vinnaren presenteras på bloggen den 1/6.



OBS! Det är viktigt att du gör alla moment för att delta; svarar på frågan, kommenterar detta inlägg, motiverar och gillar Gläntan på fb. Har du glömt något av dessa steg? På't igen bara! :o)


TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD - TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD - TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD


Av Jessica - 14 maj 2012 05:49




Jag har sovit gott i natt och det var med lite förvåning jag hörde klockan ringa i morse. Kunde det verkligen redan vara dags att gå upp? Så var fallet, och när jag väl förlikat mig med tanken var det inga som helst problem att ge sig i kast med denna måndag. Det blåser friska vindar här i våra trakter idag och jag får nog vara beredd på en ganska kämpig cykeltur till jobbet. Men det ska nog gå.

Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards