jesson

Alla inlägg under maj 2011

Av Jessica - 20 maj 2011 17:16

 


Ja, nu är det snart fredag kväll, färdigjobbat för den här veckan, om det inte blir lite fotografering i helgen vill säga. Det bästa med fredag är att man vet att man kan gå och lägga sig när man vill på kvällen, för att man är ledig dagen efter! Det är lyx. Sen vaknar jag ju förstås ganska tidigt ändå, även på helgerna, men det är just vetskapen om att man KAN sova, om man VILL, som är själva grejen!


Nu börjar jag förutom att sakna själva Mac:en även längta sjukt mycket efter mitt CS5! Photoshop och Illustrator - ho-hoo, where are you, liksom?! Jag får hålla till godo med olika gratisvarianter av bildredigeringsprogram på nätet,  och det funkar ju ett tag, men jag kommer att bli kalasglad och riktigt "hel" igen först när jag har mina kära program att tillgå.


Nu har det blivit dags att gå och svänga ihop lite fredagsmysmiddag i köket tillsammans med maken. :)

Av Jessica - 20 maj 2011 05:51


Vaknade till ett soligt Kungsbacka denna fredagmorgon. Det kommer att bli en bra dag idag, det känner jag i hela kroppen! Tänk vad mycket glädje lite sol kan ge. =) 


Saknar fortfarande vår Mac. Men maken gjorde en diskdefragmentering på PC:n igår, uppdaterade webbläsaren och slängde ut massa gammalt skräp vilket snabbat upp datorn en hel del. Men ändå... Om du bara visste vilket jädra surr det är på den här laptopen! Den låter så mycket att det är svårt att tänka nästan! Och nej, jag har vanligtvis inte så stora problem med det, även om det kan verka så ibland. :)



Ja, så var man då ett diplom rikare. Sista träffen med starta-företaggruppen var alltså igår kväll. Jag kommer att sakna våra torsdagar tillsammans. Vi var ett härligt gäng, med många olika affärsidéer, och jag ser med glädje fram emot att se hur det går för alla i framtiden. Vissa är redan i full gång med sina företag och jag önskar att jag också var det!


Om ett par veckor öppnar bland annat en ny butik i Åsa. Jag kommer självklart att vara där under invigningshelgen och lyckönska en av mina kurskamrater! Men jag passar väl på att ge henne lite smygregklam redan nu. Klicka på loggan så kommer du till hemsidan.

  

Av Jessica - 19 maj 2011 06:43

  


Fortsätter att leverera ljusa och "glada" bilder från vår lilla stad, dagen efter den "svarta dagen" och det gråregniga vädret till trots... Har precis läst tidningen och enligt den dödades mannen i tågolyckan igår, som befarat, men det framgår dock som väl är att ingen kom till skada vid olyckan i Onsala igår morse, då bilen som var en slamsugare välte. Och inte mycket skit läckte tydligen ut heller som tur är för de närboende.


Jag vaknade tidigt i morse, tittade ut genom sovrumsfönstret och kunde konstatera att det regnade ganska ordentligt. Läge att krypa tillbaka ner i sängen må hända, men inte för min del. Nej då, jag klädde på mig och traskade iväg med luvan på jackan väl åtdragen runt huvudet och hörlurarna väl instoppade i öronen. Ganska mysigt faktiskt. Men det blev ingen lång runda denna morgon, bara drygt tre kilometer. Det fick räcka! På min vandring stötte jag på såväl maskar som tagit sig upp ur sina vattenfyllda underjordiska gångar och fåglar men dagens mäktigaste naturupplevelse fick jag när jag siktade ett rådjur framför mig på gångbanan. De är bra fina de där djuren! :)


Ikväll är det sista tillfället avseende starta eget-kursen och nu är jag bra sugen på att komma igång! Jag har en grej på gång, och går det som jag hoppas och vill på den fronten är det bara att tuta och köra! Gör det inte det, får jag eventuellt smyga igång lite försiktigare...

Av Jessica - 18 maj 2011 19:30


I morse kom två arbetskamrater in på jobbet och berättade att de mött flera utryckningsfordon på väg ut på Onsalahalvön. Poliser, brandbilar och ambulanser... De hade dock inte sett orsaken till utryckningen, men på radion hörde jag senare att en personbil kört av vägen vid Mariedal och att de höll på att röja upp där ute. Hoppas ingen kom till skada vid den olyckan! Jag har inte hört mer om det sen.


Vid tvåtiden var det dags igen. Jag pratade med sonen i telefon och han berättade att när han och en kompis varit på väg hem till kompisen hade det varit ett stort pådrag vid stationen. Han sa att poliserna gick längs rälsen och plockade upp "delar" i blå sopsäckar. Fatta vad otäckt! Senare läste jag på Radio Hallands hemsida att någon blivit påkörd av tåget och nu ikväll läste jag mer om olyckan här. Fy vilken otäck dag!


Jag frågade sonen när jag hämtat upp honom efter jobbet om han behövde prata med någon, men han hävdade bestämt att han inte behövde det. Hur mycket han såg egentligen vet jag inte och jag vet inte hur det påverkade honom innerst inne, men jag hoppas att han inte får mardrömmar och mår dåligt över det här. Låter kanske egoistiskt att tänka på sin egen familj i första hand, men jag vet ju inget om offret, utan måste se om mitt eget hus först och främst...


En extra tanke skänker jag dock till de familjer som eventuellt drabbats av olyckorna idag. Styrka och kärlek till er! 

Av Jessica - 18 maj 2011 06:29


Börjar dagens inlägg med att tacka Anette och Mia för hjälpen med namnet på blomman i förra inlägget. Kungsängslilja tipsade de om att det var, och bildgooglar man på det får man upp massa träffar så jag är helt övertygad om att de har rätt. Än en gång tack, nu vet jag det. =) Jag kommer säkert att behöva mer hjälp längre fram; tur att ni finns!


Idag är jag pigg och känner mig som en helt ny människa. Måndagen och tisdagen var hemska! Regnvädret gjorde mig så himla trött. Inte vaknade jag före klockan och inte kom jag upp och ut på morgonpromenad dessa båda dagar, men i morse vaknade jag kvart i fem och gav mig ut. Himlen är delvis blå, solen tittar fram och även om det tydligen ska segla in en hel del moln under dagen är jag pigg nu och känner mig som vanligt igen.



Av Jessica - 17 maj 2011 20:42



Nu behöver jag hjälp av dig, kära läsare... Jag har tidigare berättat att jag inte är särskilt bevandrad i den svenska floran. Så jag har en bild, kallad "prickblomma.jpg" här i "majmappen" på min CP-dator - nej förlåt, jag menar ju förstås min PC-dator - som jag gärna vill veta namnet på. Har du någon bra idé om vad det kan vara för något jag lyckats fånga när jag kröp runt där i åbrinken häromdagen? (Märks det att jag saknar vår iMac, eller?!)


Jag försökte möblera om lite i min hjärna  i helgen, rotade runt i alla tänkbara skrymslen och vrår i båda hjärnhalvor och i självaste hjärnbalken efter ett namn som kunde tänkas passa den här skönheten, men det var tomt där. Ja, inte tomt i hela hjärnan försås - där tänkte du allt lite fel - men det fanns inte så många blomnamn att plocka fram och damma av, om du förstår vad jag menar...? Är det månne en vissen tulpan?


Inte kunde jag bildgoogla fram något vettigt heller, när jag inte hade en aning om vad jag skulle googla på. Försökte faktiskt med - håll i dig nu, skratta inte på dig - BACKSIPPA (en hårig blåsippa?), men det kan jag ju inte i min vildaste fantasi få den här blomman att likna hur gärna jag än vill. Om det inte är en sjuk backsippa, nyrakad eller en vissen en... Nå, hjälp mig gärna, så att jag nästa gång jag stöter på en kan briljera med mina botaniska kunskaper, om jag råkar ha sällskap av någon, vill säga. Det duger bra för mig att bara veta också - kunskap är aldrig tung att bära.


Av Jessica - 17 maj 2011 06:40


Förrförra helgen var jag på A-hus husvisning i Fjärås för att fotografera åt Mark & JM. Då knäppte jag bland annat den här bilden. Visst syns lite av det jag verkligen var där för att dokumentera, det vill säga marksten, trappor, murar och så vidare, men jag tyckte den gamla mjölkkannan var så himla fin tillsammans med det lilla fågelbadet, så de fick ställa upp på en bloggbild åt mig. Vilket de gärna gjorde.


Växter och saker är inte så svåra att fånga på bild, de måste inte piffa till håret, rensa mellan tänderna, dra in magen eller fila på leendet innan man ska fota, de bara är, liksom...


Då, förrförra helgen, hade vi hur som helst blå himmel, sol och sommartemperaturer vilket är långt ifrån vad vi har haft nu de senaste dagarna. Idag är det rent bedrövligt vad grått det är ute! Det regnar och känns som rena höstvädret. Egentligen klagar jag inte, för det tjänar ingenting till - det kommer inte att sluta regna för det. Nej, det är faktiskt helt okej för mig att det regnar, jag sitter ju inomhus hela dagen ändå. Men snacka om väderkontraster - igen!

Av Jessica - 16 maj 2011 20:06



Jahåpp, här kommer så bilden i sin helhet, den jag lät er tjuvkika på i morgonens inlägg. Syrénerna är det alltså som snart kommer att stå i full blom. Ja, de har redan kommit en bra bit på väg som synes och jag drömmer om att att få stoppa näsan i en rejäl bukett av dessa ljuvliga blommor och sniffa loss ordentligt! Mmm-ah! Det är jag och Ferdinand... Tyvärr har vi inga egna syréner, men jag får la smita ut en kväll och knycka några någonstans. ;o)


Jag är faktiskt väldigt glad att kunna visa upp denna bild för er idag, för det var på håret att jag inte skulle kunna det. Hur det kommer sig? Jo, vår Mac, som inhandlades i augusti förra året - vår ögonsten - var det något vajsing med sen en tid tillbaka. Skärmen var alldeles flammig. Och inte på utsidan utan på insidan på något märkligt sätt. Vi har skjutit på att lämna in den för en genomgång, men nu idag tog maken med sig den till butiken där den är köpt.


Jag hann säga till honom att lägga över mina senaste bilder i mappen "Maj 2011" på ett USB-minne, men nu har jag inga andra bilder än dem, som är nytagna, att leka med. Tur att jag redan gjort i ordning en del bilder innan han fick det här tokrycket och lämnade bort vår baby... Jag får hushålla med bilderna helt enkelt. Eller vänta på bättre väder så jag kan ut och ta nya! Ytterligare ett alternativ är att rota igenom den externa hårddisken som står här på skrivbordet också. Då kan det dyka upp RIKTIGT gamla bilder här, ska ni veta!


På grund av att vi lämnat bort datorn nu så har jag ju inte kvar alla mina länkar till de bloggar jag brukar besöka! Katastrof! Hoppas jag kommer ihåg alla adresser i huvudet, eller på annat sätt kan leta upp mina "favo-plejses". Du får dock gärna skriva din bloggadress i en kommentar till mig om du vet att jag brukar besöka dig, så du inte tappar en läsare. Fast du kanske har så många så att en borttappad själ inte spelar så stor roll? ;o)


Vadan detta ryck att lämna in datorn idag då? Jo, maken är fortfarande hemma från jobbet. Han var ju hemma förra veckan på grund av sitt onda knä och idag träffade han läkaren igen. Som sjukskrev honom ytterligare tre veckor! Det är en LÅNG tid att gå hemma för någon som är så rastlös som han. Hur det blir sedan vet vi inte, för Kungsbacka kunde inte skicka honom på röntgen eller undersöka honom på annat sätt inom de 90 dagar som vårdgarantin är. Det här ska han nu försöka kringgå genom att tillsammans med sin arbetsgivare leta reda på något annat landsting som kan hjälpa honom.

Tävlingar & utmaningar

Just nu pågår inga tävlingar eller utmaningar.

Min fotoblogg!

Skapica Photography

     

Instagram - SnapWidget

Motionssällskapet

3 besvarade frågor
Dagens citat

Veckans planer

Läser/lyssnar på just nu

 

 


 

 

   

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Jag på Spotify

Follow me on Spotify

Följ bloggen

jesson

Follow on Bloglovin

Följ mig på Twitter

 

Samarbetspartners:










 

 
Just nu buzzar jag ingenting...

     

Fler besökare

Bloggpunkten.se Toppbloggare

Blogglista.se bloggar



Vad händer i Kungsbacka?

Från när & fjärran?

Flag Counter

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards